Dąbrowa Górnicza. Sześć firm chce przebudować cały układ drogowy w mieście: 5-kilometrowe torowisko tramwajowe, przystanki, jezdnie, ronda

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W ramach inwestycji przebudowany zostanie układ drogowy i torowisko na odcinku 5 km. Wcześniej Tramwaje Śląskie wyremontowały torowisko wzdłuż ulicy Kasprzaka Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Andrzej Ujdak/TOS/mat.UMDG
Dąbrowa Górnicza. Sześć firm chce przebudować cały główny układ drogowy w mieście, od granicy z Będzinem aż do osiedla Kasprzaka. Tyle właśnie ofert wpłynęło w przetargu na przebudowę dróg i torowisk tramwajowych na odcinku 5 kilometrów. Wszystkie oferty zostaną teraz ocenione pod kątem formalnym, a po tym wykonawcy, których propozycje będą bez uchybień, przystąpią do aukcji elektronicznej.

Zadanie podzielone jest na dwie części – od ul. Kasprzaka do al. Róź i od al. Róż do pętli przy dąbrowskim Urzędzie Pracy. Chęć realizacji obu fragmentów zgłosiło sześciu tych samych wykonawców.

Są to: konsorcjum firm: Estavel Sp. z o.o. Sp.k. z Imielina oraz Universal Energy Sp. z o.o. z Mysłowic, Silesia Invest z Gliwic, konsorcjum firm Spec Bruk z Libiąża oraz Progreg Budownictwo z Krakowa, konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg "DROGOPOL-ZW" z Katowic oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych TOR-KRAK z Krakowa, ZUE S.A. z Krakowa, konsorcjum firm: NDI S.A. z Sopotu oraz NDI SOPOT S.A. z Sopotu.

Podczas licytacji elektronicznej wykonawcy zaoferują ostateczną cenę, za jaką mogą podjąć się tego zadania – będą stopniowo obniżać swoją propozycję wyjściową. Teraz ich oferty wahają się od ponad 84 mln zł do przeszło 160 mln zł (odcinek od Kasprzaka do al. Róż) i od 85 mln zł do prawie 172 zł (odcinek od al. Róż do pętli przy Urzędzie Pracy). Oprócz ceny, przy wyborze pod uwagę brane będzie także doświadczenie kierownika budowy, kierownika robót mostowych i elektrycznych.

Zobacz koniecznie

Rewolucyjna zmiana, to będzie zupełnie inny układ drogowy w całym mieście

Wspólne przedsięwzięcie miasta i Tramwajów Śląskich ma odmienić cały układ komunikacyjny w mieście, w połączeniu z już trwającymi zmianami, czyli budową centrum przesiadkowego w centrum (potem też w Gołonogu), tunelem pod torami kolejowymi oraz budową nowej, alternatywnej drogi dojazdowej do śródmieścia, która powstaje za Hutą Bankową.

W ramach planowanych zmian (dwóch osobnych postępowań przetargowych) Tramwaje Śląskie m.in. wymienią 10 kilometrów toru pojedynczego na odcinku od pętli tramwajowej przy ul. Sobieskiego aż do ulicy Kasprzaka. Powstanie nowy przystanek tramwajowy w rejonie Centrum Handlowego Pogoria, a dwa inne przystanki staną się wspólnymi, zintegrowanymi autobusowo-tramwajowymi. Będą to przystanki na Redenie (aleja Róż) oraz Manhattanie. Projekt zakłada również m.in. budowę rond na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z Chopina oraz Piłsudskiego i Morcinka. Większość pozostałych rond zostanie natomiast przebudowana.

Zlikwidowane zostaną też kładki dla pieszych w rejonie Huty Bankowej oraz Centrum Handlowego Pogoria a także przejścia podziemne przy ul. Chopina, Granicznej oraz Kasprzaka. Zastąpią je przejścia przez jezdnię. Cztery inne przejścia podziemne zostaną przebudowane (Kościuszki, al. Róż, Reymonta, Manhattan). Wzdłuż linii tramwajowej wymienione zostanie oświetlenie. Powstanie też na całym odcinku torowiska tramwajowego nowa ścieżka rowerowa.

Co zrobią Tramwaje Śląskie, a co miasto?

Na odcinku Kasprzaka – al. Róż (Piłsudskiego, Królowej Jadwigi) po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska o długości ok. 2,6 km, przejazdów (poza skrzyżowaniami z ul. Majakowskiego i Tysiąclecia) i sieci trakcyjnej.

Po stronie miasta zadanie obejmuje:

  • budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
  • częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
  • przebudowę oświetlenia drogowego;
  • przebudowę skrzyżowania ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka na rondo turbinowe;
  • przebudowę pozostałych skrzyżowań;
  • przebudowę istniejących zjazdów;
  • budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo-autobusowego w miejscu istniejącego przystanku „Gołonóg Manhattan”;
  • budowę przystanków „Reden”, „Gołonóg Damel” oraz „Gołonóg Centrum”;
  • przebudowę przejścia podziemnego na Redenie
  • rozbiórkę przejścia podziemnego przy przystanku „Gołonóg Damel”;
  • rozbiórkę przejścia podziemnego pomiędzy przystankiem „Gołonóg Centrum” a skrzyżowaniem ul. Piłsudskiego z ul. Kasprzaka.

Na odcinku al. Róż – pętla przy Urzędzie Pracy (Królowej Jadwigi, Sobieskiego), po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska, pętli i sieci trakcyjnej.

Nie przeocz

Po stronie miasta zadanie obejmuje:

  • budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
  • częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
  • przebudowę oświetlenia drogowego,
  • przebudowę skrzyżowania ul. Sobieskiego z ul. Chopina na rondo turbinowe;
  • przebudowę ronda na skrzyżowaniu Sobieskiego/Kościuszki;
  • przebudowę ronda Merkury;
  • przebudowę pozostałych skrzyżowań;
  • przebudowę istniejących zjazdów;
  • budowę przystanków „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”, „Dąbrowa Górnicza Centrum” oraz nowego przy CH Pogoria;
  • budowę wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie CH Pogoria oraz przystanku „Dąbrowa Górnicza Centrum”;
  • rozbiórkę konstrukcji przejścia podziemnego przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”;
  • rozbiórkę kładki przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Sienkiewicza”;
  • rozbiórkę przy kładki przy CH Pogoria;
  • przebudowę przejścia podziemnego w centrum;
  • przebudowę przejścia podziemnego pod rondem Merkury;
  • budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo – autobusowego w miejscu przystanku „Dąbrowa Górnicza Aleja Róż”.

Planowana inwestycja to część szerszych działań w Dąbrowie Górniczej, nastawionych na rozwój transportu publicznego i rozbudowę sieci dróg rowerowych. Dzięki temu autobus, tramwaj i rower przy poruszaniu się po mieście mają stać się alternatywą dla samochodu.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

Przedszkola i żłobki zamknięte do 25 kwietnia?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie