Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza. Wielkie inwestycje i wielkie remonty. Utrudnienia dla kierowców w centrum miasta. Trwa przebudowa dróg, ronda i chodników

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak wygląda dziś śródmieście Dąbrowy Górniczej. Wszędzie trwają roboty drogowe, kierowcy muszą jechać ostrożnie Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak wygląda dziś śródmieście Dąbrowy Górniczej. Wszędzie trwają roboty drogowe, kierowcy muszą jechać ostrożnie Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
Dąbrowa Górnicza to dziś wciąż jeden ogromny plac budowy. Przebudowywane są główne drogi prowadzące przez całe miasto, od granicy z Będzinem aż do dzielnicy Gołonóg. Kierowcy muszą nadal uważać, bo przejazd jest utrudniony, szczególnie w ścisłym centrum.

Cześć wyremontowanych dróg od strony dzielnicy Gołonóg została już otwarta, ale nadal kierowcy i piesi trafiają na liczne utrudnienia w ruchu. Ciężki sprzęt pracuje na wszystkich głównych ulicach, prowadzących przez miasto. Całkowicie przebudowywany jest bowiem odcinek od ul. Sobieskiego, przez Królowej Jadwigi i Piłsudskiego aż do ronda Budowniczych Huty Katowice.

Ostatnio wiele dzieje się w ścisłym śródmieściu, gdzie wokół ronda i na nim pracuje ciężki sprzęt. Wjazd na rondo jest utrudniony, trzeba szczególnie uważać. Także na pieszych, którzy mają teraz wyznaczone tymczasowe przejście dla pieszych na wysokości Pałacu Kultury Zagłębia, by móc dostać się na tymczasowe przystanki autobusowe. Tramwaje nadal na razie nie będą jeździć w Dąbrowie Górniczej, choć w ubiegłym tygodniu odbył się przejazd techniczny kilku składów. Przebiegł pomyślnie, ale wciąż zbyt dużo ekip drogowców pracuje w bezpośredniej bliskości torowiska, by bezpiecznie można było wznowić ruch tramwajów w mieście. To ma nastąpić w listopadzie, ale także uzależnione będzie od postępu wszystkich prac.

Dąbrowa Górnicza: utrudnienia dla kierowców. Jak jedziemy przez miasto?

Dla kierowców obecnie udostępniony jest ruch na wszystkich relacjach na terenie przebudowy, z ograniczeniami w postaci zamkniętych kilku części jezdni. Ruch dwukierunkowy wprowadzony został na jezdni w kierunku Będzina, na odcinku od ul. Chopina do centrum, następnie od centrum do Al. Róż i od Al. Róż do ul. Majakowskiego. Z kolei od ul. Majakowskiego do ul. Kasprzaka ruch poprowadzony został jednokierunkowo, po jednym pasie na każdej jezdni. Powodem są roboty wykończeniowe oraz nasadzenia roślin.

Nowa organizacja ruchu pojawiła się też na rondzie przy Alei Róż, gdzie powstało tymczasowe rondo, a zamknięty został przejazd ul. Królowej Jadwigi aż do ul. Majakowskiego w kierunku Gołonoga. Tam trwa rozbiórka ostatniego segmentu przejścia podziemnego oraz budowa kanalizacji deszczowej.

- Dodatkowe utrudnienia wynikają z ruchu sprzętu budowlanego po drogach oraz z funkcjonowania transportu publicznego, który powoduje chwilowe zatory ruchu. We wrześniu przewidujemy przebudowę połowy ronda Majakowskiego. Wtedy wprowadzone zostanie ręczne sterowanie ruchem, ze względu na trudne warunki terenowe. Wykonawca prac prosi o wyrozumiałość i cierpliwość – mówił ostatnio Zbigniew Kubik, naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: finał prac w 2023 roku

Powstawać będą teraz chodniki, drogi pieszo-rowerowe i rowerowe na odcinku ul. Sobieskiego na odcinkach od Będzina do ronda Chopina, od Sienkiewicza do centrum, w centrum oraz od centrum do ronda Al. Róż po stronie jezdni w kierunku Sosnowca oraz po stronie jezdni w kierunku ArcelorMittal Poland na ul. Królowej Jadwigi i Piłsudskiego na odcinku od ronda Aleja Róż do ul. Granicznej.

Trzeba ułożyć warstwy nawierzchni na jezdni w kierunku Sosnowca na ul. Sobieskiego i Królowej Jadwigi na odcinku od ul. Sienkiewicza do ronda Al. Róż oraz od ronda Al. Róż do ronda Majakowskiego w kierunku do ArcelorMittal Poland. Konieczne będzie wybudowanie nowej kanalizacji deszczowej oraz zamontowanie nowego oświetlenia.

- W kolejnych tygodniach nastąpi przebudowa tarcz rond centrum oraz Alei Róż. Dla pieszych przewidujemy sukcesywne udostępnianie nowych chodników, ścieżek rowerowych, dróg pieszo-rowerowych i przejść czy przejazdów przez torowisko. Głównie chodzi tu o drogę dla pieszych i rowerów na odcinku od Górników Redenu po ul. Kasprzaka po stronie jezdni do Będzina oraz przejścia przez torowiska w obrębie peronów: Huta Bankowa, Reden, Merkury, Damel. Gołonóg Centrum – zapowiada Zbigniew Kubik.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: ile to będzie kosztowało?

Jak dowiedzieliśmy się w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej, wszystkie prace mają się zakończyć w planowanym pierwotnie terminie, a więc do końca 2023 roku. W tym momencie termin zakończenia prac pozostaje bez zmian.

Koszt całej inwestycji po stronie miasta (osobne koszty związane z przebudową torowiska tramwajowego ponoszą Tramwaje Śląskie) to 116 mln 414 tysięcy 746,37 zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 87 mln 833 tys. 468,20 zł.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Tadeusz Płużański - Dlaczego warto pielęgnować pamięć o wyklętych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera