Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DTŚ w Gliwicach rośnie, ale kamienica obok pęka

Bartosz Pudełko
Bartosz Pudełko
Prace na ostatnim odcinku Drogowej Trasy Średnicowej idą do przodu. Problem pojawił się w jednej z pobliskich kamienic, która zaczęła pękać.

Wiosną przyszłego roku mamy przejechać ostatnim odcinkiem Drogowej Trasy Średnicowej, czyli powstającym w śródmieściu Gliwic ponad 5-kilometrowym fragmentem G2. To jeden z najtrudniejszych i najdroższych elementów całej średnicówki. Jest tu 14 obiektów inżynieryjnych, w tym ten najważniejszy - 493-metrowy tunel pod ulicami Dworcową i Zwycięstwa.

- W tunelu wykonujemy poszczególne segmenty stropów. Zabetonowano już 36 z 41. W ostatnich dniach zakończone zostały roboty ziemne, kontynuowana jest kanalizacja, drenaże oraz sieć hydrantowa. Układana jest również warstwa technologiczna oraz odsączająca. Rozpoczęto również układanie krawężników oraz elementów odwodnienia - wylicza Maciej Tomczak, inżynier kontraktu z ramienia DTŚ SA.

W innych miejscach prace też trwają. Zabetonowano już m.in. ustrój nośny wiaduktu w ciągu ul. Częstochowskiej, powstają mury oporowe przy wiadukcie nad ul. Śliwki, budowany jest most nad Kłodnicą, wiadukt nad ul. Królewskiej Tamy. Roboty na całym odcinku mają zakończyć się jeszcze w tym roku. Później przyjdzie czas na odbiory, więc wiosna przyszłego roku jest prawdopodobnym terminem oddania drogi do użytku.

Dobre wieści nie płyną jednak ze wszystkich odcinków budowy. Problem, i to poważny, pojawił się przy ul. Świętej Katarzyny. Kamienica na końcu ulicy, tuż przy budowanej średnicówce, zaczęła pękać. Widać to zarówno na zewnątrz, przy tylnej ścianie budynku, jak i wewnątrz klatki schodowej. Problem postępuje szybko: pierwsze rysy zaobserwowano jeszcze w czerwcu, a dziś są to wyraźne szczeliny. Nadzór budowlany podjął decyzję o czasowym wykwaterowaniu lokatorów, a na drzwiach zawisło ostrzeżenie mówiące o tym, że przebywanie w kamienicy zagraża zdrowiu i życiu.

- Nie wiadomo jeszcze, jaki będzie los tego budynku. W tej chwili trwają pomiary, badania geodezyjne, a obiekt jest stale monitorowany. Dopiero mając wyniki ekspertyz, będziemy mogli zdecydować, czy konieczna będzie rozbiórka, czy inne działanie. Wtedy również będzie można stwierdzić, co jest przyczyną tych pęknięć. W tej chwili nie można bowiem jednoznacznie stwierdzić, że to pobliska budowa - mówi Małgorzata Lachor, inspektor nadzoru budowlanego w Gliwicach. Mimo iż oficjalnie nie potwierdzono, że pęknięcia na budynku są spowodowane budową DTŚ, to wykonawca, konsorcjum firm Eurovia i Bilfinger Berger, zobowiązał się do pokrycia kosztów wynajmu lokali zastępczych i ewentualnych napraw budynku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!