Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekspert podpowiada: Sprzątanie na zlecenie

JJ
Postanowiłam przed tegorocznymi świętami po raz pierwszy skorzystać z usług osoby, która sprząta, albo firmy świadczącej takie usługi. Jak powinna wyglądać realizacja takiego zlecenia? Nie wiem, czy wystarczy ustnie ustalić zakres prac i cenę, czy też lepsza byłaby jakaś inna forma zamówienia usługi? Czytelniczka z Zabrza

Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice
Przed zawarciem umowy o sprzątanie mieszkania i wyborem odpowiedniego fachowca, warto zasięgnąć opinii o firmach świadczących tego typu usługi. Przy wyborze warto skorzystać z pomocy i doświadczenia znajomych, członków rodziny lub sąsiadów, którzy już wcześniej wynajmowali takie firmy. Umowę zawsze należy zawrzeć na piśmie. Gdyby wykonawca nie chciał podpisać umowy, lepiej zrezygnować z jego usług.

Umowa powinna zawierać dokładny wykaz zleconych prac, a także wynegocjowaną cenę. Przed niesolidnym wykonawcą, który opóźnia prace albo wykonuje je sprzecznie z umową, konsument może się skutecznie bronić. Może to zrobić już w trakcie wykonywania prac porządkowych albo nawet jeszcze przed ich rozpoczęciem. Nie musi czekać, aż zostaną ukończone, aby dopiero wówczas złożyć reklamację.

Zdarza się, że przyjmujący zamówienie tak bardzo spóźnia się z rozpoczęciem prac, że stanie się mało prawdopodobne, aby ukończył je w czasie określonym umową. Wtedy zamawiający może od umowy odstąpić jeszcze przed upływem terminu, jaki został wyz-naczony do zakończenia prac.

Odstąpienie od umowy łączy się ze zwrotem wzajem-nych świadczeń. Gdyby zamawiający wcześniej wpłacił pe-wną kwotę na poczet przysz-łego wynagrodzenia, wówczas może skutecznie domagać się jej zwrotu. Natomiast w razie odmowy oddania pieniędzy, zamawiający może nawet wystąpić do sądu z pozwem.

Bywa że sprzątający wprawdzie rozpocznie prace, ale będzie je wykonywał w sposób wadliwy lub sprzeczny z umową. Wtedy osoba, która wynajęła go do sprzątania, powinna wezwać do zmiany sposobu wykonania usługi i określić, w jakim terminie ma to nastąpić. Dopiero po bezskutecznym u-pływie tego terminu można od umowy odstąpić i powierzyć dalsze wykonanie pracy innej osobie. W ten sposób zamawiający może reagować, gdy dostrzeże, że prace są wykonywane w niewłaściwy sposób. Ma też prawo powierzyć zrobienie poprawek lub dalsze sprzątanie na koszt wykonawcy.

Zdarza się jednak, że zamawiający dopiero po ukończeniu sprzątania dostrzeże wady. Ma wtedy prawo powołać się na rękojmię i żądać usunięcia wad. W tym celu wyznacza termin na dokonanie poprawek. Może też uprzedzić, że nie przyjmie tych poprawek. (JJ)


*Prezenty pod choinkę 2015 To najciekawsze propozycje
*Dramatyczny apel: Złodzieju, oddaj komputer ze zdjęciami mojej zmarłej żony
*Roraty 215: Pytania i odpowiedzi z Małego Gościa Niedzielnego
*Jak zdobyć becikowe i 1000 zł na dziecko? ZOBACZ KROK PO KROKU
*Jesteś Ślązakiem, Zagłębiakiem, czy czystym gorolem? ROZWIĄŻ QUIZ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!