European Start-up Days, czyli młode wilki biznesu. Start-upy zalśnią w Spodku

Katarzyna Pachelska
W ubiegłym roku European Start-up Days zgromadziły w Spodku aż 2,5 tys. gości
W ubiegłym roku European Start-up Days zgromadziły w Spodku aż 2,5 tys. gości Lucjusz Cykarski/wnp.pl
Udostępnij:
Pod bokiem i pod egidą Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EEC - European Economic Congress) wyrosła prężna konkurencja. Trochę żartujemy, a trochę nie, bo trzecia edycja European Start-up Days, która odbędzie się 15 i 16 maja, czyli drugiego i trzeciego dnia kongresu w Spodku, jako impreza towarzysząca, skutecznie rywalizuje z większą i starszą matką o uwagę gości EEC.

W zeszłym roku to pierwsze tak duże wydarzenie, łączące start-upy i korporacje oraz organizacje wsparcia biznesu, zgromadziło 2,5 tysiąca uczestników. W tym roku ponownie celem imprezy jest integracja środowiska młodych przedsiębiorców z ekspertami, prezesami dużych spółek, inwestorami i odnoszącymi sukcesy biznesmenami, którzy będą obecni na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

Inkubatory i akceleratory

Podczas tegorocznych European Start-up Days zaproszeni prelegenci poruszą takie kwestie jak: rozwój technologii, przyszłość przemysłu, sztuczna inteligencja, e-sport, internet rzeczy, elektromobilność, smart cities czy przemysł 4.0, a to wszystko w kontekście perspektyw dla start-upów.

Wystąpienia zostaną uzupełnione przez specjalistyczne warsztaty i szkolenia. Stawiający pierwsze kroki w biznesie będą mogli dowiedzieć się, jak wygląda prowadzenie start-upu od środka, jak budować wizerunek firmy oraz - w jaki sposób ubiegać się o wsparcia i ulgi czy też jaką rolę pełnią inkubatory i akceleratory.

Wydarzenie tradycyjnie już stworzy przestrzeń do spotkań networkingowych. Uczestnicy EEC i European Start-up Days będą mieli możliwość indywidualnych spotkań, wymiany wiedzy i doświadczeń zawodowych oraz wspólnego generowania nowych biznesowych idei.

- Naszym celem jest, żeby ESD jeszcze mocniej przenikały się z Europejskim Kongresem Gospodarczym, a przez to, ułatwiały kojarzenie startujących w biznesie innowacyjnych firm i przedsiębiorców z dużymi, doświadczonymi podmiotami, skłonnymi do inwestowania w przyszłość - mówi Wojciech Kuśpik, organizator Europejskiego Kongresu Gospodarczego, prezes Grupy PTWP. - Sprzyjać temu będzie zaplanowanie sesji obu wydarzeń równocześnie w przestrzeni Międzynarodowego Centrum Kongresowego i Spodka - dodaje.

Zaprezentują się inwestorom

W trakcie European Start-up Days zostaną wyłonieni laureaci konkursu Start-up Challenge. Każdy, kto ma obiecujący pomysł na biznes, może zaprezentować go przedstawicielom wielkich korporacji, potencjalnym inwestorom i dużym firmom z kapitałem na rozwój.

W ramach konkursu 100 start-upów powalczy o wyróżnienie i wsparcie swojego pomysłu w następujących kategoriach: new industry - przemysł 4.0, robotyka, automatyzacja, systemy produkcji, nowe materiały, przemysł kosmiczny; environment - ochrona środowiska: technologie dla klimatu, ekologiczne uprawy, smart energy, wykorzystanie surowców, przetwórstwo odpadów; tradition & modernity - przemysł tradycyjny, energetyka, telekomunikacja, transport, budownictwo; health & biotechnology - medycyna, zdrowie, technologie medyczne, farmacja, biotechnologia; business processes - zarządzanie, analityka, ICT, cyberbezpieczeństwo, logistyka, HR; client & lifestyle - handel, customer experience, e-commerce, fintech, edutech, gaming, sport, przemysł czasu wolnego.

Nowością tegorocznych European Start-up Days będą również strefy wystawiennicze - prezentujące ciekawe, innowacyjne i oryginalne produkty, którymi może się pochwalić polska gospodarka.

Praktycy poradzą świeżakom

W tegorocznej odsłonie European Start-up Days swoim doświadczeniem podzielą się z uczestnikami m.in.: Iwona Grochowska - prezes Nais, innowacyjnej platformy do nagradzania i motywowania pracowników; Sergey Butko - dyrektor marketingu, członek zarządu oraz współzałożyciel firmy CallPage; Beata Cichocka-Tylman - dyrektor PwC Polska; Piotr Hołubowicz - CEO SEEDiA; Julia Krysztofiak-Szopa - prezes zarządu Fundacji Startup Poland; Szymon Midera - prezes zarządu, pomysłodawca i współwłaściciel shumee - społecznościowej platformy zakupowej; Michał Sadowski - założyciel i prezes Brand24; Wiktor Schmidt - od 2008 roku rozwija Netguru; Wiktor Warchałowski - prezes zarządu i współzałożyciel Airly.

Daleko do Doliny Krzemowej, ale warto robić start-upy

W ubiegłym roku w Spodku pojawiło się aż 2,5 tysiąca osób zainteresowanych tematyką start-upów, a w konkursie Start-Up Challenge wzięło udział aż 200 start-upów. - Europejski Kongres Gospodarczy i druga edycja European Start-up Days to hitowe wydarzenia - mówił wówczas do laureatów konkursu Start-up Challenge prezydent Katowic Marcin Krupa. - Dzięki nim można miksować dojrzały biznes z młodym. Dyskusje w gronie 50 panelistów i 300 zaproszonych start-upów to dowód na to, że warto angażować się w to, co robicie - dodał prezydent Katowic.
Jury wyróżniło 6 najciekawszych start-upów w Polsce. Nagrodzonymi pomysłami były: wykorzystująca algorytmy oparte na sztucznej inteligencji technologia sterowania dronami (Sky Tronic ); platforma pozwalającą na bardziej efektywną i optymalną rekrutację specjalistów IT (ChallengeRocket ChallengeRocket.com); innowacyjne oprogramowanie umożliwiające ekspresowe projektowanie i optymalizację planów oświetlenia ulicznego (Gradis); urządzenia do treningu chirurgii laparoskopowej (Laparo); system do przesyłania faktur w modelu B2B (Tosend); serwis społecznościowy dla influencerów (DDOB.com).

- Głównym celem konkursu jest promocja przedsiębiorczości - mówiła Małgorzata Bonikowska, prezes THINKTANK i Centrum Stosunków Międzynarodowych - ośrodka, który sprawował nadzór merytoryczny nad konkursem. - Chodzi również o to, by wspierać kreatywność. Najważniejszymi kryteriami oceny były: innowacyjność, kompetencje zespołu, znajomość rynku i znajomość konkurencji - dodała.

Pod wrażeniem prezentujących się w Spodku start-upów był również Dariusz Żuk, prezes Business Link Poland. - To niesamowite, że Polska przechodzi transformację. Do Doliny Krzemowej nam daleko, ale naprawdę warto robić start-upy. Trzymamy kciuki za wasze sukcesy - mówił prezes Business Link Poland.

Polskie start-upy

Według raportu Startup Poland „Polskie Start-upy. Raport 2017”, najwięcej start-upów buduje technologie w obszarach: big data, analityka, internet rzeczy, narzędzia deweloperskie i nauki przyrodnicze. Ludzie stojący za start-upami to w większości 30-latkowie. Aż 82 proc. założycieli start-upów ma wyższe wykształcenie. 76 proc. start-upów działa w modelu B2B, czyli sprzedaje technologie i usługi innym firmom. Głównym modelem finansowania są własne oszczędności i reinwestowanie przychodów.

Rzadsze zakupy wspierają rozwój rynku przetworów, mrożonek i soków

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie