Fiaty po Polsce jeżdżą już od ponad 100 lat, a 91 lat temu podpisano umowę na budowę fabryki w Polsce. Zobaczcie archiwalne zdjęcia!

OPRAC.:
Bartłomiej Romanek
Bartłomiej Romanek
Fiat w Polsce jest już ponad 100 lat temu. 91 lat temu podpisano umowę na budowę fabryki w Polsce
Fiat w Polsce jest już ponad 100 lat temu. 91 lat temu podpisano umowę na budowę fabryki w Polsce Narodowe Archiwum Cyfrowe
Udostępnij:
Dokładnie 91 lat temu, 21 września 1931 roku dyrekcja Państwowych Zakładów Inżynieryjnych i dyrektor Inspektoratu Fiat na Europę Środkowo-Wschodnią podpisali umowę, która zakładała powstanie fabryki Fiata w Polsce. Przez dziesięć lat z linii produkcyjnych fabryki miało zjeżdżać 10 samochodów dziennie. Była to jedna z pierwszych umów podpisanych przez turyńskiego giganta motoryzacji na produkcję poza Włochami. Te plany brutalnie zweryfikowała wojna, ale fiaty w Polsce były obecne już na początku XX wieku. Pierwsze pojazdy tej marki wyjechały na polskie drogi w 1906 roku. Zobaczcie archiwalne zdjęcia fiatów w Polsce. Wśród prezentowanych egzemplarzy są m.in. fiat 508 łazik, 518 mazur, 125 i 126 p.

Fiaty jeździły w Polsce już za czasów carskiej Rosji

Pierwsze fiaty jeździły po polskich drogach już na początku XX wieku. Pojazdy sprowadzono do naszego kraju już w 1906 roku. To zasługa przedstawiciela turyńskiej firmy Hermana Meyera, który dbał o interesy firmy na terenie ówczesnej Rosji. Po pierwszej wojnie światowej ta współpraca zaczęła się jeszcze zacieśniać.

NIEPOWTARZALNY UROK STARYCH SAMOCHODÓW

Jak przypomina wikipedia. pl, w 1920 roku utworzone zostało Przedsiębiorstwo Polski Fiat S.A. Funkcjonowało ono jako polski oddział Fiata, zajmujący się sprzedażą samochodów.

Fiat planował wówczas wybudować w Polsce fabrykę (przy ul. Sapieżyńskiej w Warszawie), lecz nie doszło do tego z powodu trudności ekonomicznych. 21 września 1931 roku polski rząd podpisał porozumienie z FIAT-em dotyczące produkcji licencyjnych samochodów w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie przy ul. Terespolskiej, na okres 10 lat (do 1 stycznia 1942).

Nie przeocz

Fiat miał opracować projekt fabryki, dostarczyć oprzyrządowanie, dokumentację i udzielić pomocy w jej uruchomieniu. Samochody były sprzedawane i serwisowane przez polsko-włoskie przedsiębiorstwo Polski Fiat S.A. i nosiły markę Polski Fiat. Umowa ta była pierwszą umową tego typu zawartą przez Fiata, który co więcej zgodził się na używanie swojej marki przez zagranicznego producenta. Pierwsze samochody były montowane z włoskich części (model 508 I). Od 1935 roku fabryka zaczęła produkować całe samochody.

Wyprodukowano głównie modele takie jak:

  • Polski Fiat 508/III Junak – samochód kompaktowy
  • Polski Fiat 518 Mazur – samochód klasy średniej
  • Polski Fiat 618 Grom – ciężarówka o masie 1,5 t
  • Polski Fiat 621L – ciężarówka o masie 2,5 t, także autobus (w wariancie 621R)

Produkowano również specjalne modele wojskowe:

  • Polski Fiat 508 Łazik
  • Polski Fiat 518 Łazik
  • Polski Fiat 508/518

Fiat w Polsce po drugiej wojnie światowej

Jak przypomina Wikipedia.pl, marka przestała istnieć wraz z wybuchem II wojny światowej, kiedy to fabryka PZInż została zbombardowana przez Niemców w 1939 roku.

Po wojnie, marka fiat pojawiła się ponownie w latach 60.. Wtedy rząd PRL odnowił powiązania polskiego przemysłu motoryzacyjnego z Fiatem i kupił licencję na model Polski Fiat 125p.

Umowa została podpisana 22 grudnia 1965 roku, a pierwsze modele 125p zjechały z taśmy produkcyjnej FSO w 1967 roku. Początkowo modele były montowane, ich produkcja zaczęła się w 1968 roku i zakończyła w roku 1991. W 1983 roku zmieniono nazwę z Polski Fiat 125p na FSO 125p.

W latach 1973–2000 FSM (od 1992 roku Fiat Auto Poland) produkowała drugi licencjonowany model, Polskiego Fiata 126p.

Fiat w Polsce jest już ponad 100 lat temu. 91 lat temu podpisano umowę na budowę fabryki w Polsce

Fiaty po Polsce jeżdżą już od ponad 100 lat, a 91 lat temu p...

Źródło: wikipedia, Polska Droga Fiata

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Pogrzeb Franciszka Pieczki - video flesz

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie