Fiaty jeździły w Polsce już za czasów carskiej Rosji
Pierwsze fiaty jeździły po polskich drogach już na początku XX wieku. Pojazdy sprowadzono do naszego kraju już w 1906 roku. To zasługa przedstawiciela turyńskiej firmy Hermana Meyera, który dbał o interesy firmy na terenie ówczesnej Rosji. Po pierwszej wojnie światowej ta współpraca zaczęła się jeszcze zacieśniać.
NIEPOWTARZALNY UROK STARYCH SAMOCHODÓW
Jak przypomina wikipedia. pl, w 1920 roku utworzone zostało Przedsiębiorstwo Polski Fiat S.A. Funkcjonowało ono jako polski oddział Fiata, zajmujący się sprzedażą samochodów.
Fiat planował wówczas wybudować w Polsce fabrykę (przy ul. Sapieżyńskiej w Warszawie), lecz nie doszło do tego z powodu trudności ekonomicznych. 21 września 1931 roku polski rząd podpisał porozumienie z FIAT-em dotyczące produkcji licencyjnych samochodów w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie przy ul. Terespolskiej, na okres 10 lat (do 1 stycznia 1942).
Nie przeocz
- Kibice Górnika Zabrze fetowali zwycięstwo, a fani Korony odpalili race. ZDJĘCIA
- XXX Międzynarodowy Bieg Uliczny w Knurowie. Pogoda nie wystraszyła biegaczy ZDJĘCIA
- Panewnicki Bieg Dzika 18.09.2022. Zobaczcie zdjęcia i wyniki z tego wydarzenia
- Rugby w Częstochowie. Zobaczcie ZDJĘCIA z Turnieju Dzieci i Młodzieży
Fiat miał opracować projekt fabryki, dostarczyć oprzyrządowanie, dokumentację i udzielić pomocy w jej uruchomieniu. Samochody były sprzedawane i serwisowane przez polsko-włoskie przedsiębiorstwo Polski Fiat S.A. i nosiły markę Polski Fiat. Umowa ta była pierwszą umową tego typu zawartą przez Fiata, który co więcej zgodził się na używanie swojej marki przez zagranicznego producenta. Pierwsze samochody były montowane z włoskich części (model 508 I). Od 1935 roku fabryka zaczęła produkować całe samochody.
Wyprodukowano głównie modele takie jak:
- Polski Fiat 508/III Junak – samochód kompaktowy
- Polski Fiat 518 Mazur – samochód klasy średniej
- Polski Fiat 618 Grom – ciężarówka o masie 1,5 t
- Polski Fiat 621L – ciężarówka o masie 2,5 t, także autobus (w wariancie 621R)
Produkowano również specjalne modele wojskowe:
- Polski Fiat 508 Łazik
- Polski Fiat 518 Łazik
- Polski Fiat 508/518
Fiat w Polsce po drugiej wojnie światowej
Jak przypomina Wikipedia.pl, marka przestała istnieć wraz z wybuchem II wojny światowej, kiedy to fabryka PZInż została zbombardowana przez Niemców w 1939 roku.
Po wojnie, marka fiat pojawiła się ponownie w latach 60.. Wtedy rząd PRL odnowił powiązania polskiego przemysłu motoryzacyjnego z Fiatem i kupił licencję na model Polski Fiat 125p.
Umowa została podpisana 22 grudnia 1965 roku, a pierwsze modele 125p zjechały z taśmy produkcyjnej FSO w 1967 roku. Początkowo modele były montowane, ich produkcja zaczęła się w 1968 roku i zakończyła w roku 1991. W 1983 roku zmieniono nazwę z Polski Fiat 125p na FSO 125p.
W latach 1973–2000 FSM (od 1992 roku Fiat Auto Poland) produkowała drugi licencjonowany model, Polskiego Fiata 126p.
Źródło: wikipedia, Polska Droga Fiata
Nie przeocz
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?