Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gliwice: tunel DTŚ ma gotowy strop, jezdnie i ściany. Trwa wyposażanie [ZDJĘCIA]

Maria Olecha-Lisiecka
Ściany tunelu są wyłożone okładziną, która na wlocie i wylocie jest dźwiękochłonna. Betonowe podłoże jest gotowe. Właśnie po betonie pojedziemy w tunelu wiosną 2016 roku
Ściany tunelu są wyłożone okładziną, która na wlocie i wylocie jest dźwiękochłonna. Betonowe podłoże jest gotowe. Właśnie po betonie pojedziemy w tunelu wiosną 2016 roku Dorota Niećko
Do końca roku ma być gotowy śródmiejski odcinek DTŚ w Gliwicach. Tunel ma betonowe jezdnie i strop. Jest też częściowo wyposażony. Zobaczcie zdjęcia.

W połowie grudnia kierowcy mają przejechać ul. Częstochowską w Gliwicach, która przez rok była zamknięta. Powód? Budowa Drogowej Trasy Średnicowej w centrum Gliwic, a dokładniej 5,6 km, które mają być gotowe do końca roku. Od strony Częstochowskiej będzie wlot do tunelu. Wylot - w rejonie parku Chopina.

To ostatni brakujący odcinek DTŚ, aby trasa spełniła swoją rolę i połączyła Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice. Biegnie od węzła w rejonie ul. Kujawskiej do węzła z DK 88 w Gliwicach.

Jego częścią jest tunel o długości 493 metrów, który biegnie pod ulicami Dworcową i Zwycięstwa. Jest dwukomorowy na wlocie i wylocie, a miejscami czterokomorowy. Właśnie rozpoczęło się wyposażanie obiektu. Okładziny ścian tunelu są prawie gotowe. Na wlocie i wylocie są dźwiękochłonne. Gotowy jest betonowy strop. Trwa montaż 212 lamp przejazdowych, 345 wjazdowych i 122 ewakuacyjnych. Wszystkie to lampy sodowe.

- Intensywność światła lamp będzie dostosowana do światła dziennego - mówi Maciej Tomczak, inżynier kontraktu z DTŚ SA. - Paradoksalnie więcej lamp będzie świeciło w dzień, gdy oczom kierowcy trudno dostosować się do ciemności tunelu - tłumaczy.

Przyjechały już także z Hiszpanii wielkie wentylatory. Jest ich 30. Dzięki temu gliwicki tunel, choć krótszy od katowickiego (w Katowicach ma od 658 do 667 m), będzie lepiej wentylowany. Powstanie tutaj ponadto 50 kamer z wideodetekcją, czyli takich, które potrafią wykryć wszelkie zdarzenia w tunelu, oraz 16 monitorujących przestrzeń przed i w tunelu. W Katowicach kamer jest odpowiednio: 24 i 10.

W tunelu będzie 11 różnych systemów, m.in.: zasilania; oświetlenia zwykłego i awaryjnego, wentylacji, wykrywania i sygnalizacji pożaru, moni-toringu, ratunkowy, detekcji, nadzoru i sterowania ruchem w tunelu oraz zarządzania tunelem.

- Trwa montowanie systemów wentylacji, monitoringu i wykrywania pożarów. Sukcesywnie montowane są kolejne systemy - zaznacza Maciej Tomczak.

Drogowcy ustawili już ekrany akustyczne na długości 2,5 km tego odcinka. - To szesnaście odcinków ścian w technologii murów oporowych. Wszystkie są dźwiękochłonne - mówi Maciej Tomczak. Ponadto w centrum Gliwic, dokładnie na pl. Piastów stoją już także tablice informujące kierowców o tym, jak dojechać do DW 902, czyli DTŚ. A przed wjazdem do tunelu, z obu kierunków, są ustawione tablice informacyjne i znaki informacyjne o zmiennej treści.

- Tablice są odpowiednio wcześniej, aby kierowcy wiedzieli, czy do tunelu można wjechać, a znaki są przed wjazdem. Informują o dopuszczalnej prędkości. Będzie ona taka sama, jak w Katowicach - 70 km/h - podkreśla Tomczak. Takie tablice są np. na katowickim Dębie. Informują o tym, czy tunel jest otwarty czy zamknięty dla pojazdów i podają godzinę.

Warto zaznaczyć, że tunel DTŚ w Gliwicach będzie czwartym w Polsce, a drugim na Śląsku tak nowoczesnym tunelem drogowym. Pozostałe są w ciągu Wisłostrady w Warszawie, w Katowicach (także DTŚ) i w Lalikach (to droga ekspresowa S69).

- Jezdnie wjazdowe i wyjazdowe mają wszystkie warstwy asfaltu, w samym tunelu jest beton. To ze względów bezpieczeństwa. Podobnie jest w tunelu katowickim - wyjaśnia Maciej Tomczak.

Śródmiejski odcinek średnicówki, którego budowa trwa od jesieni 2013 roku, ma być gotowy do końca roku. Codziennie na budowie pracuje tutaj ponad 700 osób.

Czy zdążą do 31 grudnia? - Musimy zdążyć, taki jest kontrakt. Odbiory będą na początku roku, a wiosną przyszłego roku powinniśmy oddać drogę kierowcom - zapowiada Tomczak.

Jak podkreśla, ostatni gliwicki odcinek DTŚ jest skomplikowany technicznie. Powstało tutaj 14 nowych obiektów inżynieryjnych, z czego siedem zostało oddanych do użytku. Wśród tych 14 obiektów są m.in. węzły z DK 78, DK 88, ronda, kładki dla pieszych, most nad Kłodnicą o długości ponad 500 m oraz tunel.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!