Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Jak ustrzec się przed czadem? Strażacy i kominiarze łączą siły we wspólnej kampanii przeciwko cichemu zabójcy. Katowicka konferencja

Aleksandra Wielgosz
Aleksandra Wielgosz
27 października 2023r. w siedzibie Polskiego Radia w Katowicach zainaugurowano kampanię "Nie igraj z losem".
27 października 2023r. w siedzibie Polskiego Radia w Katowicach zainaugurowano kampanię "Nie igraj z losem". Lucyna Nenow
Okres jesieni wiąże się z rozpoczęciem sezonu grzewczego. To czas, gdy strażacy mają najwięcej pracy. Aby zmniejszyć ryzyko zatruć tlenkiem węgla śląscy strażacy i kominiarze zainicjowali kampanię "Nie igraj z losem". Jej celem jest edukowanie mieszkańców województwa śląskiego w kwestii zagrożeń związanych z nieprawidłowym użytkowaniem systemów grzewczych. W piątek, 27 października 2023r. w siedzibie Polskiego Radia, odbyła się konferencja inaugurująca kampanię.

Konferencja "Nie igraj z losem" poświęcona zagrożeniom jakie niesie za sobą tlenek węgla odbyła się w Katowicach, 27 października 2023r. Organizatorem wydarzenia była Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach przy współpracy z Korporacją Mistrzów Kominiarskich Województwa Śląskiego oraz Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

- Stoimy na progu bardzo ważnego okresu dla nas wszystkich, dla strażaków, dla kominiarzy, dla tych, którzy w swojej pracy zatroskani są o bezpieczeństwo ludzi, a w tym wypadku osób, które posiadają urządzenia grzewcze i igrają z losem. Chcemy wzbudzić i uwrażliwić świadomość jak niebezpieczne elementy urządzeń naszych domów, mieszkań są wśród nas. Dużo o tym mówimy, ale w tym roku zdecydowaliśmy się na autorski program, żeby jeszcze bardziej zaciekawić, żeby pobudzić wyobraźnię i docierać szerzej. A najlepszym narzędziem obecnie są multimedia, internet i zagadki - powiedział nadbrygadier Jacek Kleszczewski, śląski komendant Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach.

Nadbrygadier podziękował za dobrą współpracę Korporacji Mistrzów Kominiarskich i podkreślił, że województwo śląskie kolejny raz jest pionierem stosowania najlepszych rozwiązań w trosce o bezpieczeństwo mieszkańców. Dodatkowo podkreślił, że tylko edukacja może zapobiec kolejnym śmiertelnym przypadkom zatrudnia się tlenkiem węgla.

- Nikt tak nie zadba o to, żeby było wokół nas bezpiecznie, jak nie nasza świadomość tego co może nas otaczać. Zderzając się z takim trudnym przeciwnikiem jakim jest tlenek węgla, nic oprócz prewencji i czujników tlenków węgla nam nie pomoże - dodał Jacek Kleczewski.

Autorka kampanii "Nie igraj z losem", Magdalena Olszar, koordynatorka ds. prewencji społecznej Komendy Wojewódzkiej PSP w Katowicach, wskazała na dane dotyczące ostatnich, zarejestrowanych wydarzeń w województwie śląskim:

- W ostatnich czterech tygodniach na terenie Śląska miały miejsce 82 zdarzenia związane z nieprawidłowym użytkowaniem urządzeń i instalacji grzewczych, w tym 38 pożarów. Poszkodowanych zostało 15 osób, w tym 4 dzieci. 21 przypadkach w mieszkaniach zadziałały czujniki tlenku węgla.

Straż pożarna w swoich działaniach kładzie bardzo duży nacisk na działania prewencyjne, lecz mimo tego nadal zdarzają się sytuację, gdzie z powodu zaniedbań giną ludzie na skutek zatrucia czadem. W związku z tym przygotowano dwa wykłady edukacyjne oraz zaprezentowano przejmujący spot promujący kampanię "Nie igraj z losem".

- Temat czadu jest podnoszony każdego roku, z początkiem każdego okresu grzewczego. Zależało nam, aby tym razem te słowa nie przeszły gdzieś bokiem, tak jak zazwyczaj się to dzieje. Dlatego postanowiliśmy podjeść do problemu w sposób niekonwencjonalny. Jeśli na skutek naszych działań choć jedna osoba zainstaluje u siebie czujnik tlenku węgla, będzie to dla nas olbrzymim sukcesem - dodała autorka kampanii.

By wyróżnić kampanię postanowiono użyć dwóch narzędzi - formuły teaserowej oraz personifikacji czadu. Ta pierwsza opiera się na zamieszczeniu w mediach społecznościowych plakatów odbiegających od standardowych ostrzeżeń dotyczących tlenku węgla, prezentowały one kryminalną stylistykę i miały wzbudzić uwagę i zaintrygować odbiorców. Z kolei uosobienie czadu polegało na przedstawienie czadu jako cichego zabójcy, tę rolę w spocie promującym kampanię odegrał dziennikarz Mirosław Cichy.

- Zgodziłem sie być twarzą tej kampanii bo czad naprawdę zabija. Czad to takie paskudztwo, z którym ja się w swojej karierze dziennikarskiej spotykałem wiele razy, widziałem wiele tragedii a jedna z nich wydarzyła się w moim środowisku - uzasadniał Mirosław Cichy.

W czasie wydarzenia podkreślano, że aby ustrzec się przed czadem trzeba wykonać kilka prostych ruchów, przede wszystkim zadbać o odpowiedni napływ powietrza, dokonywać corocznych przeglądów piecyków gazowych wraz z analizą spalin, instalować czujniki tlenku węgla, realizować okresowe kontrole instalacji gazowej i przewodów wentylacyjnych i spalinowych.

Nie przeocz

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Reportaż Śląski Związek Rolników Strajk

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera