Taką decyzję podjęły władze Jaworzna, po tym jak Stalexport SA, zarządca autostrady A4, pokrzyżował plany magistratu. Spółka nie wyraziła bowiem zgody na to, aby fragment nowego ronda znalazł się w pobliżu płatnego odcinka autostrady. Miałoby stanąć na zamkniętym dla ruchu samochodowego węźle.
34 mln zł z UE na budowę Drogi Współpracy Regionalnej
pozyskało Jaworzno
W piątek w tej sprawie pismo do Ministerstwa Infrastruktury wysłał Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.
- Rondo miało znajdować się między jednym z pasów ulicy Wygoda, a początkowym fragmentem autostrady. Teraz, gdy nie wiedzieć dlaczego, spółka nie zgodziła się na nasz projekt, jesteśmy zmuszeni do jego rekonstrukcji. Przesunęliśmy więc w planach rondo o kilkanaście metrów poza granicę, dzielącą Jaworzno od węzła autostradowego. Stalexport nie chce z nami współpracować, ale rondo i tak będzie w pobliżu - dokładnie jeden centymetr poza granicą węzła - wyjaśnia Tomasz Tosza z Wydziału Inwestycji Miejskich Urzędu Miejskiego w Jaworznie.
Miasto jest teraz zmuszone do przebudowy kilkunastu metrów ulicy Wygoda. Oznacza to dodatkowe 100 tys. zł i czas włożony w budowę ronda, którego budowa miała ruszyć w przyszłym roku. - Musimy też odkupić działkę, na której powstanie część Drogi Współpracy Regionalnej - dodaje Tosza.
Jak informuje Alicja Rajtar, rzeczniczka Stalexportu Autostrada Małopolska SA, spółka negatywnie zaopiniowała projekt budowy ronda w okolicy węzła Jeleń, ponieważ inwestycja ingerowałaby w pas drogowy autostrady.
- W pasie drogowym autostrady nie można instalować urządzeń, które nie są bezpośrednio związane z autostradą - tłumaczy rzeczniczka Stalexportu. Dodaje, że spółka nie posiada żadnych potwierdzonych informacji o budowie Drogi Współpracy Regionalnej. - Jak to możliwe, skoro przesłaliśmy w tej sprawie oficjalne pismo? - zastanawia się Tomasz Tosza.
Informuje, że zgodnie z prawem, samorządy mogą budować przy autostradzie obiekty związane z wjazdem na taką drogę.
Władze Jaworzna są przekonane, że Stalexport celowo blokuje budowę ronda przy wjeździe na A4. Węzeł jeleński od wielu lat jest punktem spornym pomiędzy gminą a zarządcą autostrady. Zamknięcie wjazdu w stronę Krakowa, to zdaniem władz Jaworzna, zamierzenie celowe. Otwarcie węzła w Jeleniu wiązałoby się ze stratami dla Stalexportu, bo kierowcy mogliby omijać punkty poboru opłat za przejazd płatną autostradą. Gmina nadal nie wie, jaki status ma węzeł jeleński.
- Pomimo wielokrotnie podejmowanych prób dotarcia do informacji, spółka Stalexport SA oraz Ministerstwo Infrastruktury skutecznie uniemożliwiają nam zapoznanie się z umową koncesyjną, nie wyrażając zgody na odtajnienie dokumentu - wyjaśnia Tomasz Tosza.
W sprawie przeznaczenia, zamkniętego dziś, węzła prezydent Jaworzna wysłał wczoraj oficjalne pismo do Ministerstwa Infrastruktury. Zwraca w nim uwagę na monopolistyczne praktyki Stalexportu na rynku autostradowym i prosi o stanowisko ministerstwa w sprawie umowy koncesyjnej ze Stalexportem, a także o to, aby podczas negocjacji z firmą, w nowej umowie koncesyjnej wykreślić zapis o drogach konkurencyjnych, który uniemożliwia w odległości do 30 km od autostrady budowę jakiejkolwiek innej drogi niż autostrada i dwie drogi krajowe DK 79 i DK 94. Prosi też o dodanie do umowy zapisu, że węzeł jeleński obsługuje powiaty jaworznicki i oświęcimski. Jak udało nam się wczoraj ustalić w Biurze Prasowym Ministerstwa Infrastruktury, oficjalne stanowisko w tej sprawie będzie znane w poniedziałek.
Droga Współpracy Regionalnej ma skomunikować węzeł jeleński z Drogą Krajową 79. Budowa drogi ma duże znaczenie dla Jaworzna. Jej powstanie wiąże się ze wzrostem atrakcyjności inwestycyjnej całego regionu śląskiego. W Jeleniu powstają nowe przedsiębiorstwa.
- Na ten cel otrzymaliśmy 34 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz ponad 13 mln zł dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu Gospodarcza Brama Śląska Etap I - uruchomienie Zagłębiowskiej Strefy Gospodarczej - mówi Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.
Pozyskane środki zostaną rozdysponowane między innymi na nową drogę, która skomunikuje węzeł jeleński z Drogą Krajową nr 79 i drugim węzłem autostradowym Byczyna. Dzięki temu tereny inwestycyjne w Gminnej Strefie Aktywności Gospodarczej mogą zyskać pełną obsługę komunikacyjną. Mimo tego, że zjazd na autostradę w kierunku Krakowa w węźle jeleńskim nadal pozostanie zamknięty.
Budowa Drogi Współpracy Regionalnej miała się zakończyć w 2011 roku. Niewykluczone, że z powodu zmian w projekcie ten termin się oddali.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?