Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jeden centymetr od autostrady A4

Anna Zielonka
Tomasz Tosza obok punktu granicznego między węzłem jeleńskim a gminą
Tomasz Tosza obok punktu granicznego między węzłem jeleńskim a gminą Fot. Anna Zielonka
Zaledwie jeden centymetr będzie dzielił nowe jaworznickie rondo na Drodze Współpracy Regionalnej od pasa autostradowego na węźle jeleńskim.

Taką decyzję podjęły władze Jaworzna, po tym jak Stalexport SA, zarządca autostrady A4, pokrzyżował plany magistratu. Spółka nie wyraziła bowiem zgody na to, aby fragment nowego ronda znalazł się w pobliżu płatnego odcinka autostrady. Miałoby stanąć na zamkniętym dla ruchu samochodowego węźle.

34 mln zł z UE na budowę Drogi Współpracy Regionalnej
pozyskało Jaworzno

W piątek w tej sprawie pismo do Ministerstwa Infrastruktury wysłał Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.
- Rondo miało znajdować się między jednym z pasów ulicy Wygoda, a początkowym fragmentem autostrady. Teraz, gdy nie wiedzieć dlaczego, spółka nie zgodziła się na nasz projekt, jesteśmy zmuszeni do jego rekonstrukcji. Przesunęliśmy więc w planach rondo o kilkanaście metrów poza granicę, dzielącą Jaworzno od węzła autostradowego. Stalexport nie chce z nami współpracować, ale rondo i tak będzie w pobliżu - dokładnie jeden centymetr poza granicą węzła - wyjaśnia Tomasz Tosza z Wydziału Inwestycji Miejskich Urzędu Miejskiego w Jaworznie.

Miasto jest teraz zmuszone do przebudowy kilkunastu metrów ulicy Wygoda. Oznacza to dodatkowe 100 tys. zł i czas włożony w budowę ronda, którego budowa miała ruszyć w przyszłym roku. - Musimy też odkupić działkę, na której powstanie część Drogi Współpracy Regionalnej - dodaje Tosza.
Jak informuje Alicja Rajtar, rzeczniczka Stalexportu Autostrada Małopolska SA, spółka negatywnie zaopiniowała projekt budowy ronda w okolicy węzła Jeleń, ponieważ inwestycja ingerowałaby w pas drogowy autostrady.

- W pasie drogowym autostrady nie można instalować urządzeń, które nie są bezpośrednio związane z autostradą - tłumaczy rzeczniczka Stalexportu. Dodaje, że spółka nie posiada żadnych potwierdzonych informacji o budowie Drogi Współpracy Regionalnej. - Jak to możliwe, skoro przesłaliśmy w tej sprawie oficjalne pismo? - zastanawia się Tomasz Tosza.

Informuje, że zgodnie z prawem, samorządy mogą budować przy autostradzie obiekty związane z wjazdem na taką drogę.
Władze Jaworzna są przekonane, że Stalexport celowo blokuje budowę ronda przy wjeździe na A4. Węzeł jeleński od wielu lat jest punktem spornym pomiędzy gminą a zarządcą autostrady. Zamknięcie wjazdu w stronę Krakowa, to zdaniem władz Jaworzna, zamierzenie celowe. Otwarcie węzła w Jeleniu wiązałoby się ze stratami dla Stalexportu, bo kierowcy mogliby omijać punkty poboru opłat za przejazd płatną autostradą. Gmina nadal nie wie, jaki status ma węzeł jeleński.

- Pomimo wielokrotnie podejmowanych prób dotarcia do informacji, spółka Stalexport SA oraz Ministerstwo Infrastruktury skutecznie uniemożliwiają nam zapoznanie się z umową koncesyjną, nie wyrażając zgody na odtajnienie dokumentu - wyjaśnia Tomasz Tosza.

W sprawie przeznaczenia, zamkniętego dziś, węzła prezydent Jaworzna wysłał wczoraj oficjalne pismo do Ministerstwa Infrastruktury. Zwraca w nim uwagę na monopolistyczne praktyki Stalexportu na rynku autostradowym i prosi o stanowisko ministerstwa w sprawie umowy koncesyjnej ze Stalexportem, a także o to, aby podczas negocjacji z firmą, w nowej umowie koncesyjnej wykreślić zapis o drogach konkurencyjnych, który uniemożliwia w odległości do 30 km od autostrady budowę jakiejkolwiek innej drogi niż autostrada i dwie drogi krajowe DK 79 i DK 94. Prosi też o dodanie do umowy zapisu, że węzeł jeleński obsługuje powiaty jaworznicki i oświęcimski. Jak udało nam się wczoraj ustalić w Biurze Prasowym Ministerstwa Infrastruktury, oficjalne stanowisko w tej sprawie będzie znane w poniedziałek.
Droga Współpracy Regionalnej ma skomunikować węzeł jeleński z Drogą Krajową 79. Budowa drogi ma duże znaczenie dla Jaworzna. Jej powstanie wiąże się ze wzrostem atrakcyjności inwestycyjnej całego regionu śląskiego. W Jeleniu powstają nowe przedsiębiorstwa.

- Na ten cel otrzymaliśmy 34 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz ponad 13 mln zł dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu Gospodarcza Brama Śląska Etap I - uruchomienie Zagłębiowskiej Strefy Gospodarczej - mówi Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.

Pozyskane środki zostaną rozdysponowane między innymi na nową drogę, która skomunikuje węzeł jeleński z Drogą Krajową nr 79 i drugim węzłem autostradowym Byczyna. Dzięki temu tereny inwestycyjne w Gminnej Strefie Aktywności Gospodarczej mogą zyskać pełną obsługę komunikacyjną. Mimo tego, że zjazd na autostradę w kierunku Krakowa w węźle jeleńskim nadal pozostanie zamknięty.
Budowa Drogi Współpracy Regionalnej miała się zakończyć w 2011 roku. Niewykluczone, że z powodu zmian w projekcie ten termin się oddali.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!