Podjęto pierwsze decyzje mające przywrócić do życia Port w Gliwicach. Już w tym tygodniu sześć barek z węglem o ładunku dwóch tysięcy ton popłynie Kanałem Gliwickim i Odrą do elektrociepłowni we Wrocławiu. Na rewitalizację portu rząd zamierza wydać 50 milionów złotych.
Każda z barek będzie załadowana ładunkiem o wadze 330 ton, choć maksymalna ładowność każdej wynosi 500 ton. Ograniczenie załadunku wynika z limitów zanurzenia barek. Odra ze względu na zamulenie jest zbyt płytka na cięższy transport. Już niebawem ma się to jednak zmienić. Rząd przygotował inwestycje na rzecz odmulenia Odry i remontów śluz, które powiększą ładowność portów i poprawią żeglowność na rzece.
Część działań już zostało podjętych - niektóre fragmenty kanału gliwickiego już są pogłębiane, wyremontowano śluzy Łabędy i Dzierżno, jednak to dopiero początek prac. Ostatecznym celem jest połączenie portu gliwickiego z portami w Szczecinie i Świnoujściu. Na rewitalizację kanału gliwickiego przeznaczono 50 milionów złotych. Udrożnienie całej drogi wodnej na Odrze może pochłonąć nawet 30 miliardów złotych. Polska ma na to czas do 2030 roku, bo właśnie wtedy, zgodnie z unijnym prawem, transport rzeczny ma stanowić jedną trzecią całego transportu.
źródło: TVP Katowice
Wielka woda 1997. Zobacz niezwykły dokument multimedialny, który przygotowaliśmy z okazji 20-rocznicy wydarzeń z lipca 1997 roku. Archiwalne filmy, zdjęcie i teksty. Zachęcamy, by oglądać w trybie pełnoekranowym komputera.
ZOBACZCIE FILM: Mija 20 lat od powodzi tysiąclecia:
Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?