Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Klienci parkingu Galerii Katowickiej czy rybnickiej Plazy nabijani w butelkę? GIGANTYCZNA KARA UOKiK. Zarządca parkingów zapłaci?

Piotr Chrobok
Piotr Chrobok
Dokładnie 822 tysiące i 850 złotych wynosi kara, jaką na firmę APCOA Parking Polska nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Firma miała łamać prawa konsumentów, czyli osób korzystających z parkingów, których jest ona operatorem. W jaki sposób? Chodzi m.in. o ograniczoną możliwość składania reklamacji.

UOKiK ukarał APCOA Parking Polska. To firma będąca operatorem parkingów na Śląsku

Będąca operatorem ogromnej ilości parkingów w woj. śląskim firma APCOA Parking Polska - odpowiedzialna m.in. za parkingi w Galerii Katowickiej, rybnickim centrum handlowym Plaza, czy w bielskiej Galerii Sfera, jak również za miejsca parkingowe przed wieloma dyskontami - łamała prawo. Tak jej działania ocenił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

Co takiego robiła firma, że zdaniem UOKiK-u dochodziło do łamania praw konsumentów? Powodów ukarania APCOA Parking Polska jest kilka. Dotyczą one m.in. zasad reklamacji. Te według UOKiK były niesprawiedliwe.

APCOA Parking Polska na różne sposoby miała łamać prawa konsumentów

- Spółka dopuszczała tylko dwa sposoby składania reklamacji: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Tymczasem procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów i powinna uwzględniać także zgłoszenia składane mailowo i osobiście - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Według chroniącego konsumentów urzędu, przedsiębiorstwo niezgodnie z prawem wydłużało także termin odpowiedzi na reklamację.

- Termin na rozpatrzenie po tegorocznej zmianie przepisów wynosi 14 dni - wskazuje Tomasz Chróstny.

W przypadku firmy APCOA ten termin wynosił nawet więcej niż 30 dni, co jeszcze przed nowelizacją przepisów wiązało się z koniecznością uznania reklamacji.

Niezgodne z prawem w ocenie UOKIK-u było też wzywanie konsumentów do uregulowania płatności związanej z ich reklamacją dotyczącą wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej, pod groźbą kosztów windykacji i postępowania egzekucyjnego. Jak uznano w UOKIK-u postępując w taki sposób, firma chciała wywołać u domagających się swoich praw osób nieuzasadnione obawy, które mogły wpłynąć na decyzję odnośnie uiszczenia żądanych przez firmę opłat.

- Tymczasem APCOA musiałaby najpierw skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, a dopiero w dalszej kolejności - do organu egzekucyjnego, np. komornika. Co więcej, na każdym z tych etapów konsumenci mogli zostać zwolnieni z ponoszenia dodatkowych kosztów - przekazuje biuro prasowe UOKIK.

APCOA Parking Polska ograniczała prawa konsumentów. Musi zapłacić ponad 820 tys. zł kary

Według UOKIK, wszystkie te działania sprowadzały się do jednego: ograniczania praw konsumentów.

- To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji. Gdyby konsumenci nie zostali w prowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw, czy też podjęcia obrony przed sądem - przekonuje Tomasz Chróstny.

Właśnie dlatego przedsiębiorstwo zostało ukarane. I to bardzo dotkliwie. Jak podaje UOKiK, jego prezes nałożył na nie karę w wysokości dokładnie 822 tysięcy i 850 złotych. Na tym wcale nie muszą się jednak skończyć problemy firmy.

Po tym, jak wyrok się uprawomocni, swoich praw przed sądem od APCOA Parking Polska będą się też mogli domagać konsumenci, których firma potraktowała wbrew ich prawom.

Ukarana APCOA Parking Polska wydało oświadczenie

Do nałożonej przez UOKiK kary odniosło się APCOA Parking Polska, które wydało oficjalne oświadczenie. - Decyzja Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest nieprawomocna, złożyliśmy od niej odwołanie kierując sprawę na drogę postępowania sądowego. Podobnie nie jest wymagalna naliczona kara. UOKiK prowadził postępowanie od października 2021 r. Badając szereg aspektów działalności APCOA, organ nie zdecydował się na postawienie zarzutów w zakresie sposobu organizacji parkingów, zasad ich działania, w tym naliczania opłat dodatkowych czy też oznakowania, a także sposobu rozstrzygania konkretnych spraw konsumentów. Prezes UOKiK przyznał w uzasadnieniu decyzji, że zakwestionowane ostatecznie w decyzji działania APCOA nie były umyślne. Uważamy też, że w wyniku stosowanych praktyk konsumenci nie ponieśli szkody. Naszą działalność opieramy na uczciwych relacjach z klientami i dążymy do udoskonalania wysokich standardów prowadzonej przez nas działalności - oświadcza przedsiębiorstwo.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera