Koleje Śląskie: Elfy się spóźniają, ale to nie sabotaż

Michał Wroński
Tabor Kolei Śląskich niebawem wzbogaci się o kolejne nowoczesne pociągi - zapowiada rzecznik przewoźnika
Tabor Kolei Śląskich niebawem wzbogaci się o kolejne nowoczesne pociągi - zapowiada rzecznik przewoźnika Arkadiusz Ławrywianiec
Udostępnij:
Dziś mija tydzień od debiutu Kolei Śląskich. Już po pierwszych dniach widać, że nowoczesne pociągi to nie wszystko. Pasażerowie podróżujący między Gliwicami a Częstochową doceniają komfort pojazdów, ale też bezlitośnie punktują wszystkie rozbieżności między oficjalnymi, pełnymi optymizmu deklaracjami przewoźnika, a tym, co oglądają na własne oczy.

Lista zarzutów jest długa. Opinie pasażerów na temat Kolei Śląskich podzielone. Szwankuje informacja (część podróżnych nadal nie wie, że istnieje taryfa liniowa, czyli odpowiednik dobrze znanych "strefówek"), posiadacze biletów na pociągi Przewozów Regionalnych mają w kasach problem, by "od ręki" wymienić je na bilety nowego przewoźnika, a warte miliony euro składy potrafią spóźnić się po kilkadziesiąt minut. Tak było chociażby w poniedziałek, kiedy to z powodu awarii systemu automatycznego hamowania nowoczesny Elf wyjechał z Częstochowy z blisko godzinnym opóźnieniem.
MARSZAŁEK MATUSIEWICZ: KOLEJE ŚLĄSKIE BĘDĄ JEŹDZIŁY PUNKTUALNIE
To nie jedyny taki przypadek w ostatnich dniach i nawet sami pracownicy Kolei Śląskich nieoficjalnie przyznają, że nowy tabor nie jest aż tak niezawodny jak mogłoby się to wydawać.

Rzecznik przewoźnika Adam Warzecha uspokaja, że większość usterek daje się naprawić w ciągu kilkunastu lub najwyżej kilkudziesięciu minut, lecz dla pasażerów taki "poślizg" może oznaczać spóźnienie do pracy lub na uczelnię.

- A mamy słoneczną jesień. Co będzie zimą, kiedy zaczną się minusowe temperatury? Czy Koleje Śląskie mają na tyle duże rezerwy, by utrzymać deklarowaną liczbę połączeń? - pytają zaniepokojeni podróżni.

- Elfy muszą się dotrzeć. Plusem jest jednak to, że serwis PESY (producenta Elfów - przyp. red.) działa bardzo sprawnie - mówi Warzecha i zapowiada, że tabor spółki niebawem zwiększy się o nowe pociągi.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
Nie ma natomiast co liczyć, że szybko w kasach Kolei Śląskich pojawią się bilety metropolitalne, obowiązujące w pociągach tego przewoźnika oraz autobusach i tramwajach KZK GOP. Pasażerowie doczekają się ich najwcześniej za jakieś 2-3 miesiące.

- Do ustalenia jest jeszcze kwestia wzajemnych rozliczeń między nami a KZK GOP - tłumaczy Warzecha.

Uszkodzone tory - przypadek?

Wciąż nie wiadomo, kto w ubiegły piątek, na kilka godzin przed debiutem Kolei Śląskich, rozkręcił tory między Chorzowem-Batorym a Rudą Śląską. To właśnie tą linią w sobotni poranek miał pojechać pierwszy Elf. Jak informuje nas Aleksy Cieślik z katowickiej komendy Straży Ochrony Kolei na miejscu nie znaleziono żadnych śladów, mogących pomóc w ustaleniu sprawców przestępstwa. Tropu nie podjął również pies. Łupem rabusi padły metalowe łupki, czyli elementy łączące szyny. Ich brak mógł doprowadzić do wykolejenia się pociągu. Podobne kradzieże nie są rzadkością na polskich torach, ale...

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
- Na tej linii nie było w tym roku więcej takich przypadków - przyznaje Cieślik. Przypadek czy celowe działanie? Oficjalnie nikt nie ryzykuje tezy, że ktoś próbował storpedować debiut Kolei Śląskich. Aleksandra Marzyńska, rzeczniczka Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego, przyznaje, że sprawa może wydawać się dziwna, lecz od razu zastrzega:

- Nie wyciągamy w związku z tym żadnych spiskowych teorii - mówi Marzyńska.
Bardziej skłonni do kategorycznych sądów są internauci na kolejowych forach. Co niektórzy wskazują nawet domniemanych sprawców. Prof. Dionizjusz Czubala, specjalista od plotek, ocenia, iż być może obserwujemy narodziny kolejnej "miejskiej legendy" związanej ze sferą biznesu.

- W takich plotkach zawsze pojawia się ten "zły", który chce pokrzyżować szyki konkurencji - mówi Czubala.

Czy Twoim zdaniem Koleje Śląskie w pierwszym tygodniu działania zdały egzamin? Koniecznie napisz swoją opinie

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pasażer
I minął rok i koleje dalej się spóźniają.
s
slazakowskie bery i bojki
"Wystarczy porownac wyglad miast G. Slaska z wygladem miast niemieckich" najlepiej miasta na wschodzie Niemiec a zobaczysz ze miliardy Euro wciskane tam od 20 lat nic nie daly .Natomiast po polskiej stronie bardzo duzo sie zmienilo , moze na brudnym Slasku nie tak wiele ale na calym Slasku przez Wroclaw , Opole i wiele innych miejscowosci zmienilo sie bardzo wiele, podobnie jak w calej Polsce.A Niemcy w przeciwienstwie do zniemczonych Slazakow zaczynaja uczyc sie w coraz wiekszym stopniu j. polskiego co swiadczy o zwiekszonej atrakcyjnosci naszego(na szczescie nie waszego) kraju.
...
... nie zrobisz dobrego wrazenia, nie tylko na forum DZ, jesli zamiast rzeczowych argumentow uzywasz
wulgaryzmow i obrazasz gosci.

ALE DO RZECZY:
Jak dotychczas Niemcy sa gospodarczym nr. 1 w Europie i podtrzymuja sypiace sie gospodarki poludnia Eurolandu.
Niemcy sa platnikiem netto do budzetu EU, a Polska biorca netto.
Szykuje sie nowy budzet EU i nie ma co liczyc na takie fundusze spojnosci jak obecnie.
Ciekawe co bedzie gdy zabraknie tych miliardow z UE w nowym budzecie ?
Unia proponuje nakladanie sankcji na kraje, ktore przekrocza dozwolone limity zadluzenia, czy deficytu budzetowgo. To udezy w odbiorcow funduszy, a nie w platnikow netto. W Polsce z tymi wlasnie w/w wskaznikami jest zle.
.............................................................................................................................................
Przyklady na dobrze prosperujaca gospodarke i inna gospodarke:
Bank Centralny (niemieckiej ) Szwajcarii (EPGospodarcza) interweniuje - przeciw wzrostowi wartosci franka,
w Polsce NBP I BGK interwenjuja - przeciw spadkowi wartosci zlotego.

Za duzo nasluchales sie przedwyborczej propagandy.
Wystarczy porownac wyglad miast G.Slaska, z wygladem miast niemieckich aby inaczej oceniac, to co chcialbys nazwac "dobrze prosperujaca gospodarka" - z "szalenczym" 3 %-owym wzrostem PKB
...
Z G.Slaska, do Niemiec zachodnich, najblizej jest do München.
Spedz w München iles czasu i opowiedz na forum, o tym co tam doswiadczyles.
Tylko wez sobie porzadny hotel - abys mial normalne przezycia.
Nie polecam darmowych noclegowni dla bezdomnych. W Berlinie tak sypia kilkanascie tysiecy bezomnych Polakow.
p
pogromca debilow
[cyt]...[/cyt]
Debil z ciebie jest i tyle."Polnische Wirtschaft" kojarzy sie dzisiaj z dobrze prosperujaca gospodarka , najlepiej radzi sobie w czasach kryzysu w porownaniu np. do Niemiec, ale takie matoly co to do Niemiec wyjechaly zyja jeszcze komuna! Jak kto chce prawdziwy burdel na kolei zobaczyc to niech jedzie do stolycy schlezierskiego Reichu, Berlina tam zarzadzane przez Deutsche Bahn szybka(hehe) kolej miejska tzw S-bahn jest tak zle zarzadzana ze co roku maja ten sam scenariusz wpadek, tak ze kolej musi placic w ramach darmowych biletow wielomilionowe odszkodowania a konca burdelu nie widac.
...
...
Y
Ygrek
Nowych pociągów nie będzie w listopadzie a wiec nie ma szans na zamianę obiegów a to one sa przyczyną opóźnień, nie wiem jak można było nie przewidzieć problemów z nowym taborem. Dziś jedno opóźnienie - czymkolwiek spowodowane czy to usterką w elfie czy opóźnieniem pociągu innego przewoźnika przekłada się bezpośrednio na następny pociąg i tak to lawinowo narasta. W październiku jest jeszcze pół biedy, bo aura sprzyja, ale jeśli w listopadzie temperatura zacznie spadać poniżej zera i warunki pogodowe się pogorsza to powodów opóźnień może być jeszcze więcej. Brak biletomatów i kas też nie zniknie w najbliższych tygodniach, wygląda na to, że KŚ nie były jednak przygotowane na ten start, brakuje pomysłu co dalej. Pojawiają się już problemy znane z PR a wiec gapowicze - przy nieszczelnym systemie to normalne oraz nieuprzejmi konduktorzy, standard wagonów jest niższy nie en57 wiec pewnie za kilka tygodni pojawi sie ocena, że KŚ nie są lepsze od PR, nie są nawet na poziomie PR, ale są po prostu gorszym przewoźnikiem, który nie potrafi sobie poradzić z utrzymaniem 1 linii i to linii, która w PR była traktowana specjalnie. Został tam ułożony takt, pojawiły się przyspieszone pociągi, przeniesiono na tą linie flirty, były reklamy tej linii zachęcające do podróżowania i to wszystko spowodowało, że linia ta była najmniej deficytową linią w województwie, tymczasem nieudolność KŚ powoduje, że pasażerowie zaczynają się od pociągów odwracać, szkoda bo widaćże nie ma nadal dobrych informacji dla osób które chciały by korzystać z transportu publicznego.
k
kolejarz
Elementy łączące szyny, to nie łupki a łubki !
p
pasażer1
to już jest PKP -BIS, a na pewno PR Katowice- BIS, taka zbieranina śmietanki solidarnościowej nic dobrego nie wróży może być jeszcze tylko gorzej, i ludzie na miłość boska nie popadajcie w skrajności jaki sabotaż, o czym wy mówicie - to był najzwyklejsze w świecie złodziejstwo. nie schlebiajcie sobie tam w KŚ, że jesteście najważniejsi, kradzieże od zawsze były, tu czy tam zależy tylko gdzie w danej chwili najlepiej złodziejowi podejść, a że zbiegło się to z debiutem KŚ. czysty przypadek
R
Roman
Tramwaje Śląskie, KZK GOP, Koleje Śląskie..
...
... na poczatku - jesli trzeba obluzyc nowoczesny sprzet, wystepuja problemy z niedoswiaczonymi ludzmi.
Takie nowoczesne sklady pociagow, ktorymi dysponuja Koleje Slaskie sa naszpikowane elektronika, to sa super komputery, a nie zabytek techniki z PKP PRL.
Problemy z przeszkoleniem ludzi do obslugi nowoczesnego sprzetu wystepuja wszedzie.
W Niemczech, w miescie w ktorym mieszkam - kilka lat temu zakupiono nowoczesne tramwaje.
Stare funkcjonowaly dobrze, a z nowymi byly tylko problemy - ciagle sie tylko "psuly".
Sam kiedys, wraz z wszystkimi meskimi pasazerami pchalem taki super nowoczesny tramwaj, aby zjechal ze skrzyzowania i nie blokowal ruchu. Po kilkunastu minutach przyjechal specjalista: wszedl do tramwaju, nacisnal kilka razy tastature tramwajowego komputere i wszystko nagle zaczelo wzorowo funkcjonowac.

W Kolejach slaskich moze byc podobnie, trzeba przeszkolic ludzi, nie tylko teoretycznie, ale i w praktyce.
NO I TRZEBA ZWOLNIC Z PRACY TYCH, KTORZY SA "ODPORNI NA WIEDZE"
Koleje Slaskie, to nie przechowalnia bagazu, trzeba przeprowadzic czastke wsrod personelu i zwolnic tych, ktorzy do tej pracy poprostu sie nie nadaja - INACZEJ BEDZIE TO "PKP - BIS"
...
... i troche nieudolnosc ludzi, ktorzy maja obslugiwac nowoczesne pociagi, a wiedza nie wychodza poza doswiadczenie w obsludze zlomu w PKP.
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie