Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko Pyrzowice: Boeing 737 bez podwozia i samolot papieski [ZDJĘCIA i WIDEO]

Dorota Niećko, Arkadiusz Ławrywianiec
Boeing 737 700 linii Smartwings nie ma podwozia, opiera się na czterech podnośnikach
Boeing 737 700 linii Smartwings nie ma podwozia, opiera się na czterech podnośnikach Arkadiusz Ławrywianiec
Ogromny Boeing 737 700 firmy Travel Service bez podwozia stoi w hangarze na lotnisku w Pyrzowicach. To największy z czterech samolotów, jakie są tu obecnie naprawiane. W serwisie jest też tzw. samolot papieski, którym Jan Paweł II wracał do Rzymu z ostatniej wizyty w Polsce. ZOBACZ ZDJĘCIA

ZOBACZ KONIECZNIE - NIESAMOWITE GALERIE ZDJĘĆ Z PYRZOWIC:
Tak kiedyś wyglądało lotnisko w Pyrzowicach [ZDJĘCIA]
Autostrada A1 do Pyrzowic otwarta! [ZDJĘCIA]
Lotnisko w Pyrzowicach: Otwarto rozbudowany terminal A[ZDJĘCIA i WIDEO]

Pyrzowice: Boeing 737 700 Smartwings przechodzi właśnie przegląd serwisowy w hangarze naszego lotniska. Na razie nie ma podwozia. W środę zostanie zamontowane ponownie. To przegląd serwisowy, dla fachowców - typu C.

- Wtorek to drugi dzień przeglądu. Zdezaktywowaliśmy już wszystkie systemy. W sumie samolot będzie u nas osiem dni - tłumaczy Piotr Porowski, szef bazy technicznej firmy LineTech, która samolot serwisuje. - W środę planujemy montaż podwozia i testy - dodaje.

ZOBACZ TAKŻE:

Lotnisko Pyrzowice: Nowy pas startowy już powstaje. Zaczęli od wycinki drzew [ZDJĘCIA]

Boeing 737 400 (pusty waży 38 ton) jest jednym z czterech samolotów, jakie stoją obecnie w hangarze w Pyrzowicach.
- Budowa tego hangaru to był strzał w dziesiątkę - przyznaje Piotr Adamczyk z działu marketingu lotniska. Bo naprawianych i serwisowanych tu samolotów jest naprawdę sporo.

Od początku działalności w swojej pyrzowickiej bazie, czyli od pół roku, LineTech przeprowadził ponad 60 przeglądów liniowych typu A i dwa typu C Boeingów 737 w wersjach 400 i 800 linii lotniczej Enter Air oraz jeden przegląd typu C Boeinga 737-700 linii lotniczej Travel Service.

ZOBACZ KONIECZNIE - NIESAMOWITE GALERIE ZDJĘĆ Z PYRZOWIC:
Dreamliner w Pyrzowicach: Boeing 787 w pełnej krasie [ZDJĘCIA i WIDEO]
Francuskie myśliwce na lotnisku w Pyrzowicach [ZDJĘCIA]
Największe samoloty na świecie w Pyrzowicach [ZDJĘCIA i WIDEO]
Pierwszy polski Dreamliner na lotnisku w Pyrzowicach! [ZDJĘCIA]

Aktualnie trwają przeglądy typu C Boeinga 737-500 linii lotniczej Armavia, 737-400 PLL LOT, 737-700 Travel Service oraz ATR-a 42 Eurolotu. W Katowice Airport LineTech przeprowadził także pierwszą w Polsce operację montażu skrzydełek aerodynamicznych (wingletów) na dwóch Boeingach 737-800 Next Generation. Maszyny o znakach SP-ENX i SP-ENZ należą do linii lotniczej Enter Air.

Jak często trzeba robić takie przeglądy? To zależy od liczby "wylatanych" godzin. Dlatego mechanicy w Pyrzowicach więcej pracy będą mieli latem, kiedy więcej będzie lotów czarterowych. Te samoloty większą część doby spędzają w powietrzu, więc serwis wypada o wiele częściej. Moment, kiedy należy przeprowadzić przegląd, i jego rodzaj, uzależniony jest od liczby godzin spędzonych przez samolot w powietrzu lub liczbę cykli (startów i lądowań) określonych przez producenta. Przeglądy typu A wykonywane są średnio, co ok. 350 lub 600 godzin lotnych. Duże przeglądy bazowe typu C i D realizowane są odpowiednio co 1,5 roku i co ok. 9 lat.

W przypadku sprawdzanego właśnie samolotu Travel Service (przegląd typu C) trzeba jeszcze wymienić podwozie. W środku sprawdzane są wszystkie systemy. W sumie w ciągu ośmiu dni przeglądu przy samolocie pracuje około 50 osób.

Obok stoi nieco mniejszy Boeing 737 400 classic, tzw. samolot papieski. 20 lat latał w barwach LOT-u, a słynie z tego, że wracał nim do Rzymu papież Jan Paweł II z ostatniej wizyty w Polsce. Teraz samolot wraca do leasingodawcy. Ale najpierw musi przejść tzw. przegląd zdawczy. W Pyrzowicach wymieniane są tzw. rewersy (używane podczas hamowania). Sprawdzany jest też silnik. Ważący ok. 1,5 tony silnik montowany jest na pylonie przy skrzydle. W Pyrzowicach został wymontowany. - Pierwszy raz opuszczaliśmy taki silnik - przyznaje Piotr Porowski.

Po serwisie "samolot papieski" będzie latał w innych barwach. 20 lat dla samolotu to... niewiele. Przy prawidłowej eksploatacji, samoloty mogą latać nawet 40-50 lat.

Największy samolot, jakie można serwisować w Pyrzowicach to nawet Boeing 757. Ale wtedy w hangarze zmieszczą się tylko dwa.


*Ranking szkół nauki jazdy 2013
*Restauracja Rączka gotuje otwarta ZOBACZ ZDJĘCIA
*Granica polsko-niemiecka 1922 na Górnym Śląsku [SENSACYJNE ZDJĘCIA]
*Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach działa! [ZDJĘCIA]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!