reklama

Metropolia - jak się to robi? Debata „Dziennika Zachodniego” na Europejskim Kongresie Gospodarczym

Patryk Osadnik
Patryk Osadnik
Zaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (19 zdjęć)
Debata pt. „Metropolia – jak się to robi?”, prowadzona przez Marka Twaroga, redaktora naczelnego „Dziennika Zachodniego”, odbyła się w trzecim dniu dnia Europejskiego Kongresu Gospodarczego . Politycy i samorządowcy rozmawiali o dotychczasowych korzyściach płynących z działania Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz wyzwaniach na przyszłość. Dyskusję zdominował temat transportu publicznego, który wciąż jest palącym problemem województwa śląskiego.

Metropolia – jak się to robi?

- Europejskie przykłady pokazują, że metropolie działają tylko i wyłącznie wtedy, kiedy ich członkowie są w stanie wypracować wspólne stanowiska - mówił Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

Uczestnicy debaty:

  • Alan Aleksandrowicz - wiceprezydent Gdańska
  • Grażyna Dziedzic - prezydent Rudy Śląskiej
  • Kazimierz Karolczak - przewodniczący zarządu GZM
  • Marcin Krupa - prezydent Katowic
  • Jerzy Polaczek - poseł na Sejm RP
  • Robert Pyka - przewodniczący Obserwatorium Procesów Miejskich i Metropolitalnych na Uniwersytecie Śląskim
  • Marek Twaróg - Dziennik Zachodni - redaktor naczelny
  • Jarosław Wieczorek - wojewoda śląski

Oznacza to, że samorządowcy muszą myśleć szerzej. Już nie tylko o swoim mieście, ale też o sąsiadach. Najlepszym przykładem, który obrazuje współpracę jednostek podległych metropolii, jest skład zarządu, w którym znajdują się przedstawiciele wszystkich 41 gmin i każdy z nich ma równoważny głos.

- Dobrym przykładem tej współpracy jest porozumienie z firmą Next Bike - mówił Karolczak.

- Dla mieszkańców osiedla Tysiąclecia niezrozumiałym było to, że nie mogą wynająć roweru na swoim osiedlu w Katowicach i przejechać nim kilkuset metrów do Parku Śląskiego w Chorzowie. Po podpisaniu porozumienia takie bariery zniknęły - wyjaśniał Karolczak.

Dziś sieć rowerowa GZM łączy zaledwie kilka miast. Docelowo ma połączyć całą Metropolię. Na szlaku rowerowym znajdą się stacje do wypożyczania rowerów, ale najważniejsza jest oczywiście spójna sieć dróg rowerowych, której projekt już powstał.

- W Chorzowie mamy przepiękny stadion lekkoatletyczny, Stadion Śląski - mówiła Grażyna Dziedzic, prezydent Rudy Śląskiej. - Ruda Śląska takiego stadionu nie buduje. Buduje natomiast zaplecze dla wielkich imprez sportowych. Główne widowisko może odbywać się w Chorzowie, ale dlaczego by nie zorganizować treningów w Rudzie Śląskiej? To dobry przykład działania GZM - zauważyła Dziedzic.

Kolej metropolitalna

Dyskusję od samego początku zdominował temat transportu. Przede wszystkim kolei.

- Wczorajszy paraliż Katowic pokazał, jak bardzo potrzebna jest nam kolej metropolitalna. Do tego droga jest jeszcze długa - mówił Karolczak, dodając, że pierwsze widoczne efekty infrastrukturalne to kwestia dziesięciu lat.

Szybciej powstanie natomiast gęstsza siatka połączeń autobusowych. Docelowo pociągi z Tarnowskich Gór do Katowic i z powrotem mają jeździć co dwadzieścia minut. Kwestią najbliższych miesięcy jest za to wspólny bilet metropolitalny na kolej, tramwaje i autobusy.

Budowa kolei metropolitalnej ma kosztować szesnaście miliardów złotych.

Nie przegapcie

- Założenia ustawy o metropolii były nastawione głównie na zdania twarde. Chodzi tutaj o transport i infrastrukturę - zauważył Jarosław Wieczorek, wojewoda śląski.

- Dziś wciąż tworzymy plany. Oczekiwania społeczne były takie, że zaczniemy od czegoś dużego, a teraz pieniądze są rozpraszane na mniejsze projekty. Może powinny być one przytrzymane na koncie i czekać na realizację dużych projektów? - pytał wojewoda.

Poseł Jerzy Polaczek podkreślił również wagę połączenia kolejowego z lotniskiem w Pyrzowicach, jako kluczowego dla sieci kolei w województwie Śląskim. Prace nad nim również trwają i są priorytetowe.

Rozwój społeczno-gospodarczy

Istotną kwestią, na którą zwrócono uwagę podczas debaty, był rozwój społeczno-gospodarczy. Rozmowa skupiła się głównie na dawaniu młodym i kreatywnym ludziom szansy rozwoju.

- Metropolia musi stać na dwóch nogach - uważa Robert Pyka, przewodniczący Obserwatorium Procesów Miejskich i Metropolitalnych na Uniwersytecie Śląskim.

- Transport i infrastruktura powinny być jak powietrze. Oddychamy nim na co dzień i nie zwracamy na to uwagi, to jest naturalne. Drugą nogą są właśnie innowacje, dające ludziom szansę rozwoju - dodawał Pyka.

Przewodniczący Karolczak podkreślił, że GZM zwraca uwagę zarówno na transport i infrastrukturę, jak i sprawy społeczne. Metropolia stoi jednak dopiero na początku drogi, a na efekty trzeba poczekać.

- Wydaje mi się, że jesteśmy już w takim punkcie, gdzie powinniśmy przestać debatować, a zacząć wdrażać konkretne rozwiązania - kwitował wojewoda śląski.

Zobaczcie koniecznie

Zaskakująca wystawa STOP SMOG w Katowicach

Europejski Kongres Gospodarczy EEC Katowice

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

d
dsaqwert

od co najmniej 15 lat kiedy jest dyskusja o metropolii i co ona nam da, to za przykład był podawany transport publiczny. I ciagle jest nie rozwiązanym problemem :-) ?to proszę podac inny przykład, po co nam jest metropolia ?

A
Alfi

Krupa i politycy PiS - na chooj mi mietropolia i Karolczak który pieprzy jak szef zajezdni PKSu

d
dsaqwer

ja nie chce, zadnej metropolii. Najpierw mowia, ze sa centrum wielkiego regionu z potencjalem 3 mln ludzi sciagaja inwestycje, pieniądze, a potem będą brac pieniądze za wjazd do tej "metropolii". Dzieki, niech kazde miasto "orze" na swój koszt,

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3