Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Metropolia - jak się to robi? Debata „Dziennika Zachodniego” na Europejskim Kongresie Gospodarczym

Patryk Osadnik
Patryk Osadnik
Debata „Metropolia – jak się to robi?” na Europejskim Kongresie Gospodarczym
Debata „Metropolia – jak się to robi?” na Europejskim Kongresie Gospodarczym Arkadiusz Gola
Debata pt. „Metropolia – jak się to robi?”, prowadzona przez Marka Twaroga, redaktora naczelnego „Dziennika Zachodniego”, odbyła się w trzecim dniu dnia Europejskiego Kongresu Gospodarczego . Politycy i samorządowcy rozmawiali o dotychczasowych korzyściach płynących z działania Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz wyzwaniach na przyszłość. Dyskusję zdominował temat transportu publicznego, który wciąż jest palącym problemem województwa śląskiego.

Metropolia – jak się to robi?

- Europejskie przykłady pokazują, że metropolie działają tylko i wyłącznie wtedy, kiedy ich członkowie są w stanie wypracować wspólne stanowiska - mówił Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

Uczestnicy debaty:

  • Alan Aleksandrowicz - wiceprezydent Gdańska
  • Grażyna Dziedzic - prezydent Rudy Śląskiej
  • Kazimierz Karolczak - przewodniczący zarządu GZM
  • Marcin Krupa - prezydent Katowic
  • Jerzy Polaczek - poseł na Sejm RP
  • Robert Pyka - przewodniczący Obserwatorium Procesów Miejskich i Metropolitalnych na Uniwersytecie Śląskim
  • Marek Twaróg - Dziennik Zachodni - redaktor naczelny
  • Jarosław Wieczorek - wojewoda śląski

Oznacza to, że samorządowcy muszą myśleć szerzej. Już nie tylko o swoim mieście, ale też o sąsiadach. Najlepszym przykładem, który obrazuje współpracę jednostek podległych metropolii, jest skład zarządu, w którym znajdują się przedstawiciele wszystkich 41 gmin i każdy z nich ma równoważny głos.

- Dobrym przykładem tej współpracy jest porozumienie z firmą Next Bike - mówił Karolczak.

- Dla mieszkańców osiedla Tysiąclecia niezrozumiałym było to, że nie mogą wynająć roweru na swoim osiedlu w Katowicach i przejechać nim kilkuset metrów do Parku Śląskiego w Chorzowie. Po podpisaniu porozumienia takie bariery zniknęły - wyjaśniał Karolczak.

Dziś sieć rowerowa GZM łączy zaledwie kilka miast. Docelowo ma połączyć całą Metropolię. Na szlaku rowerowym znajdą się stacje do wypożyczania rowerów, ale najważniejsza jest oczywiście spójna sieć dróg rowerowych, której projekt już powstał.

- W Chorzowie mamy przepiękny stadion lekkoatletyczny, Stadion Śląski - mówiła Grażyna Dziedzic, prezydent Rudy Śląskiej. - Ruda Śląska takiego stadionu nie buduje. Buduje natomiast zaplecze dla wielkich imprez sportowych. Główne widowisko może odbywać się w Chorzowie, ale dlaczego by nie zorganizować treningów w Rudzie Śląskiej? To dobry przykład działania GZM - zauważyła Dziedzic.

Kolej metropolitalna

Dyskusję od samego początku zdominował temat transportu. Przede wszystkim kolei.

- Wczorajszy paraliż Katowic pokazał, jak bardzo potrzebna jest nam kolej metropolitalna. Do tego droga jest jeszcze długa - mówił Karolczak, dodając, że pierwsze widoczne efekty infrastrukturalne to kwestia dziesięciu lat.

Szybciej powstanie natomiast gęstsza siatka połączeń autobusowych. Docelowo pociągi z Tarnowskich Gór do Katowic i z powrotem mają jeździć co dwadzieścia minut. Kwestią najbliższych miesięcy jest za to wspólny bilet metropolitalny na kolej, tramwaje i autobusy.

Budowa kolei metropolitalnej ma kosztować szesnaście miliardów złotych.

Nie przegapcie

- Założenia ustawy o metropolii były nastawione głównie na zdania twarde. Chodzi tutaj o transport i infrastrukturę - zauważył Jarosław Wieczorek, wojewoda śląski.

- Dziś wciąż tworzymy plany. Oczekiwania społeczne były takie, że zaczniemy od czegoś dużego, a teraz pieniądze są rozpraszane na mniejsze projekty. Może powinny być one przytrzymane na koncie i czekać na realizację dużych projektów? - pytał wojewoda.

Poseł Jerzy Polaczek podkreślił również wagę połączenia kolejowego z lotniskiem w Pyrzowicach, jako kluczowego dla sieci kolei w województwie Śląskim. Prace nad nim również trwają i są priorytetowe.

Rozwój społeczno-gospodarczy

Istotną kwestią, na którą zwrócono uwagę podczas debaty, był rozwój społeczno-gospodarczy. Rozmowa skupiła się głównie na dawaniu młodym i kreatywnym ludziom szansy rozwoju.

- Metropolia musi stać na dwóch nogach - uważa Robert Pyka, przewodniczący Obserwatorium Procesów Miejskich i Metropolitalnych na Uniwersytecie Śląskim.

- Transport i infrastruktura powinny być jak powietrze. Oddychamy nim na co dzień i nie zwracamy na to uwagi, to jest naturalne. Drugą nogą są właśnie innowacje, dające ludziom szansę rozwoju - dodawał Pyka.

Przewodniczący Karolczak podkreślił, że GZM zwraca uwagę zarówno na transport i infrastrukturę, jak i sprawy społeczne. Metropolia stoi jednak dopiero na początku drogi, a na efekty trzeba poczekać.

- Wydaje mi się, że jesteśmy już w takim punkcie, gdzie powinniśmy przestać debatować, a zacząć wdrażać konkretne rozwiązania - kwitował wojewoda śląski.

Zobaczcie koniecznie

Zaskakująca wystawa STOP SMOG w Katowicach

Europejski Kongres Gospodarczy EEC Katowice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo