reklama

Monorail na Śląsku i Zagłębiu najwcześniej w 2030 roku. Jakie są warunki, by mógł być zbudowany? ZDJĘCIA

tosZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (7 zdjęć)
Projekt monorailu, czyli wiszącej kolei, która zgodnie z jednym elementów koncepcji Kolei Metropolitalnej, miałaby połączyć centra Katowic i Sosnowca z lotniskiem w Pyrzowicach wywołał wiele emocji wśród mieszkańców regionu. Monorail rzeczywiście znajduje się w przygotowanej na zlecenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii koncepcji, ale raz, że to dopiero koncepcja, a dwa, że jego powstanie nie jest takie pewne, bo zależeć ma od statystyki osób korzystających z pyrzowickiego lotniska.

Monorail to nic innego jak jednoszynowa kolej, która porusza się na jednej szynie ułożonej na specjalnych estakadach. Takie estakady zgodnie z projektem zaprezentowanym przez firmę Bombardier pojawić miałyby się m.in. na ulicach 3 Maja i Korfantego w Katowicach oraz 3 Maja i Grota-Roweckiego w Sosnowcu. Temat spotkał się z olbrzymim zainteresowaniem mieszkańców regionu, którzy przypominają, że z podobnego środka transportu korzystać można m.in. w Detroit, Chicago czy Wuppertalu.

- Jestem za. Pozytywne rozwiązanie w kwestii związanej z zakorkowanymi ulicami centrum Katowic - pisze jedna z internautek.

- Co to za pomysł, żeby to puszczać przez 3 Maja zamiast Grundmana. Ktoś chce pół Śródmieścia zniszczyć? - pyta inny internetowy Czytelnik.

Przypomnijmy, że przygotowana na zlecenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii koncepcja ta zakłada cztery warianty od najprostszego w postaci dogęszczenia sieci połączeń aż po budowę zupełnie nowych odcinków torów. Jedenym z elementów tej koncepcji jest też monorail, który pojawia się już w wariancie 2. Szczegółowy kosztorys kolei jednoszynowej nie jest wyszczególniony, jednak odejmując od sumy wydatków na wariant 2 sumę wydatków z wariantu 1 (każdy kolejny jest poszerzeniem poprzedzającego) wychodzi kwota 7 miliardów złotych. Budowa monorailu ma też pewne zastrzeżenia. Chodzi o to, że lotnisko w Pyrzowicach, aby mógł on powstać, powinno obsługiwać minimum 10 milionów pasażerów rocznie, a to, według szacunków może nastąpić najwcześniej w 2030 roku.

Zobaczcie koniecznie

Koncepcja kolei metropolitalnej jest cały czas uaktualniana. Teraz powstał suplement doń, w którym znalazło się 160 uwag poszczególnych gmin i PKPPLK. Przedstawiciele Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii podkreślają, że monorail, jeśli powstanie, byłby nie tylko środkiem transportu, ale również atrakcją turystyczną?

Co na to Sosnowiec i Katowice, którym GZM zafundowałaby główne ulice ze starymi kamienicami z betonowymi podporami?

- Nie znamy żadnych szczegółów poza filmem przygotowanym przez Bombardiera. To za mało, żeby się do tego odnieść - odpowiada Rafał Łysy, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Sosnowcu. - To, co razi, to brak bezpośredniego takiego połączenia między Katowicami a Sosnowcem. Na lotnisko niebawem będzie można przecież dojechać koleją - dodaje.

Kolej wisząca monorail Katowice - Sosnowiec to szalony pomys...

Nie przegapcie

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wrózka Ziutka

Dobry pomysł! Po południu monorail zapakowany bedzie po brzegi handlarkami wracajacymi z placu przed Synagogom w Katowicach do matecznika w Sosnowcu, ze potencjalni uzytkownicy z walizkami - jadącymi na lotnisko, nie bedo mieli szans. A wiec pojadą jak dotychczas - autobusem lub własnym autem. No chyba, ze glówny metropolita zdecyduje, by zlikwidowac autobusy do Pyrzowic - wtedy pójdziem per pedes!

J
Jerzy

Pomysł bardzo dobry — ale nie dla tego kierunku. Chodzi o ideę transportu napowietrznego całkowicie odseparowanego od pozostałego ruchu komunikacyjnego.

W pierwszej kolejności powinien obsługiwać południowe dzielnice Katowic, gdzie przez lata powstała cała masa osiedli bez pomysłu na komunikację. Dziś zbieramy żniwa tego podejścia w postaci przekorów. Transport tego rodzaju jest lepszym pomysłem niż centrum przesiadkowe przy pętli brynowskiej, które (o ile mi wiadomo) ma korzystać ze starej infrastruktury komunikacyjnej w kierunku centrum i realnie nie rozwiąże problemów południowych dzielnic, a moim zdaniem może nawet je pogłębić. Oczywiście centrum odkorkuje się, ale w okolicach Brynowa, Piotrowic, Ochojca, Ligoty — szczerze wątpię. Wystarczy popatrzeć na centra handlowe wokół których, natężenie ruchu kumuluje się kilkakrotnie. Taki sam efekt prawdopodobnie będzie wokół centrów przesiadkowych, jeżeli staną się modne.

a
anioł zwątpienia

No i się okazało, że jednotorówka (monorail) to zwykła ściema. A jeszcze po południu był to fantastyczny pomysł. Śpieszmy się kochać ściemy, tak szybko mijają.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3