Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Myszków. Offroadowcy zabrudzili i rozjechali lokalne drogi. Tłumaczą, że to wina roztopów

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Myszków. Mieszkańcy wściekli z powodu rozjechanych dróg
Myszków. Mieszkańcy wściekli z powodu rozjechanych dróg arc mieszkańcy Myszkowa
W niedzielę kilkaset samochodów terenowych przejechało w kierunku Częstochowy, by wesprzeć WOŚP. Niestety akcja zakończyła się skandalem w Myszkowie. Offroadowcy rozjechali drogi gruntowe prowadzące do posesji. Mieszkańcy i władze miasta są wściekli. Uczestnicy przejazdu wydali oświadczenie, w którym tłumaczą, jak sytuacja wygląda z ich strony.

O zniszczenie dróg gruntowych i polnych oskarżani są uczestnicy dziewiątej już akcji Śląskiej Integracji Terenowej, którzy w niedzielę wybrali się do Częstochowy, by wesprzeć zbiórkę na WOŚP. Niestety szczytny cel przysłoniły szkody, których autorami mieli być uczestnicy "rajdu". Burmistrz Myszkowa, Włodzimierz Żak, wydał w tej sprawie oświadczenie.

- Wczoraj, przez nasze gruntowe i bitumiczne drogi przetoczyła się masa samochodów terenowych Śląskiej Integracji Terenowej. Rajd, który zniszczył nasze drogi gruntowe i zmusił nas do mycia dróg bitumicznych, odbył się bez powiadomienia i zezwolenia Gminy Myszków - napisał burmistrz Włodzimierz Żak i podkreślił, że władze miasta nie otrzymały ze Śląskiej Integracji Terenowej zapowiedzi imprezy.

- Rajdu tego nie organizował Myszkowski Sztab WOŚP. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy to dobra i cenna inicjatywa, która wymaga jednak rozwagi i uwagi. Dając coś jednym, nie można zabierać drugim. Szkody, jakie wyrządził wczorajszy rajd samochodowy będą kosztowały gminę sporo pieniędzy. Jako burmistrz Myszkowa informuje, że postaram się, by nie były to koszty gminy. Wszystkich poszkodowanych wczorajszym rajdem samochodów terenowych proszę o zgłaszania tego faktu na policję - zaapelował burmistrz Myszkowa.

Od razu po "rajdzie" pojawiły się pierwsze głosy mieszkańców, którzy skarżyli się, że zostały zniszczone ulice Folwarczna i Chopina na Będuszu. Szkody dotknęły nie tylko dróg polnych i gruntowych, ale i asfaltowe, które strażacy musieli ręcznie czyścić ze zwałów błota. Zgłoszenia o zniszczeniach dotarły też z Ligoty Woźnickiej i Kamieńskich Młynów w powiecie lublinieckim.

- To co zrobiliście w tym roku z naszymi drogami na Benduszu w Myszkowie było niesamowite. Nam też cudownie było Was gościć na naszych drogach prowadzących do naszych domów. Po dobrej zabawie zapraszam na odtworzenia naszych dróg - napisał jeden z mieszkańców Myszkowa pod postem grupy offroadowców w mediach społecznościowych.

Sprawą zajęła się myszkowska policja, która jako jedyna otrzymała sygnał, że wydarzenie tego typu się odbędzie. Tutejsza komenda otrzymała informację o tym, że przez powiat myszkowski będzie przebiegała trasa przejazdu samochodów terenowych już 12 stycznia. Dlaczego zatem doszło do rozjechania dróg w regionie?

- Funkcjonariusz Prewencji po skontaktowaniu się z organizatorem wydarzenia omówił zasady przejazdu. A mianowicie, rajd miał przebiegać zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, samochody miały poruszać się tylko w miejscach do tego przeznaczonych bez wjeżdżania na pola uprawne, a także organizator zapewniał, że jeśli będzie potrzeba samochody przed wjechaniem na drogę publiczną, będą umyte - tłumaczy sierż. Klaudia Zenderowska, Oficer Prasowy Komendy Powiatowej Policji w Myszkowie.

Niestety przejazd pozostawił głębokie ślady na drogach dojazdowych do domów, a także na drogach polnych. W tej sprawie na policję zgłosili się już pierwsi mieszkańcy.

- Komenda Powiatowa Policji w Myszkowie otrzymała w tej sprawie dwa zgłoszenia. W dniu 28.01.2024 roku, które dotyczyło zanieczyszczania drogi publicznej. W tej sprawie prowadzone jest postępowanie wyjaśniające pod kątem wykroczenia z art 91 KW. 29.01.2024 wpłynęło zgłoszenie o zniszczeniu zasiewów, sadzonek lub traw. W tej sprawie również prowadzone jest postępowanie wyjaśniające pod kątem, wykroczenia z art. 156 § 1 KW. - wyjaśniła rzeczniczka myszkowskiej policji.

Z kolei działania straży pożarnej skupiły się tego dnia na sprzątaniu ulicy Pułaskiego. Zastęp JRG Myszków i zastępy OSP z terenu gminy podjęły działania związane z zabezpieczeniem miejsca zdarzenia i likwidacją zagrożenia związanego z obniżeniem przyczepności na odcinku jezdni, co mogło grozić wystąpieniem wypadków drogowych. Jak podaje myszkowska komenda PSP, szacunkowo, koszt podjętej interwencji wyniósł około 9000 zł. Interwencja obejmowała ulicę Pułaskiego na odcinku około 800m, oraz ulicę Folwarczną na odcinku około 200 m.

Oświadczenie Śląskiej Integracji Terenowej

W piątek 2 lutego Śląska Integracja Terenowa wydała oświadczenie w sprawie niedzielnego rajdu.

Oświadczenie

W odpowiedzi na nieprawdziwe informacje pojawiające się w przestrzeni medialnej, dotyczące XI Śląskiej Integracji Terenowej dla WOŚP, której celem była zbiórka pieniędzy na rzecz Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, chcielibyśmy przedstawić kilka faktów.

Spotkanie to miało charakter społecznej, offroadowej akcji charytatywnej nie tylko dla posiadaczy samochodów typowo terenowych, ale także typu SUV. Było inicjatywą społeczną, bez formalnego organizatora. Jesteśmy grupą osób, która przez cały rok, nie tylko w trakcie finału WOŚP wspiera różne akcje charytatywne. Trasa przejazdu pomiędzy miejscem rozpoczęcia spotkania, półmetkiem oraz metą jest planowana z dużym, wielomiesięcznym wyprzedzeniem i brane są do tego pod uwagę tylko drogi publiczne. Podczas tych działań weryfikowane są wielokrotnie takie aspekty jak: legalność pokonywanej trasy, min. wyłączenia z ruchu, ograniczenia prędkości czy czasowe wyłączenia z ruchu. Miejsca takie jak start, półmetek i meta zostały zorganizowane na terenach prywatnych za zgodą ich właścicieli. Należy również podkreślić fakt, że żadna z firm czy organizacji nie była organizatorem XI Śląskiej Integracji Terenowej dla WOŚP. Miejsce spotkania uczestników, półmetek oraz meta zostały udostępnione dobrowolnie oraz bezpłatnie.

W tym roku, ze względu na drastyczną zmianę pogody, tj. diametralną zmianę temperatury i spowodowane tym roztopy doszło do rozmiękczenia dróg gruntowych, co w konsekwencji mogło przyczynić się do pogorszenia ich stanu. Nie mieliśmy wpływu na warunki pogodowe i drogowe. Należy zauważyć, że żadna z dróg na pokonywanym odcinku nie była w żaden sposób ograniczona dla ruchu publicznego, co też nie dało pierwotnie informacji o braku możliwości ich powszechnego wykorzystania.
Mając na uwadze zwiększenie ruchu lokalnego spowodowane XI Śląską Integracją Terenową dla WOŚP, na wiele dni przed spotkaniem poinformowaliśmy Komisariaty Policji przez których tereny miała przebiegać trasa spotkania. Komisariat w Myszkowie otrzymał również mapy przebiegu trasy. Poinformowana została również Straż Pożarna o możliwości powstania zabrudzeń dróg asfaltowych oraz jednocześnie złożono prośbę o utrzymanie ich w czystości w trybie wyjazdu gospodarczego, a nie wyjazdu interwencyjnego.

Dodatkowo informujemy, że w dniu przebiegu integracji, bezpośrednio po otrzymaniu informacji od Burmistrza Myszkowa o problemach na drogach powiatu myszkowskiego, niezwłocznie poinformowano uczestników spotkania o obowiązku zakończenia przejazdu wg. zaproponowanego roadbooka i bezpośredniego dojazdu drogami asfaltowymi do ośrodka, na którym zorganizowana była meta spotkania. Z posiadanej przez nas wiedzy wynika, że poinformowani uczestnicy zastosowali się do tego komunikatu.
Po pojawieniu się problemu ze stanem niektórych ulic powiatu, podnoszonego w oświadczeniu Burmistrza Myszkowa, środowisko miłośników turystyki offroadowej zaproponowało podjęcie prac mających na celu poprawę stanu dróg nieodpowiednio utwardzonych, które stały się nieprzejezdne. Niestety, ku naszemu zdziwieniu, spotkanie w celu omówienia zakresu tych działań Burmistrz zaproponował dopiero na wtorek kolejnego tygodnia tj. 6.02.2024 r., a przecież przywrócenie ruchu lokalnego stawiano jako priorytet. Należy tu podkreślić, że propozycja środowiska offroadowego to wykorzystanie własnej pracy oraz sprzętu budowlanego, bezpłatnie w ramach wolontariatu. Tym bardziej tak późny termin spotkania jest dla nas niezrozumiały.
XI Śląska Integracja Terenowa dla WOŚP pragnie podkreślić, że wszystkie działania podejmowane były w duchu współpracy, zgodnie z normami współżycia społecznego i troski o bezpieczeństwo. Zawirowania organizacyjne są nieuniknione i często niezależne od nas. Zależy nam na transparentności i konstruktywnej współpracy z lokalnymi społecznościami oraz władzami.
Wszystkie osoby, które w jakikolwiek sposób, poczuty się dotknięte naszą akcją charytatywną przepraszamy.
Jednocześnie stanowczo chcemy powiedzieć, że bezpodstawne oskarżenia i kreowanie nieprawdziwego wizerunku XI Śląskiej Integracji Terenowej dla WOŚP nie pozostaną bez naszej reakcji.

Śląska Integracja Terenowa dla WOŚP

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera