Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na początku czerwca 2012 roku otwarto autostrdadę A1 między Piekarami i Zabrzem. Drogowcy walczyli z czasem, by zdążyć przed Euro 2012

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Otwarcie i budowa autostrady A1 między Pyrzowicami i Zabrzem.  Zdjęcia fotoreporterów DZZobacz kolejne plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Otwarcie i budowa autostrady A1 między Pyrzowicami i Zabrzem. Zdjęcia fotoreporterów DZZobacz kolejne plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Archiwum DZ
Na początku czerwca 2012 roku, dosłownie na kilka dni przed rozpoczęciem się Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012 oddano kierowcom autostradę A1 między Piekarami Śląskimi i Pyrzowicami. Pod koniec 2011 roku kierowcy mogli korzystać z odcinka Piekary Śląskie - Maciejów. To była dla województwa śląskiego bardzo ważna droga.

Wyścig z czasem przed Euro 2012

Przypomnijmy. W 2007 roku na organizatorów Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej (Euro 2012) wybrano Polskę i Ukrainę. Fakt, oprócz emocji sportowych sprawił, że znacznie przyspieszył istniejący wówczas program budowy autostrad. Poszczególne rządy (najpierw koalicyjny rząd PiS, Potem PO-PSL) rozpoczęły wyścig z czasem, by do rozpoczęcia Euro 2012 udało się oddać kluczowe odcinki autostrad. Na Śląsku chodziło o autostradę A1 między Maciejowem i Pyrzowicami.

Tak powstawały najważniejsze drogi w Śląskiem. Budowa tunelu pod rondemZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

A4, A1, DTŚ, gierkówka w Śląskiem. Tak powstawały najważniej...

Kluczowa data 1 czerwca 2012

Cały 36-km odcinek budowały dwie firmy. Od Maciejowa do Piekar - Dragados (20,1 km, koszt 1 mld zł), od Piekar do Pyrzowic (16 km) firma Budimex z Mostostalem Warszawa. Budowa tego drugie odcinka kosztowała 1, 49 mld zł netto.
1 czerwca uruchomiono fragment A1 z Pyrzowic do Zabrza. Trasa połączyła katowickie lotnisko z centrum Górnego Śląska i dalej ze skrzyżowaniem A1 i A4 w rejonie Gliwic.
Odcinek między Pyrzowicami i Zabrzem nie był gotowy od razu na całej długości. Podzielono go na dwie części. Najpierw, w grudniu 2011 roku oddano osiem km tej trasy od węzła Maciejów do węzła Wieszowa. Potem 1 czerwca kierowcy mogli też przejechać odcinkiem od węzła Wieszowa do węzła Piekary.

1 czerwca 2012 roku oddano też część A1 między Pyrzowicami i Piekarami.
Budowa tych odcinków A1 była bardzo ważna, bo to była część autostrady, która w szybki sposób pozwalała kierowcom, gościom Euro 2012 na szybkie dotarcie od granicy do lotniska w Pyrzowicach, a potem w miarę potrzeb dojechanie do S1 czy DK1 (gierkówki) prowadzącej na północ, czyli umożliwiającej dostanie się np. do Warszawy, gdzie były rozgrywane mecze podczas Euro 2012.

Tuż przed otwarciem A1

W maju 2012 roku na autostradzie A1 w Piekarach Śląskich wszystko było już praktycznie dopięte na ostatni guzik. Drogowcy nanieśli już ostatnie poprawki, strażacy przeprowadzili kontrole. Autostrada A1 między Wieszową a Piekarami Śląskimi oraz między Piekarami Śląskimi a Pyrzowicami była już gotowa. Ówczesny rzecznik generalnego wykonawcy "piekarskiego odcinka" A1, przyznał, że Budimex na A1 swoją misję już skończył. - Na budowie są prowadzone prace porządkowe i jest wykonywane oznakowanie. Wszystko wskazuje na to, że A1 zostanie udostępniona kierowcom przed kontraktowym terminem zakończenia prac, czyli przed 16 czerwca – mówił Krzysztof Kozioł.

A1 przejezdna, ale bez węzła Bytom

Ostatecznie A1 od Piekar do Pyrzowic oddano do użytku 1 czerwca 2012 roku. Tego dnia kierowcy mogli też przejechać odcinkiem autostrady od węzła Wieszowa do węzła Piekary, budowanym przez firmę Dragados. Nie gotowy był jednak Węzeł Bytom. Został oddany do ruchu dopiero w październiku 2012 roku.

Budowa autostrady A1. Zdjęcia z odcinka F, będącego autostradową obwodnicą Częstochowy. Zdjęcia z maja 2020 r.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Budowa A1: Jest przetarg na budowę czterech MOP-ów na autost...

Tak było, tak jest...

W 2012 roku całkowita długość wszystkich przejezdnych w Polsce autostrad wynosiła 1370 km. Dziś to 1694 kilometry. Wciąż powstają nowe odcinki.
Długość wszystkich autostrad w krajach Unii Europejskiej i Strefy Schengen wynosi ponad 82 tys. km. Na pierwszym miejscu pod względem długości tych tras jest Hiszpania z wynikiem ponad 17 tys. km. Polska w tym rankingu plasowała się pod koniec 2018 roku na 12. miejscu. Obecnie kierowcy korzystają w Polsce z ok. 4153 km dróg szybkiego ruchu, z czego autostrady to ok. 1694 km.

Budowa autostrady A1 w Śląskiem jeszcze trwa

W Śląskiem powstaje ostatni odcinek A1 od Częstochowy do granicy województwa, budowany przez firmę Polaqua. Trwają też prace końcowe na odcinku będącym obwodnicą Częstochowy. Obecnie GDDKiA szuka dzierżawców MOP-ów w Woźnikach oraz wykonawców MOP-ów Gorzelanka i Wierzchowisko po obu stronach autostrady.

Musisz to wiedzieć

Zobacz i zapamiętaj

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera