Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie daj się oszukać podczas świątecznych zakupów

Milena Kochanowska
arc
Przed nami szaleństwo przedświątecznych zakupów i wyjazdy. W najbliższy weekend co drugi z nas wybierze się po prezenty świąteczne. Warto znać swoje prawa konsumenta, nawet jeśli spędzimy święta poza domem (co deklaruje 20 proc. z nas)

Czasem wstydzimy się zrezygnować przy kasie z kupna produktu, który okazał się droższy od ceny z półki lub czytnika. Mamy jednak do tego pełne prawo. Zgodnie z przepisami, zanim kupimy produkt lub usługę, musimy dokładnie wiedzieć, ile one będą kosztować.

1 Obowiązek sprzedawcy

Często cena produktu jest niewidoczna, bo została zaklejona, na przykład informacją o jego terminie przydatności do spożycia. Ta przyklejona na brzegu półki nie zawsze odpowiada artykułowi, którego dotyczy, bo ten - jak tłumaczą sprzedawcy - się przesunął. Czasem też kwota nie została jeszcze zmieniona na produktach przecenionych. Nie słuchajmy tłumaczeń handlowców. Ich obowiązkiem jest informowanie nas o aktualnym koszcie towaru.

ZOBACZ CZEGO NIE KUPOWAĆ KOBIECIE POD CHOINKĘ. LISTA NAJGORSZYCH PREZENTÓW

LISTA NAJGORSZYCH PREZENTÓW POD CHOINKĘ DLA MĘŻCZYZNY. ZOBACZ

2 Nawet na atrapie

Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług, cena powinna być widoczna na każdym produkcie znajdującym się nie tylko w sklepie, ale także w oknie wystawowym. Nawet jeżeli są to wzory lub atrapy oferowanych artykułów.

3 Ile za kilogram?

W przypadku niektórych artykułów paczkowanych obok ceny za sztukę musi być podana cena za jednostkę miary. Na przykład, w przypadku masła lub białego sera w kostkach po 20 dag powinna być podana także cena kilograma danego produktu.

4 Gdy są czytniki?

Towary (ważące mniej niż pięć kilogramów lub o pojemności mniejszej niż pięć litrów) z kodem kreskowym, w sklepie samoobsługowym nie muszą być oznaczone nalepką z ceną. Pod warunkiem jednak, że jest ona na półce, a w sklepie są czytniki cen. Jeden czytnik musi przypadać na 400 metrów kwadratowych powierzchni sprzedaży.

5 Kwiatek bez nalepki

Sprzedawcy handlujący produktami, do których ze względu na ich rodzaj, nie da się przykleić ceny, bo są na przykład zbyt małe, sami mogą wybrać sposób podawania cen. Mogą więc np. stosować zawieszki, cenniki lub katalogi. To samo dotyczy handlujących produktami, których się nie pakuje (owoce) i nie odmierza (sadzonki roślin, kwiaty cięte i doniczkowe, żywe zwierzęta) oraz towarami sprzedawanymi w większych ilościach (glazura, terakota, cegły).

6 Za cały kotlet

Cennik powinien być widoczny przy wejściach do barów i restauracji. Powinien zostać wywieszony w miejscu ogólnodostępnym, wewnątrz lub na zewnątrz lokalu w pobliżu drzwi wejściowych tak, by można go przeczytać przed złożeniem zamówienia. Każda cena musi być całkowita. Usługodawca nie może więc napisać, ile kosztuje 100 gr kotleta, jeśli wie, że zazwyczaj podaje większe porcje mięsa.

7 Nie tylko za nocleg

Hotelarze muszą wykładać w pokojach katalogi z cenami noclegów, wyżywienia i innych oferowanych usług. A przy aparatach telefonicznych umieszczać informację o cenie jednego impulsu i opłat dodatkowych za wszystkie usługi telekomunikacyjne.

8 Usługa na umowę

Ceny usług świadczonych w naszych domach (na przykład: wymiana okien, układanie glazury) musimy poznać przed ich zamówieniem. Powinniśmy spisać z fachowcem umowę. Musimy w niej zawrzeć najistotniejsze kwestie: z kim ją zawieramy, jej przedmiot, termin wykonania i cenę usługi. Przedmiot umowy, czyli to, co ma być wykonane, należy szczegółowo opisać, odpowiednio do typu zlecanych prac. Określić wymiary, kolor, kształt, właściwości oraz kto dostarcza i jakie materiały, a także ich cenę. W trakcie trwania usługi cena za wykonawstwo nie ma prawa się zmienić, chyba że z istotnych przyczyn wykonawca nam ją obniży lub wspólnie ustalimy takie zmiany.

9 Nie zawsze za całość

Koszt usług fryzjerskich, remontowych, medycznych itp. powinien być podawany z określeniem rodzaju takiej usługi i jej zakresu. Ze względu na jej rodzaj, zamiast ceny za całość można podawać koszt "jednostki" usługi, na przykład w taksówce - cenę za kilometr.

10 Zła kalkulacja

Dokładny koszt wyjazdu, który organizuje biuro turystyczne, musimy znać przed podpisaniem umowy. Na 20 dni przed wyjazdem cena ustalona w umowie nie może być podwyższona, bez względu na okoliczności. Podwyższenie kosztów usługi w trakcie jej trwania może nastąpić tylko wtedy, gdy w wyniku uwarunkowań, których nie można było wcześniej przewidzieć, wykonanie umowy groziłoby biuru nadmierną stratą.

11 Przyczyna przeceny

Sprzedawca, obniżając cenę towaru, ma obowiązek poinformować o przyczynie przeceny. Musimy więc wiedzieć, czy za produkt zapłacimy mniej ze względu na jego wadę, czy z powodu tzw. obniżki posezonowej.

12 Wadliwy produkt

Jeśli produkt ma wady, a stwierdzimy je dopiero po zakupie, możemy go reklamować. Reklamacji podlegają nie tylko artykuły gospodarstwa domowego, ubrania czy buty, ale też produkty spożywcze. Reklamując wszelkie towary, możemy domagać się: wymiany (albo jego naprawy), zwrotu pieniędzy lub obniżenia ceny.

13 Skarżymy się inspekcji handlowej

Jeśli stwierdzimy, że cena towaru jest inna na towarze czy wywieszce, inna na czytniku, a jeszcze inna w kasie, powinniśmy zgłosić problem w punkcie informacyjnym, który musi być w każdym dużym sklepie. Zgłoszenia o nieuczciwych handlowcach z całego woj. śląskiego należy przekazywać do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Katowicach, tel. 32 356 81 16.

14 Kto zapłaci karę?

Za naruszenie lub niestosowanie przepisów grozi grzywna do 500 zł. Mogą nałożyć ją na niesubordynowanych handlowców inspektorzy inspekcji handlowej.

Jutro triki handlowców, dzięki którym wydajemy w sklepach więcej niż zamierzaliśmy oraz rady, jak się przed nimi bronić.

* CZYTAJ KONIECZNIE:

MISS POLONIA 2011: MARCELINA ZAWADZKA [ZOBACZ ZDJĘCIA]
QUEEN OF THE WORLD NATALIA WESOŁOWSKA [SESJA SPECJALNA]
NAJLEPSZE PREZENTY POD CHOINKĘ - PORADNIK DZ [ZDJĘCIA I CENY] - ZOBACZ KONIECZNIE
*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


SPORTOWY TYDZIEŃ W NM: Najdrożsi piłkarze śląskich klubów [RANKING] | Najlepsza strona WWW klubu z 4. ligi | NASI ZAGRANICĄ. Historyczne transfery w piłce

Adresy miejskich i powiatowych rzeczników konsumenta w woj. śląskim

Będzin ul. Krasickiego 17, pokój nr 111, tel. 32 761 52 72, fax 32 761 52 69, poniedziałek 15-17, wtorek-środa 8-12, czwartek 12-15
Bielsko-Biała ul. Piastowska 40, pokój nr 403, tel. 33 813 68 76, fax 33 822 06 72, poniedziałek-piątek 7.30-15.30
Bieruń ul. Turystyczna 1, pokój nr 33, tel. 324 25 33, fax 326 92 87, poniedziałek-piątek 9-15
Bytom ul. Parkowa 2, pokój nr 139, tel. 32 283 61 38 fax 32 281 58 75, poniedziałek 7.30-17.30, wtorek-piątek 7.30-15
Chorzów ul. Rynek 1, pokój nr 111, tel. 32 241 31 94, fax 32 241 24 59, środa, piątek 9-11
Cieszyn ul. Bobrecka 29, pokój nr 311, tel. 33 47 77 311, fax 33 47 77 333, poniedziałek-środa 7.30-15.30, czwartek 8-17

Częstochowa ul. Śląska 11/13, pokój nr 101, tel. 34 370 73 50, poniedziałek, środa, czwartek 7.30-15.30, wtorek 7.30-17, piątek 7.30-15
Dąbrowa Górnicza ul. Graniczna 21, pokój nr 22, tel. 32 295 69 26, fax 32 262 50 32, poniedziałek-piątek 7.30-15.30
Gliwice ul. Zwycięstwa 21, pokój nr 143, tel. 32239 11 70, fax 32 231 27 25, poniedziałek-środa 8-16, czwartek 8-17, piątek 8-15
Jastrzębie-Zdrój al. Piłsudskiego 60, pokój nr 406, tel. 32 478 53 51, fax 32 478 53 73, poniedziałek, wtorek, środa 7.30-15, czwartek 7.30-17, piątek 7.30-14
Jaworzno plac Górników 5, pokój nr 20, tel. 32 618 15 00, poniedziałek-piątek 8-16
Katowice ul. Pocztowa 10, tel. 32 206 80 10, fax 32 253 79 84, poniedziałek 7.30-17, pozostałe dni 7.30-15.30
Lubliniec ul. Paderewskiego 7, pokój nr 3, tel. 34 351 05 20, fax. 34 351 05 poniedziałek-piątek 7.30-15.30

ZOBACZ CZEGO NIE KUPOWAĆ KOBIECIE POD CHOINKĘ. LISTA NAJGORSZYCH PREZENTÓW

LISTA NAJGORSZYCH PREZENTÓW POD CHOINKĘ DLA MĘŻCZYZNY. ZOBACZ

NAJLEPSZE PREZENTY POD CHOINKĘ - ZOBACZ ZDJĘCIA I CENY

Mysłowice ul. Mikołowska 4a, pokój nr 139, tel. 232 22 16 78, fax 32222 25 65, poniedziałek, czwartek 11- 17, wtorek, środa, piątek 10-16
Myszków ul. Pułaskiego 6, tel. 34 315 91 48, fax 34 315 91 60, wtorek g. 9-11, czwartek 10-14
Piekary Śląskie ul. Bytomska 84, pokój nr 111, tel. 32 393 93 14, fax 32 287 22 69, poniedziałek-piątek 7.30-15.30
Pszczyna ul. 3 Maja 10, pokój nr 26, tel. 32 210 33 69, fax 32 210 35 40, poniedziałek 7.30-17, wtorek, środa, czwartek 7.30-15.30, piątek 7.30-14
Ruda Śląska ul. Niedurnego 46, pokój nr 202, tel. 32 248 62 81, fax 32 248 73 48, wtorek 12-15, czwartek 12.30-17
Rybnik ul. 3 Maja 3, pokój nr 207, tel. 32 422 83 00, fax 32 422 10 65, poniedziałek-środa 8-15, czwartek 15-17.30

Siemianowice Śląskie ul. Michałkowicka 105, pokój nr 12, tel. 32 760 53 92, fax 32 760 54 20, poniedziałek 7-17, wtorek-czwartek 8-16, piątek 8-14
Sosnowiec ul. Modrzejewska 32a, tel. 32 296 04 28, poniedziałek 7.30-17, wtorek-piątek 7.30-15.30
Tarnowskie Góry ul. Sienkiewicza 16, pokój nr 12, tel. 32 381 81 07, fax 32 381 37 27, poniedziałek -piątek 7-16
Tychy ul. Grota-Roweckiego 42, pokój nr 32 229-230, tel. 32 776 36 77, fax 780 50 63, poniedziałek -piątek g. 8-15.30
Zabrze ul. Powstańców Śląskich 5-7, pokój nr 316, tel. 32 373 33 04, fax 32 271 39 34, poniedziałek 7.30-17, wtorek-piątek 7.30-15.30
Żory Rynek 9, pokój nr 200, tel. 32 434 81 58, poniedziałek 13-17, środa 9-15.30, czwartek 8-12
Żywiec ul. Krasińskiego 13, pokój nr 416, tel. 33 861 24 24, wtorek: 11.30-14, czwartek: 8-10.30 JK

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!