Nowe przepisy dla użytkowników hulajnóg elektrycznych. W Parku Śląskim policja objaśniała zmiany w prawie

Martyna Urban
Martyna Urban

Wideo

Zobacz galerię (14 zdjęć)
Obowiązują nowe zasady użytkowania hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu osobistego oraz urządzeń wspomagających ruch. Z tej okazji w Parku Śląskim odbyła się konferencja prasowa z udziałem sierż. szt. Adama Jakubczyka. Jak zmieniło się prawo?

Dziś 20 maja weszły w życie zmiany w Ustawie Prawo o ruchu drogowym dot. hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu osobistego (UTO) oraz urządzeń wspierających ruch (UWR).

Zmiany dotyczące hulajnóg elektrycznych

Modyfikacje, które obowiązują od dziś można podzielić na trzy kategorię. Pierwszą z nich są hulajnogi elektryczne. W tym zakresie zmiany dotyczą m.in. uprawnień. Dzieci do 10 roku życia mają zakaz poruszania się po drodze. Powyżej tego wieku uczestniczenie w ruchu jest dozwolone, pod warunkiem posiadania karty rowerowej lub prawa jazdy kat. „AM”, „A1”, „B1” lub „T”. W ustawie wyznaczone zostało także miejsce do poruszania się hulajnóg. Przede wszystkim, jeżeli jest taka możliwość należy wybrać drogę lub pas ruchu dla rowerów. Na jezdni dozwolony jest ruch tych pojazdów elektrycznych, pod warunkiem, że ruch pojazdów odbywa się po niej z dozwoloną prędkością nie większą niż 30 km/h. Ostatnią opcją jest chodnik, dozwolony gdy ruch nie odbywa się z większą prędkością niż 30 km/h. Bardzo ważną zmianą jest dozwolona prędkość, od dziś wynosi ona 20 km/h, a na chodniku trzeba ją dostosować do pieszego.

Zobacz zdjęcia

Sierż. szt. Adam Jakubczyk, podczas konferencji zabrał głos w tej sprawie:

„Od dnia 20 maja ustawodawca zdefiniował pojazdy i urządzenia, którymi porusza się bardzo wiele ludzi. Mianowicie chodzi o hulajnogi elektryczne, urządzenia transportu osobistego oraz urządzenia wspierające ruch. Przepisy oprócz swojej funkcji regulacyjnej, nakładają obowiązki i obostrzenia na użytkujących. W zależności od kategorii uprawnienia są różne.”

Urządzenia transportu osobistego i wspomagające ruch

Drugą kategorią są urządzenia transportu osobistego. Uprawnienia i prędkość UTO są identyczne jak dla hulajnóg elektrycznych, jedyną różnicą jest wskazane miejsce poruszania się. Należy korzystać z dróg dla rowerów, a w drugiej kolejności z chodników lub dróg dla pieszych.

Ostatnią kategorią są urządzenia wspomagające ruch. Nie mają one wskazanych uprawnień wiekowych. Należy poruszać nimi w kolejności: chodnikiem, drogą dla pieszych i drogą dla rowerów. Prędkość należy dostosować do poruszającego się pieszego.

Nowe obostrzenia i kary obowiązujące od dziś

Sierż. szt. Adam Jakubczyk w rozmowie doprecyzowuje nowe wprowadzone obostrzenia i kary z nimi związane:

„Uczestnicy muszą pamiętać, gdzie powinni się poruszać oraz jaką prędkość utrzymywać. Dla osób łamiących nowe zmiany w ustawie przewidziana jest kara pieniężna w postaci mandatu.”

Sierżant tłumaczy, że wysokość mandatu będzie ustalana personalnie, w zależności od popełnionego czynu.

Warto również podkreślić, rzeczy, które są zakazane podczas jazdy tymi urządzeniami. Nie wolno ciągnąć i holować innego pojazdu. Zabronione jest przewożenie innej osoby lub zwierzęcia. Zakazane jest kierowanie w stanie nietrzeźwości lub po użyciu środka działającego podobnie do alkoholu.

Nie przeocz

Sprzedaż hulajnóg elektrycznych cały czas rośnie

W konferencji w Parku Śląskim uczestniczyli także przedstawiciele firmy Decathlon, którzy wspierali policję w ich działaniach. Firma wypożyczyła na potrzeby spotkania hulajnogi elektryczne, UTO oraz UWR. Zapytaliśmy, jak w ostatnim czasie wygląda sprzedaż tych sprzętów:

„W ostatnim czasie rynek hulajnóg elektrycznych bardzo się rozwinął. Od lat obserwujemy, że jest to sprzęt coraz bardziej popularny. Szczególnie w okresie komunijnym został odnotowany duży wzrost. Nasz sklep również rozwija się pod tym kątem, aktualnie mamy w sprzedaży kilkadziesiąt modeli.” - mówi Kamil Trytek

Zobacz koniecznie

Gdy pierwsze hulajnogi elektryczne wjechały w 2018 roku na warszawskie ulice, nikt nie pomyślał, że tak bardzo zrewolucjonizują polskie drogi. Dziś ich liczba jest tak duża, że trzeba było dostosować do nich Ustawę Prawo o ruchu drogowym. Kto wie, może za kilka lat te niepozorne hulajnogi zastąpią nam inne środki komunikacji miejskiej.

Musisz to wiedzieć

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie