Nowy rozkład jazdy pociągów od 12 grudnia. Od niedzieli kolej znów połączy Gliwice i Bytom. Dodatkowe kursy, więcej pociągów...

Szymon Bijak
Szymon Bijak
Nowy rozkład jazdy pociągów od 12 grudnia. GZM zapowiada także kolejne inwestycje
Nowy rozkład jazdy pociągów od 12 grudnia. GZM zapowiada także kolejne inwestycje arc. DZ
Udostępnij:
Nowy rozkład jazdy pociągów od 12 grudnia, przywrócenie połączenia Gliwice-Bytom, planowane inwestycje na najbliższe lata. To główne tematy, które poruszane były podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.

Nowy rozkład jazdy pociągów od 12 grudnia. Wraca linia Bytom-Gliwice

W czwartek, 9 grudnia, odbyła się konferencja prasowa zorganizowana przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, podczas której m.in. podjęto temat nowego rozkładu jazdy pociągów, uruchomienia dodatkowych kursów w przyszłym roku, a także zapowiedziano planowane inwestycje w niedalekiej przyszłości, które mają sprawić że Kolej Metropolitalna będzie dostosowana do wszelkich potrzeb.

Niewątpliwie transport zbiorowy to jeden z najważniejszych obszarów działalności GZM, która powstała w 2017 roku. Na początku przedstawiciele związku skupili się na poprawie funkcjonowania istniejących połączeń.

- Zintegrowaliśmy taryfy, wprowadziliśmy Metrobilet i dalsze rozwiązania. W tym roku pojawił się bilet dobowy. Obecnie rozmawiamy też z Kolejami Śląskimi i Urzędem Marszałkowskim o następnych korzystnych dla pasażera rozwiązaniach. Są plany rozwoju infrastruktury. Złożyliśmy kilkanaście wniosków w ramach programu "Kolej Plus". Współfinansujemy także budowę dwóch przystanków w Dąbrowie Górniczej - wyjaśniał Grzegorz Kwitek, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Chodzi o to, żeby poprawić transport m.in. w dzielnicach, do których trudno dojechać komunikacją miejską. A także skrócić pasażerom czas podróży. Dlatego też w nowym, rocznym rozkładzie pociągów, który wchodzi w życie 12 grudnia, po ośmiu latach powraca linia relacji Bytom-Gliwice, która w całości będzie finansowana przez Metropolię. Sprawi, że skomunikowanie gliwickiej strefy przemysłowej będzie lepsze. To jednak nie wszystko.

- Dodatkowe kursy zostaną uruchomione na trasie Sławków-Katowice. Do istniejących już połączeń zostanie dołączonych 14 par pociągów. Nowością będzie operator, a mianowicie spółka Polregio - poinformował, podczas konferencji prasowej, przewodniczący GZM.

Nowe trasy zostaną objęte ofertą biletów metropolitalnych. Warto zaznaczyć, że w ramach koncepcji Kolei Metropolitalnej w przyszłym roku GZM przeznaczy na dodatkowe połączenia kolejowe ok. 17 mln zł.

Nie przeocz

- Metropolia stara się zintegrować transport publiczny, drogowy, tramwajowy i autobusowy, czy nawet trolejbusowy w Tychach, z transportem kolejowym - podkreślał Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu.

Istotnym ułatwieniem jest z pewnością bilet dobowy. - Jest to rozwiązanie przeznaczone przede wszystkim dla pasażerów, którzy w ciągu dnia mają do wykonania kilka podróży i nie korzystają z transportu publicznego na co dzień. W tym przypadku, bilety kosztują odpowiednio 15 i 7,50 zł - dodał Dinges.

Przedstawiciele GZM podkreślali również, w trakcie konferencji, że sprzedaż biletów metropolitalnych wraca do stanu sprzed wybuchu pandemii koronawirusa.

- Mamy nadzieję, że pasażerowie przekonają się w pełni, że w transporcie publicznym można podróżować bezpiecznie. Myślę też, że korki na drogach, które są frustrujące, przypomną też kierowcom, że można skorzystać z transportu publicznego - wyjaśniał zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu.

GZM i plany na przyszłość związane z Koleją Metropolitalną

Podczas spotkania z dziennikarzami omówiono także plany na przyszłość.

- Na horyzoncie z napisem "2024" widzimy nowe połączenia, które bedą dofinansowane przez Metropolię. Chodzi m.in. o linię z Oświęcimia, przez Mysłowice, Katowice w kierunku Bytomia i Tarnowskich Górach. Co najistotniejsze - odbudowana zostanie także linia 182 pomiędzy Tarnowskimi Górami, a Zawierciem. Uzupełnią one obraz połączeń w najbliższych latach - podkreślał Wojciech Dinges.

Kolejne projekty zostały także złożone pod koniec listopada tego roku w ramach programu "Kolej Plus". Jest ich dokładnie trzynaście (m.in. odtworzenie połączenie do Pyskowic czy przywrócenie ruchu wraz z remontem infrastruktury na odcinku Gliwice- Ruda Bielszowice-Ruda Kochłowice-Katowice).

- One teraz będą oceniane przez przedstawicieli i za ok. trzy miesiące, czyli pod koniec pierwszego kwartału roku, powinniśmy się dowiedzieć, jak w ogólnopolskim rankingu wypadły - wyjaśniał Dinges.

Musisz to wiedzieć

Policyjna grupa Speed namierzyła „piratów drogowych”

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bytomianin
Byłem, sprawdziłem (rozkład) i znowu jestem rozczarowany, zwłaszcza rozkładem na trasie Bytom Gliwice. Czy ktoś w KŚ zatrudni człowieka do planowania rozkładu który przejechał pociągiem co najmniej 5 razy w życiu? Zadałem nawet pytanie do możnych z KŚ i ZTM, odpowiedź mnie nie satysfakcjonuje. Dlaczego na trasie gdzie oprócz węgla, nie jeździ nic więcej, nie można ustawić 2 par w porannych godz. szczyt i 2 par w szczycie popołudniowym? Powietrze będą wozić między 9.00 a 14.00 ? Pociąg wyjeżdzający z Gliwic o 14.52 to przepraszam dla kogo? Dla emerytów? Bo na pewno nie dla pracujących (przeważnie 7-15) czy dla studentów. Chciałem i dalej chce (o ironio) skorzystać z tego połączenia, bo ekonomicznie ma to sens, no ale, rozkład robiony zza biurka, jak zwykle.
Dodaj ogłoszenie