Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy wiadukt w Dąbrowie Górniczej otwarty. Kierowcy jadą pod linią kolejową. Miasto to dziś jeden wielki plac budowy

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Nowy wiadukt kolejowy w Dąbrowie Górniczej - Gołonogu został otwarty. Dostępne jest też centrum przesiadkowe i obwodnica śródmieścia, a dąbrowianie czekają jeszcze na dworzec oraz powrót tramwajów do miastaZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Nowy wiadukt kolejowy w Dąbrowie Górniczej - Gołonogu został otwarty. Dostępne jest też centrum przesiadkowe i obwodnica śródmieścia, a dąbrowianie czekają jeszcze na dworzec oraz powrót tramwajów do miastaZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Karina Trojok/Piotr Sobierajski
Dąbrowa Górnicza to dziś jeden wielki plac budowy. Kilka ważnych inwestycji niedawno zostało zakończonych, ale kolejne są w trakcie. Tak dziś zmienia się to zagłębiowskie miasto.

Wiadukt w dzielnicy Gołonóg ułatwia poruszanie po mieście

Ostatnim akordem ogromnych zmian drogowo-komunikacyjnych jest otwarcie ważnego wiaduktu kolejowego obok stacji kolejowej i dworca w dzielnicy Gołonóg. Po raz pierwszy kierowcy pojechali pod nim w piątek 28 kwietnia po południu.

Prace w rejonie ulicy Parkowej i al. Zagłębia Dąbrowskiego trwają od 2021 roku, a mają się zakończyć do końca czerwca tego roku. Otwarcie wiaduktu pozwoli przystąpić do likwidacji tymczasowego przejazdu przez tory oraz dokończyć budowę peronu, który wydłuży się jeszcze o 23 metry.

- Wraz z otwarciem drogi pod wiaduktem do użytku zostało oddane także rondo po drugiej stronie torów, które jest częścią nowego układu drogowego przy stacji w Gołonogu. Wierzę, że będziemy się nim poruszać płynnie i bezpiecznie – podkreślił Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Po otwarciu przejazdu pod wiaduktem bezkolizyjnie będzie można dojechać z Gołonoga w stronę Łęknic, Piekła, Antoniowa, dzielnic Trzydziesty i Dziewiąty, a także terenów rekreacyjnych nad zbiornikami wodnymi Pogoria III oraz Pogoria IV.

Przy stacji w Gołonogu powstały ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego (dawniej Piecucha) oraz Parkowej i Wczasowej. Powstaną również nowe chodniki i drogi rowerowe.

Zakończyły się natomiast prace związane z infrastrukturą kolejową na stacji w Dąbrowie Górniczej – Gołonogu. Powstały tam m.in. zadaszenia wejść do przejść podziemnych. Na tej stacji od 11 grudnia 2022 roku podróżni korzystają już z drugiego, nowego peronu. Wykonane zostało także nowe dojście od strony ulicy Parkowej. Wcześniej wymieniona została część torowiska kolejowego.

Inwestycja warta jest 67,5 mln zł (55 mln zł netto). Udział PLK to ponad 26 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wszystkie prace powinny zakończyć się w połowie 2023 roku.

Dąbrowa Górnicza: nowa obwodnica i centrum przesiadkowe

W środę 12 kwietnia o godzinie 14 oficjalnie otwarta została natomiast obwodnica śródmieścia oraz centrum przesiadkowe, jakie powstało obok dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej. Tym samym kierowcy po raz pierwszy mieli okazję przetestować nową drogę, która ma ułatwić podróżowanie po mieście, z pominięciem ul. Sobieskiego i Królowej Jadwigi, które są często zakorkowane.

Tak więc po ponad dwóch latach prac cała inwestycja, polegająca między innymi na budowie nowego układu drogowego wraz z wiaduktem kolejowym w ciągu ul. Kościuszki, nowych miejsc parkingowych wokół dworca oraz stanowisk dla zatrzymujących się tu autobusów dobiegła końca. To cieszy mieszkańców i kierowców, bowiem jazda ulicami Dąbrowy Górniczej, szczególnie w godzinach szczytu komunikacyjnego do łatwych i przyjemnych nie należy, ale teraz – dzięki tym wszystkim nowościom – wszystko ma być bardziej przyjazne. I dla właścicieli samochodów, ale także dla pasażerów komunikacji miejskiej czy kolei, a także pieszych oraz rowerzystów.

- Nowa obwodnica to niemal dwukilometrowa trasa o szerokości 7 metrów, po jednym pasie w każdą stronę. Obok powstała droga rowerowa i chodnik - przekazał Marcin Bazylak.

Nowa droga powstawała w trudnym terenie, stąd m.in. dwa wiadukty nad torami do bocznicy Huty Bankowej.

- Zdecydowaliśmy się na tę inwestycję, żeby przenieś dużą część ruchu samochodowego poza centrum naszego miasta. Ten komfort mieszkańcy odczują w pełni, gdy dobudujemy połączenie ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego. Tę inwestycję zamierzamy rozpocząć jeszcze w tym roku, otrzymaliśmy bowiem na to zadanie obietnicę dofinansowania – podkreślił prezydent Dąbrowy Górniczej.

W ramach budowy nowej obwodnicy od ul. Kościuszki w kierunku ul. Sobieskiego nawierzchnia asfaltowa pojawiła się na całej długości, a także na wszystkich nowych rondach, wjazdach i zjazdach, które pozwalać będą nie tylko na dotarcie bezpośrednio do Centrum Handlowego Pogoria czy do dworca kolejowego bez wjeżdżania do ścisłego centrum miasta, ale także dojazd w wygodniejszy sposób w stronę dzielnicy Gołonóg, alei Majakowskiego oraz trasy S1 i DK94.

Wzdłuż nowego układu drogowego – z rondami na pięciu skrzyżowaniach – zainstalowane zostało także nowoczesne ledowe oświetlenie, powstały także chodniki i drogi rowerowe.

Centrum przesiadkowe z prawie 400 miejscami do parkowania

Budowa centrum przesiadkowego w centrum Dąbrowy Górniczej to jedna z największych miejskich inwestycji ostatnich lat. Ta część miasta stała się teraz bardziej nowoczesna i funkcjonalna.

Postój taksówek znajduje się teraz przed samym dworcem, między peronami autobusowymi i budowanym placykiem z ławkami i zielenią. Zarezerwowanych zostało tam 6-7 miejsc dla taksówek. W sumie po obu stronach torów powstało 375 miejsc do parkowania : 182 po północnej stronie i 193 po południowej. Wśród nich 18 miejsc dla osób z niepełnosprawnościami oraz 8 miejsc typu Kiss&Ride, czy jak kto woli Pocałuj&Jedź. Dodatkowo około 240 miejsc na rowery oraz specjalna wiata, w której będzie można je zostawić.

Wokół wspomnianego dworca kolejowego powstały nowe stanowiska dla autobusów. Część linii już się tam zatrzymuje, a od 1 czerwca będzie ich jeszcze więcej. Do pięciu linii (16, 79, 242, 641 i M103), które pod dworcem zatrzymują się od stycznia tego roku dołączą kolejne. Będą to: 604, 637, 640, która zastąpi linię 140, 690 oraz 716.

Od października 2022 roku kierowcy jadą już pod nowym wiaduktem kolejowym w ciągu ulicy Kościuszki, który pozwala bezkolizyjnie i szybko dotrzeć na drugą stronę miasta, m.in. w okolice terenów rekreacyjnych wokół jezior Pogoria III oraz Pogoria IV oraz do Parku Zielona.

Piesi i rowerzyści natomiast mają do dyspozycji osobny przejazd na drugą stronę miasta dzięki tunelowi, który powstał na przedłużeniu ulicy Konopnickiej. Zastąpił przejazd z rogatkami, który istniał w tym miejscu przez dziesięciolecia. Całkowitą przebudowę ma za sobą także ulica Kolejowa.

Oprócz układu drogowego, modernizację przeszło również torowisko i trakcja elektryczna w rejonie stacji. Dodatkowo dołożono tam trzeci tor, pozwalający obsługiwać ruch lokalny. Zachowano także miejsce na czwarty tor. Na stacji zmodernizowano perony i zbudowano prowadzące do nich przejście podziemne z windami. Jest też nowy system komunikacji pasażerskiej.

Wartą 234,5 mln brutto zł inwestycję zrealizowało konsorcjum wspomnianych dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Koszt poniesiony przez miasto to 149,8 mln zł brutto z czego 82,5 mln zł to dofinansowanie: 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz 26 mln zł z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przedsięwzięcie prowadzone było wspólnie przez miasto i PKP PLK SA.

Dworzec ponownie przyjmie pasażerów

Dworzec kolejowy w śródmieściu Dąbrowy Górniczej, obok nowego centrum przesiadkowego, w tym roku ponownie przyjmie pasażerów. Zabytkowy budynek z 1888 roku od ubiegłego roku jest całkowicie modernizowany i remontowany.

Zewnętrzny wygląd budynku dworcowego już kilka tygodni temu zmienił się całkowicie. Jego modernizacja i przebudowa jeszcze trwa, ale już widać szczegółowo odtworzoną elewację, nowy dach, okna, a do tego powoli zmienia się także otoczenie tego budynku.

Efekty gruntownej przebudowy i remontu dworca kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej cieszą mieszkańców, którzy od lat czekali na to, by móc znów korzystać z kas czy poczekalni w dworcowym obiekcie. Konstrukcja nowego dachu ze świetlikami od razu przypomina dawne lata świetności tego budynku, dokładnie odtworzone zostały też wszystkie architektoniczne detale zewnętrznej elewacji. Wcześniej ekipy budowlane wzmocniły fundamenty budynku i wykonały nowe stropy oraz więźbę dachową. Później większość prac przeniosła się do wnętrza budynku, gdzie trwają prace wykończeniowe.

- Prace przy przebudowie dworca w Dąbrowie Górniczej są na ostatniej prostej. Niedawno zakończyliśmy między innymi renowację elewacji i roboty na dachu budynku. Obecnie trwają prace wykończeniowe wewnątrz dworca – układane są między innymi posadzki oraz malowane ściany – wyjaśnił Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami w Biurze Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A. - Finalizowany jest montaż instalacji w budynku. W otoczeniu dworca prowadzone są prace związane z zagospodarowaniem terenu. Praktycznie zakończyliśmy budowę tak zwanej poczekalni letniej połączonej z wiatą rowerową. Zniwelowano teren wokół dworca, żeby dostosować go do otoczenia, w tym centrum przesiadkowego. Niebawem rozpoczną się prace związane z wykonaniem nawierzchni w sąsiedztwie dworca – dodał.

Planowany termin zakończenia prac budowlanych to połowa roku, a otwarcie obiektu nastąpi po dokonaniu odbiorów latem bieżącego roku.

Przy zachodnim skrzydle dworca powstaje wspomniany, dodatkowy obiekt. To letnia poczekalnia, gdzie w komfortowych warunkach będzie można poczekać na swój pociąg. Nie zabraknie tam siedzisk w zacienionej części. To jednak nie wszystko. W środku będzie się mieścić wiata rowerowa, pod którą znajdą się 32 miejsca dla jednośladów. W pobliżu wiaty rowerowej znajdzie się również stacja naprawy rowerów. Stojaki dla rowerów zamontowane zostaną także na parkingach po obu stronach torów: 52 po południowej stronie dworca i 52 po północnej stronie. W sumie do dyspozycji będzie 240 miejsc na rowery i około 370 miejsc do parkowania samochodów.

Teren ma być monitorowany, tak więc pozostawienie roweru pod wiatą czy też na stojakach i przesiadka na pociąg, nie powinny wiązać się bardzo dużym ryzykiem. Choć oczywiście jednoślad trzeba będzie odpowiednio zabezpieczyć.

Przebudowa budynku dworca w Dąbrowie Górniczej jest jedną z blisko dwustu inwestycji, realizowanych przez PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Zakłada ona kompleksową przebudowę historycznego dworca wraz z jego najbliższym otoczeniem. Dzięki niej dawny dworzec dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej odzyska swój historyczny blask. Będzie też, tak jak kiedyś, obsługiwał podróżnych.

Na dworcu miasto wynajęło powierzchnie biurowe, w których mieścić się będzie Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości, przeniesiony z budynku przy ulicy 3 Maja. Jest też miejsce na dwa punkty komercyjne.

Dąbrowski dworzec po zakończeniu całej inwestycji będzie spełniał współczesne standardy w zakresie komfortu podróżnych, bezpieczeństwa czy dostępności. Pojawi się tutaj wiele rozwiązań przyjaznych środowisku. W budynku i jego otoczeniu zaprojektowane zostało bowiem energooszczędne oświetlenie, natomiast pod ziemią zbiorniki do magazynowania wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet. Planowane jest ocieplenie budynku od wewnątrz, ogrzewanie go z pomocą pomp ciepła. Zamontowane zostały już okna i drzwi o niskim współczynniku przenikalności cieplnej.

Wartą 15,62 mln zł brutto inwestycję PKP SA zleciły wrocławskiej spółce Berger Bau Polska. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania.

Przebudowa torowiska tramwajowego: prawie 10 km nowych torów

W Dąbrowie Górniczej trwa także przebudowa całego układu komunikacyjnego na głównych drogach, prowadzących przez miasto, co związane jest z układaniem nowego torowiska tramwajowego

Na odcinkach od ul. Królowej Jadwigi do ul. Kasprzaka prowadzone są najbardziej żmudne prace związane z przebudową kanalizacji deszczowej, które warunkują terminy wykonywania kolejnych prac, czyli układanie warstw konstrukcyjnych i nawierzchni drogi. Jednocześnie prowadzone są prace związane z przebudową uzbrojenia terenu, budową nowego oświetlenia drogowego, budową ciągów pieszo-rowerowych.

- Rondo turbinowe przy ul. Tysiąclecia powinno być gotowe przed końcem czerwca, natomiast rondo u zbiegu alei Majakowskiego i Poniatowskiego przed końcem tego roku. Podobne terminy zakładamy w przypadku zintegrowanych przystanków. Ten na Manhattanie, gdzie wytyczone są już wjazdy i zaczęła się budowa peronu, będzie gotowy do połowy roku, natomiast przystanek zintegrowany przy al. Róż powstanie przed końcem tego roku – zapowiadał Piotr Purzyński.

Docelowo zadanie obejmuje przebudowę układu drogowego na odcinku od rejonu granicy z miastem Będzin do skrzyżowania z ulicą Kasprzaka. Zakończenie robót budowlanych planowane jest w 2023 roku. W części „tramwajowej” Tramwaje Śląskie całkowicie wymieniają w całym mieście, na odcinku prawie 5 km, torowisko tramwajowe. Tramwaje mają po raz pierwszy ponownie wyjechać na nowe torowisko w sierpniu tego roku.

Nie przeocz

Zobacz także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera