Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwsza wielka inwestycja 2013: dworzec w Katowicach

Justyna Przybytek
mat. inwestora
To będzie pierwszy, największy i najdroższy obiekt użyteczności publicznej otwarty w województwie śląskim w 2013 roku. I nie jeden, a dwa. Oba są częścią największego w regionie węzła komunikacyjnego. Podziemny dworzec autobusowy oraz tunel pod placem Szewczyka w Katowicach mają zostać udostępnione jeszcze w styczniu. Najprawdopodobniej w pierwszej jego połowie.

- Z odpowiednim wyprzedzeniem poinformujemy o konkretnej dacie tak, aby pasażerowie i kierowcy mogli przygotować się do zmian - zapowiada Daniel Muc, rzecznik firmy Strabag, generalnego wykonawcy inwestycji.

A zmian będzie naprawdę sporo. Na dworcu wokół wyspy z dziesięcioma przystankami będzie mogło zatrzymać się naraz 10 autobusów przegubowych. Na dłuższy ich postój się nie zapowiada, bo dworzec będzie przelotowy, tzn. autobusy będą na niego wjeżdżały i z niego wyjeżdżały co ok. 40 sekund.

Wokół wyspy autobusowej są dwa pasy ruchu, ruch po nich będzie lewostronny. Nieco dalej jest wyspa postojowa dla taksówek. I tyle. Niczego więcej na dworcu nie znajdziemy. Nie będzie sklepów ani biletomatów, jedynie rozkłady jazdy i kilka tablic na reklamy. Na zakupy będzie się można wybrać powyżej do hali dworca kolejowego. Oba obiekty łączą winda oraz schody ruchome i tradycyjne.

Wjazdy i wyjazdy na dworzec będą w tym samym miejscu co wjazdy i wyjazdy do podziemnego tunelu, czyli od ul. Słowackiego i Dworcowej. Tunel jest na tym samym poziomie co dworzec, czyli bezpośrednio pod halą dworca kolejowego. Ma 300 metrów długości. Jest pierwszym takim obiektem wybudowanym w Katowicach od 2006 roku, czyli od otwarcia tunelu pod Rondem im. gen. J. Ziętka.

Oba różni nie tylko długość - tunel pod rondem ma 700 metrów - ale i dopuszczalna w nich prędkość: W tunelu pod pl. Szewczyka to 30 km na godz. (pod rondem - 70 km na godz.).

Tunel pod dworcem będzie dwupasmowy przy wylotach, a czteropasmowy w środkowej części, dodatkowymi pasami kierowcy zjadą na podziemne parkingi, gdy te zostaną udostępnione, co zaplanowano jednak dopiero na czerwiec 2013 roku.
I na dworcu, i w tunelu na wielkie otwarcie wszystko jest już gotowe. Trwają ostatnie prace kosmetyczne. Na dworcu są już m.in. siedziska na stanowiskach przystankowych. W sumie krzeseł będzie 54 i są to te same modele, które znajdują się w hali dworca kolejowego.

Kompleks na pl. Szewczyka składa się z pięciu obiektów. Dwa miesiące temu otwarto halę dworca kolejowego. Teraz szykuje się otwarcie tunelu i dworca autobusowego. W 2013 r. - prawdopodobnie w czerwcu - oddane zostaną Galeria Katowicka i parkingi na 1200 aut. Inwestycja jest oszacowana na ok. 240 mln euro.


*Aquadrom w Rudzie Śląskiej - najpiękniejszy park wodny w Polsce ZOBACZ ZDJĘCIA i WIDEO
*Zniewalający wystrój restauracji Kryształowa Magdy Gessler ZOBACZ ZDJĘCIA i WIDEO
*75. urodziny Stanisława Oślizło. Benefis legendy Górnika Zabrze ZDJĘCIA
*Morderstwo w Skrzyszowie - NIEZNANE FAKTY

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera