Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociąg do odszkodowań, czyli reklamacja przewozów kolejowych

Jadwiga Jenczelewska
Dla pasażerów kolei uciążliwe są nie tylko bardzo duże opóźnienia pociągów, ale także te kilkuminutowe, uniemożliwiające przesiadki
Dla pasażerów kolei uciążliwe są nie tylko bardzo duże opóźnienia pociągów, ale także te kilkuminutowe, uniemożliwiające przesiadki lucyna nenow
Reklamację usług kolejowych można złożyć w kasie biletowej lub punkcie obsługi przewoźnika albo wysłać listem poleconym

Dla kogoś skazanego na stałe dojeżdżanie pociągami - do pracy, do szkoły lub na uczelnię - największą udręką niekoniecznie są wielkie ich opóźnienia, np. 240-minutowe, lecz te drobne, codzienne, uniemożliwiające normalne funkcjonowanie.

Czytelniczka, która jeździ Kolejami Śląskimi na trasie Mikołów-Katowice, skarży się na notoryczne opóźnienia pociągów od 5 do 20 minut. - Stres związany z dojeżdżaniem towarzyszy mi co dnia. Zastanawiam się każdego poranka, ile dzisiaj będę spóźniona - skarży się pani Monika. - W pracy nie jest to mile widziane, a do tego wciąż muszę odpracowywać te spóźnienia. To mi dezorganizuje nie tylko każdy dzień, ale generalnie moje życie osobiste i zawodowe - mówi.

Postanowiła więc starać się o jakieś zadośćuczynienie od kolei. Czy ma na to szanse? Choć przepisy mówią o przekroczeniu 60-minutowego spóźnienia, to jednak nie wykluczają takich starań w przypadku poniesienia wymiernej szkody z powodu odwołania lub opóźnienia pociągu.

Jak to załatwić - krok po kroku

Podstawą do wyliczenia kwoty odszkodowania jest cena, jaką faktycznie zapłaciliśmy za przejazd. Przewoźnik może zaproponować wypłatę w formie kuponów lub voucherów. Jednak, jeśli żądamy wypłacenia ceny biletu w gotówce, mamy prawo ją otrzymać. Termin na wypłatę wynosi miesiąc od momentu złożenia wniosku.

Uwaga! Odszkodowanie nie będzie przysługiwać, jeżeli pasażer wiedział o opóźnieniu przed zakupem biletu lub na skutek kontynuacji podróży innym połączeniem, poprzez zmianę tras, opóźnienie było krótsze niż 60 minut.

Kwota ceny biletu nie może być pomniejszana o żadne koszty operacyjne. Przedsiębiorstwo kolejowe może jednak określić granicę, poniżej której odszkodowania nie będą wypłacane (granica nie może być jednak wyższa niż równowartość 4 euro). Przewoźnik nie może uchylać się od wypłaty rekompensaty, powołując się na siłę wyższą #- można ubiegać się o nią nawet wtedy, gdy do opóźnienia doszło nie z winy przewoźnika, ale np. z powodu niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Jak złożyć reklamację?

W każdym przypadku nienależytego wykonania usługi przez przewoźnika kluczową sprawą jest zachowanie oryginału biletu. Zgodnie z najnowszymi przepisami, uzyskanie poświadczenia o opóź- nieniu nie jest konieczne do złożenia reklamacji, może być jednak pomocne. Przedstawiciel przewoźnika, np. konduktor, kierownik pociągu, pracownik punktu informacji, nie powinien w żadnym wypadku odmawiać pasażerowi sporządzenia takiego potwierdzenia. Wszystkie opóźnienia pociągów rejestruje bowiem system należący do PKP Polskie Linie Kolejowe.

Reklamacja powinna zawierać datę jej sporządzenia, imię i nazwisko oraz dane adresowe osoby składającej ją, nazwę i siedzibę przewoźnika, tytuł i uzasadnienie, kwotę roszczenia, wykaz załączonych dokumentów oraz własnoręczny podpis. Do reklamacji należy dołączyć bilet i inne dokumenty uzasadniające roszczenie. Sobie pozostawiamy kopię.

Ekspert podpowiada

Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice
============01 Tytuł Egyp 18 R (1275941)============
Masz prawo #do reklamacji

Reklamację można złożyć w kasie biletowej, w punkcie obsługi przewoźnika lub wysłać listem poleco-nym. Reklamacja powinna być rozpatrzona w ciągu 30 dni. (JJ)

Ekspert podpowiada

Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice: Masz prawo do reklamacji

W przypadku poniesienia wymiernej szkody - z powodu odwołania lub opóźnienia pociągu - można żądać od przewoźnika odszkodowania na zasadach ogólnych, określonych w Kodeksie cywilnym. Przykładem może być utrata całości lub części dniówki, koszt biletu do teatru lub kina, jeżeli przejazd miał służyć dotarciu na spektakl lub seans.

Dodatkową ochroną objęci są pasażerowie pociągów dalekobieżnych, obsługujących połączenia krajowe i zagraniczne, także poza granice Unii Europejskiej. Nie tracąc prawa do przewozu, możemy żądać odszkodowania z tytułu opóźnienia pociągu - bez konieczności wykazania konkretnej szkody.

Odszkodowanie uzależnione jest od długości opóźnienia i wynosi nie mniej niż:
- 25 proc. ceny biletu - w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut;
- 50 proc. ceny biletu - w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.

Gdy istnieją uzasadnione obawy, że opóźnienie w dotarciu pociągu do miejsca przeznaczenia przekroczy 60 minut w stosunku do planowanego, pasażer może - według swojego wyboru:
- żądać zwrotu pełnego kosztu biletu na warunkach, na jakich został kupiony. W przypadku rezygnacji (przed wyruszeniem w podróż) możemy domagać się zwrotu całości zapłaconej ceny. Gdy natomiast odbyliśmy fragment podróży, przysługuje nam zwrot za część, której - z powodu opóźnienia - nie zrealizujemy. Należy także pamiętać, że w sytuacji, gdy wskutek opóźnienia dalsza podróż jest z naszego punktu widzenia bezcelowa, mamy prawo domagać się zwrotu także za część przejazdu już zrealizowaną. Przewoźnik powinien w takiej sytuacji zapewnić nam bezpłatne połączenie powrotne w najbliższym dostępnym terminie. Może jednak być potrzebne udokumentowanie bezcelowości dalszej podróży (np. bilet na koncert, na który nie zdążyliśmy przez opóźnienie pociągu, zaproszenie na konferencję itp.),
- kontynuować lub zmienić trasę podróży do miejsca docelowego w najbliższym możliwym terminie, na porównywalnych warunkach,
- zdecydować się na kontynuację lub zmianę podróży na tych samych warunkach w terminie późniejszym, dogodnym dla nas. (JJ)


*Oto zakręt mistrzów w Katowicach. Każdego dnia ktoś ląduje na barierkach
*Marsz przeciw imigrantom w Katowicach ZDJĘCIA + WIDEO
*Adamek - Saleta ZDJĘCIA + WIDEO CAŁA WALKA
*Merkury Market w Rybniku otwarty! ZOBACZ KONIECZNIE

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty