Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągi z Katowic do Krakowa pojadą 1 godzinę? Tak, ale po remoncie torów

(TOS)Tomasz [email protected]
Prędkość pociągów na trasie z Katowic do Krakowa jest mało zadowalająca dla podróżnych. Dlatego częściej wybierają oni dzisiaj autobusy i busy. Czy kolej wróci kiedyś do łask?
Prędkość pociągów na trasie z Katowic do Krakowa jest mało zadowalająca dla podróżnych. Dlatego częściej wybierają oni dzisiaj autobusy i busy. Czy kolej wróci kiedyś do łask? Fot. Arkadiusz gola
Kolejny odcinek linii kolejowej do Krakowa przejdzie remont. Jeśli wszystko dobrze pójdzie, to 2020 roku pod Wawel z dworca w Katowicach dojedziemy w godzinę.

W czwartek PKP PLK podpisały z wykonawcą umowę na modernizację linii kolejowej z Jaworzna-Szczakowej do Trzebini. To kolejny fragment trasy z Katowic do Krakowa, który idzie do remontu. Wcześniej wyremontowano m.in. odcinek ze Szczakowej do stacji Sosnowiec-Jęzor.

Prowadzone prace mają ułatwić mieszkańcom Zagłębia i Śląska podróż koleją do Krakowa. Dziś 77 kilometrów, które dzieli dworce w Katowicach i Krakowie, pociąg pokonuje w ponad dwie godziny, a to dla pasażerów mało satysfakcjonujący czas. Z trasy znikają też kolejne połączenia. Kilka lat temu PKP Intercity zdecydowało, że większość połączeń wrelacji Kraków - Wrocław pojedzie nie przez Katowice, aprzez Częstochowę-Stradom, gdzie jedzie się owiele szybciej. Niedawno pociąg z Częstochowy przez Zawiercie i Sosnowiec-Maczki do Krakowa przetrasowano też szybszą linią przez Koniecpol.

- Bywam w Krakowie kilka razy w roku, bo po prostu lubię to miasto, ale już nawet nie pamiętam, kiedy jechałam tam pociągiem. O wiele szybciej jeżdżą autobusy, nie mówiąc już o samochodzie. Bilet na autobus czy przejazd autostradą kosztują, ale czasowo wygrywają z pociągiem. Chętnie bym do niego wsiadła, gdyby czas przejazdu był satysfakcjonujący - mówi Ewa Grabowska z Sosnowca.

Zderzenie pociągów w Myszkowie. Jakim cudem były na jednym torze?

Pociągi z Katowic do Krakowa mają przyspieszyć, ale najwcześniej w 2020 roku. Wtedy ma się zakończyć niekończąca się historia związana z remontem tej linii. PKP PLK modernizacją objęły do tej pory odcinek Jaworzno-Szczakowa - Sosnowiec-Jęzor, gdzie prace zakończyły się w 2015 roku. Obecnie remontowany jest odcinek Krze-szowice - Kraków-Mydlniki. W listopadzie 2016 roku kolejarze podpisali też umowę na modernizację odcinka Kraków-Mydlniki - Kraków Główny Towarowy.

W sierpniu tego roku ma się zakończyć przetarg na przebudowę ostatniego brakującego odcinka Trzebinia - Krzeszowice. Wcześniej remontowany był też odcinek Sosnowiec-Jęzor - Mysłowice. Modernizacją torowiska pomiędzy Szczakową a Trzebinią zajmie się konsorcjum firm: Trakcja PRKiI SA (lider konsorcjum), Comsa SA (partner), PKP Energetyka SA (partner), PORR Polska Construction SA (partner), PORR Bau GmbH (partner). Termin realizacji inwestycji to 24 miesiące od daty podpisania umowy. Prace między Szczakową a Trzebinią pochłoną 365 mln zł brutto. Wartość całego projektu to 2,3 mld złotych.

Zakończenie wszystkich prac planowane jest na połowę 2020 roku. Najszybsze pociągi między Krakowem a Katowicami mają wówczas pokonać ten dystans w godzinę.

Modernizacja 15-kilometrowego odcinka Trzebinia - Jaworzno-Szczakowa to nie tylko remont torów, ale i 33 obiektów inżynieryjnych, w tym siedemnastu wiaduktów.

- To skomplikowana inwestycja. PLK zmienią na nowocześniejsze urządzenia sterowania ruchem i m.in. dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo pociągów, które pojadą z prędkością do 160 km/h. Lepszą obsługę podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, zapewni przebudowa peronów i przejść podziemnych w Jaworznie-Szczakowej, Jaworznie-Ciężkowicach i peronów z kładką dla pieszych w Balinie - informuje Dorota Szalacha z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Modernizacja linii kolejowej obejmie także przejazdy ko-lejowo-drogowe. Dwa - w Jaworznie-Szczakowej, w ciągu ulic Bukowskiej i Mroczka, oraz jeden w Balinie. Zastąpią bezkolizyjne wiadukty nad torami, co podniesie poziom bezpieczeństwa, zarówno ruchu pociągów na trasie E30 między Trzebinią a Jaworznem-Szcza-kową, jak również ruchu samochodowego i pieszego. Ponadto dwa skrzyżowania drogi z torami zostaną wyposażone w urządzenia nowszej generacji (Jaworzno-Szczakowa, Jaworzno-Ciężkowice).

Zderzenie pociągów w Myszkowie. Jakim cudem były na jednym torze?

Dzieci śpiewają kolędy. Kliknij i posłuchaj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty