Posłowie PiS regionu częstochowskiego podpisali się pod Funduszem Dróg Samorządowych

AKC

Wideo

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie projektu poselskiego - ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych. Tymczasem radni klubu Mieszkańcy Częstochowy skierowali do przewodniczącego Klubu Radnych Mieszkańców Częstochowy pismo, w którym domagają się wstrzymania prac legislacyjnych prowadzących do wzrostu cen paliwa.

Mieszkańcy Częstochowy skierowali ten wniosek również do posłów Ziemi Częstochowskiej, którzy podpisali się za wprowadzeniem dodatkowej opłaty paliwowej.

CZYTAJCIE TEŻ:
Posłowie PiS chcą podnieść ceny paliw, by łatać samorządowe drogi
Poseł PiS przeciw podwyżce cen benzyny. Głośno krytykuje ustawę własnej partii

- W imieniu radnych oraz członków stowarzyszenia Mieszkańcy Częstochowy apeluję do posłów zrzeszonych w Klubie Parlamentarnym Prawo i Sprawiedliwość o odrzucenie rozwiązań legislacyjnych, w wyniku których dojdzie do wzrostu cen paliw w Polsce. Słuszna idea finansowego wzmocnienia możliwości inwestycyjnych samorządów lokalnych w infrastrukturę drogową nie może być realizowana kosztem wprowadzania dodatkowych obciążeń Polaków. Przyjęcie Ustawy o funduszu dróg samorządowych w proponowanym kształcie przyniesie szereg negatywnych skutków. Wzrosną ceny detaliczne paliw. Odczują to nie tylko kierowcy, ale pośrednio wszyscy obywatele. Wzrost cen paliw powoduje wzrost cen w sektorze usługowym. Z punktu widzenia mieszkańców Częstochowy i interesu lokalnej społeczności największe obawy dotyczą braku gwarancji, że dodatkowe środki posłużą zrealizowaniu zamierzonych celów. Częstochowscy kierowcy nie mają pewności, że płacone przez nich wyższe podatki zwrócą się w formie systematycznych inwestycji w infrastrukturę drogową. Sprzeciwiamy się decyzjom, które podniosą ceny usług komunalnych świadczonych na rzecz częstochowian. Nietrudno przewidzieć, że podwyżka cen paliw może wpłynąć na podwyżkę, np. cen biletów komunikacji miejskiej, czy wzrost kosztów wywozu śmieci. W naszym przekonaniu proponowane zmiany wpłyną negatywnie na codzienne życie wszystkich obywateli. Dlatego apelujemy o wycofanie się z planowanych rozwiązań, których skutkiem będzie drastyczna podwyżka cen paliw – czytamy w piśmie podpisanym przez Marcina Marandę w imieniu Klubu Radnych Mieszkańcy Częstochowy.

CZYTAJCIE TEŻ:
Mieszkańcy Częstochowy apelują do posłów PiS o wstrzymanie opłaty paliwowej

Wśród posłów PiS, którzy podpisali się pod projektem, jest poseł Andrzej Gawron.

- Każda podwyżka podatku budzi zrozumiały sprzeciw. Idealnym by było państwo bez podatków, czy jednak takie państwo może spełniać swoje funkcje? Pamiętamy jeszcze rok 2012, gdy cena benzyn i oleju napędowego dochodziła do drastycznej granicy 6 zł. Dzisiaj jest to średnio około 4,30 zł za litr. Ostatecznie dla obywatela najbardziej istotna jest niska cena na stacji paliw, a nie struktura tej ceny. Obok obciążeń podatkowych na ceny paliw wpływają niezależne, cenotwórcze czynniki makroekonomiczne, jak giełdowe notowania gotowych produktów paliwowych, ceny ropy oraz relacje kursów walut. Specjaliści branżowi jak PKN Orlen informują, że zmiany wprowadzane przez Sejm nie muszą przełożyć się na widoczną zwyżkę cen paliw. Jestem przekonany, że rząd dysponuje odpowiednimi narzędziami aby tak się stało. Jako poseł pracuje w dwu komisjach stałych: Komisji Gospodarki i Rozwoju oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Spotykając się z mieszkańcami oraz samorządowcami najbliższych mi powiatów - lublinieckiego, kłobuckiego, myszkowskiego, jednym z największych problemów jakie zgłaszają, jest brak środków na inwestycje drogowe. Niestety małe gminy przy niskim budżecie nie mają możliwości prowadzenia takich inwestycji. Wszyscy widzimy rażące dysproporcje porównując możliwości dużych miast i małych gmin. Czy w małych gminach mieszkają ludzie drugiej kategorii? Oczywiście z perspektywy Częstochowy czy Katowic wygląda to zupełnie inaczej, z dużym budżetem zawsze łatwiej o inwestycje drogowe o pozyskanie środków z Unii Europejskiej – mówi Gawron.

Jego zdaniem Fundusz Dróg Samorządowych to nowa propozycja dla małych samorządów, która umożliwi im modernizację dróg gminnych i powiatowych. To, jak mówi, propozycja wyrównania szans.

- Środki na fundusz trafią nie do jednego „worka" budżetu państwa, nie na 500+, ale możemy mieć pewność, że każda złotówka trafi na inwestycje drogowe blisko naszego domu. Cieszę się, że radni zwrócili się do posłów, reprezentantów mieszkańców Ziemi Częstochowskiej w ważnej dla społeczności lokalnej sprawie. Liczę na to, że w przyszłości możemy wypracować właściwe mechanizmy, aby informacja o naszych działaniach i motywach podejmowanych decyzji docierała do jak największej grupy zainteresowanych. Potwierdzam, że podpisałem się pod projektem ustawy mającej na celu wprowadzenie Funduszu Dróg Samorządowych. Władza to odpowiedzialność i gotowość do podejmowania decyzji, czasami trudnych, ryzykownych lecz koniecznych. Jestem przekonany, że ta decyzja pozwoli uzyskać jak najwięcej środków dla naszego regionu. Drogi samorządowe potrzebują źródła finansowania – poprawi to ich jakość, a co za tym idzie komfort życia mieszkańców, poprawi ich bezpieczeństwo i perspektywy rozwoju – twierdzi poseł PiS.

I przywołuje liczby, które mają potwierdzić jego opinię.

- Drogi gminne w skali kraju to ok. 244 tys. km., a drogi powiatowe 135 tys. km. Projekt ustawy przewiduje, że jeśli dochód na jednego mieszkańca gminy nie będzie przekraczał 50 proc. średniej krajowej, to samorząd będzie mógł liczyć na 80 proc. dotacji na remont bądź budowę. Projekt ustawy daje również możliwość prowadzenia inwestycji drogowych przez kilka lat. Taki zapis pozwoli uniknąć sytuacji, w której w przypadku niewykorzystania przyznanych środków w określonym czasie, samorządy traciły dotację. Średnio dochody budżetu na jednego mieszkańca w dużych miastach to kwota około 7 tyś zł, a w najuboższych gminach wiejskich to już tylko 500 zł – wymienia Gawron.

Wielka woda 1997. Zobacz niezwykły dokument multimedialny, który przygotowaliśmy z okazji 20-rocznicy wydarzeń z lipca 1997 roku. Archiwalne filmy, zdjęcie i teksty. Zachęcamy, by oglądać w trybie pełnoekranowym komputera.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie