Remont hali peronowej dworca PKP w Bytomiu. Historyczny obiekt odzyska dawny blask
Przebudowa Magistrali Węglowej to zmiany w transporcie kolejowym w wielu śląskich miastach, również w Bytomiu, gdzie prace prowadzone są na stacjach Bytom, Bytom - Karb i w rejonie stacji Bytom - Północny (Stroszek), która zostanie przesunięta w stronę Centrum Handlowego M1.
Pod koniec maja ruszył kolejny etap przebudowy linii kolejowej nr 131 realizowany na terenie Bytomia, który obejmuje modernizację historycznej, pochodzącej z 1929 roku, hali peronowej dworca PKP w Bytomiu. Roboty budowlane rozpoczęły się od piaskowania konstrukcji stalowej. Następnie wykonawca zdemontuje blachę ze ścian szczytowych hali i ściany bocznej od strony ul. Zabrzańskiej. Dodatkowo konstrukcja obiektu i jego fundamenty będą wzmocnione.
Stary blaszany dach o powierzchni około 5600 mkw. zastąpiony zostanie nową konstrukcją wykonaną z blachy cynkowo-tytanowej. Dobry efekt wizualny nowego dachu mają zapewnić przeszklenia na świetliku oraz w ścianach szczytowych hali peronowej.
Równolegle do remontu hali peronowej bytomskiego dworca PKP, realizowana będzie też przebudowa wiaduktów kolejowych nad ul. Dojazd, Chorzowską i Sienną. Na stacji zostanie przebudowanych ok. 28 km torów, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Powstanie tu nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa.
Z wielką inwestycją PKP PLK spore nadzieje wiążą władze Bytomia.
- Przebudowa linii kolejowej nr 131 realizowana przez PKP PLK to bardzo ważna inwestycja dla naszego miasta. Zmodernizowana linia kolejowa to przede wszystkim zwiększenie komfortu jazdy dla pasażerów, ale również szansa na większą liczbę połączeń kolejowych, w tym dalekobieżnych - mówi Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.
Co obejmuje przebudowa magistrali węglowej?
Przebudowa magistrali węglowej to jedna z największych inwestycji kolejowych w regionie o wartości ponad 1,2 mld złotych. Obejmie południowy fragment linii kolejowej wiodącej ze Śląska od Chorzowa Batorego, przez Bytom i Radzionków, po Nakło Śląskie w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni.
W pierwszym etapie prace skupiły się na odcinku wiodącym z Chorzowa Batorego do Chorzowa Starego. Przebudowywane są perony na stacjach Chorzów Miasto i Chorzów Stary. W sumie pace budowlane obejmują tory, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i obiekty inżynieryjne. W ramach inwestycji w Chorzowie powstanie też nowy przystanek "Chorzów Uniwersytet" z dojściami do peronów od nowo wybudowanego przejścia podziemnego w ciągu ul. Strzelców Bytomskich.
W ramach inwestycji wymienione zostanie w sumie 60 km torów wraz z siecią trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 165 rozjazdów. Na szlaku Chorzów Batory - Chorzów Miasto zostanie dobudowany dodatkowy tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii kolejowej, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów. Wydłużenie torów na stacjach pozwoli na przyjmowanie dłuższych składów, do 750 metrów. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h. Zakończenie prac budowlanych planowane jest w 2024 roku.
Nie przeocz
- Najmodniejsze paznokcie na lato 2023. Zobacz piękne inspiracje!
- Lukas Podolski jak nowy. Kontrowersyjny mural w Zabrzu został przemalowany. ZDJĘCIA
- Geopark w Zabrzu oficjalnie otwarty – dawne wyrobisko gliny przeszło przemianę
- Gdzie w województwie śląskim zarobisz najwięcej pieniędzy? Możesz być zdziwiony...
Zobacz także
Paweł Szrot ostro o "Zielonej Granicy"."To porównanie jest uprawnione"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?