Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Śląskie: GDDKiA zamawia przebudowę odcinka starej "jedynki"

PAP
PAP
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Przemyslaw Swiderski
GDDKiA chce zamówić przebudowę odcinka drogi krajowej nr 91, czyli starej "jedynki", czy "gierkówki", którą na południe od Częstochowy do czasu oddania autostrady A1 odbywał się główny ruch w kraju w osi północ-południe. Odcinek Zawada – Siedlec Duży jest piątym z ośmiu, które mają być tam odnowione.

Ogółem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza do 2025 r. przebudować 40-kilometrowy odcinek DK91 między Częstochową i Siewierzem. Nadal będzie to dwujezdniowa trasa z kolizyjnymi skrzyżowaniami. Podniesiona zostanie natomiast jej nośność, zastosowana zostanie tzw. cicha nawierzchnia; powstaną chodniki i drogi pieszo-rowerowe, ekrany akustyczne, oświetlenie i odwodnienie. Przebudowane zostaną zatoki autobusowe, powstaną nowe do kontroli pojazdów. Droga ma mniej oddziaływać na środowisko.

Na dwóch odcinkach o łącznej długości 10 km trwają już prace budowlane, dla dwóch kolejnych trwa wyłanianie wykonawców. Na pozostałych trzech odcinkach trwa wykonywanie dokumentacji projektowej. Jak wynika z piątkowej informacji rzecznika katowickiego oddziału GDDKiA, ogłoszony teraz przetarg dotyczy odcinka Zawada – Siedlec duży o długości ponad 5,5 km.

Początek tego odcinka to rejon skrzyżowania DK91 z ul. Długą w Zawadzie, następnie biegnie on przez miejscowości Romanów i Siedlec Mały do granicy Siedlca Małego i Dużego. Kryteriami oceny ofert w tym przetargu są: cena (60 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości (do 40 proc. za przedłużenie o 5 lat). Na oferty GDDKiA czeka do 14 kwietnia br.

Na dwóch odcinkach DK91 Nowa Wieś - Zawada oraz Markowice - Brudzowice, o łącznej długości 10 km, trwają już roboty budowlane. Wartość tych inwestycji to łącznie ponad 132 mln zł. Umowę na pierwszy z nich, o długości 4,9 km podpisano we wrześniu ub. roku, z umownym terminem w listopadzie br. Umowę na 5,1-kilometrowy odcinek Markowice – Brudzowice zawarto w styczniu br., z umownym terminem w lipcu 2023 r.

Dla odcinków Częstochowa - Nowa Wieś (4,6 km) oraz Siedlec Duży - Koziegłowy (4,4 km), po otwarciu ofert w grudniu ub. roku, trwa sprawdzenie złożonej dokumentacji przetargowej pod kątem formalnym i merytorycznym. Jeśli nie wpłyną odwołania od rozstrzygnięć w przetargach, umowy według GDKKiA mogłyby zostać podpisane na przełomie I i II kwartału br.

W przetargu na odcinek Częstochowa - Nowa Wieś wpłynęło sześć ofert. GDDKiA zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia ponad 95,3 mln zł, a najtańsza oferta wynosi 95,4 mln zł. Na odcinek Siedlec Duży - Koziegłowy wpłynęło siedem ofert. GDDKiA przygotowała budżet 94,6 mln zł, a oferta z najniższą kwotą opiewa na 81,3 mln zł. W obu przypadkach najniższe kwoty zaoferowała firma PORR.

W przygotowaniu (trwa wykonywanie dokumentacji projektowej) są odcinki DK91: Koziegłowy – Markowice o długości 5,3 km (ogłoszenie przetargu planowane jest w IV kwartale br.), Brudzowice – Siewierz o długości 5,3 km (przetarg w II poł. br.) i Siewierz – Podwarpie o długości 6,9 km (ogłoszenie przetargu w IV kw. br.). Realizacja tych zadań przypadłaby na lata 2024-26.

Wszystkie te inwestycje mają być wykonane w ramach programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na sieci TEN-T. TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych.

W skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T wchodzą szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne będące najważniejszymi połączeniami z punktu widzenia rozwoju Unii Europejskiej, a także punktowe elementy infrastruktury w postaci portów morskich, lotniczych, śródlądowych i terminali drogowo-kolejowych. Jej integralnym składnikiem są inteligentne systemy transportowe.

Równoległy do tego fragmentu dawnej "jedynki", liczący blisko 60 km odcinek autostrady A1 między Pyrzowicami (w pobliżu lotniska Katowice) do włączenia w drogę krajową nr 1 na północ od Częstochowy, udostępniono kierowcom w 2019 r. Już wtedy dostępne były: odcinek A1 na południe od Pyrzowic (w stronę Gliwic i Ostrawy) i jedna jezdnia trasy S1 między Pyrzowicami i Siewierzem.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ mick/

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera