MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Strefa Czystego Transportu już od 1 lipca. Tym samochodem już nie wjedziesz do centrum. Na razie tylko w Warszawie, szykują się Gliwice

Robert Lewandowski
Robert Lewandowski
Tym samochodem już nie wjedziesz do centrum. Na razie tylko w Warszawie, szykują się Gliwice
Tym samochodem już nie wjedziesz do centrum. Na razie tylko w Warszawie, szykują się Gliwice arc, Pixabay.com
Od 1 lipca zacznie obowiązywać pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu. Dotąd na taki krok zdecydowała się Warszawa, choć pierwsze decyzje w tym kierunku poczyniły już Kraków oraz Gliwice. Z założenia obszary, w których będą występowały ograniczenia dotyczące ruchu pojazdów, mają pozwolić na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza. Dla kierowców ze starszymi samochodami będzie jednak oznaczało to ograniczenia lub dodatkowe opłaty. Również dla tych, którzy od lipca wybiorą się do stolicy tylko w celach turystycznych.

Warszawa jako pierwsza w Polsce wprowadza Strefę Czystego Transportu

Warszawa jako pierwsze miasto w Polsce zdecydowało się na wprowadzenie Strefy Czystego Transportu, która zacznie obowiązywać już od 1 lipca. To obszar, w którym dostęp dla pojazdów o wysokiej emisji spalin jest ograniczony lub zniechęcany w celu poprawy jakości powietrza. Z założenia strefy te są wprowadzane, aby zmniejszyć emisję z transportu drogowego, który jest istotnym źródłem zanieczyszczeń powietrza w obszarach miejskich.

W pierwszym etapie, Strefa Czystego Transportu dotyczyć będzie stosunkowo niewielkiej liczby pojazdów. Władze Warszawy szacują, że dotknie jedynie 3 proc. samochodów poruszających się po stolicy. Przy tym około połowa z tych 3 procent to auta kwalifikujące się do jednego z kilku rodzajów tzw. wyłączeń od zasad przewidzianych ustawowo lub ustanowionych przez Radę Warszawy. Po uwzględnieniu tych danych wciąż prognozowany jest znaczny spadek emisji szkodliwych substancji – tlenków azotu o 11 procent i pyłów zawieszonych o 20 procent.

- Jednak już teraz przyniesie wymierne efekty w poprawie jakości powietrza, a tym samym zdrowia mieszkanek i mieszkańców miasta - informuje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie.

Zakaz wjazdu dotyczyć będzie aut benzynowych starszych niż wyprodukowanych 1997 roku oraz z silnikiem diesla starszych niż wyprodukowanych w 2005 roku. Od wymogów przewidziane będą dodatkowe wyjątki, które dotyczą wyłączeń ustawowych dla służb, pojazdów osób z niepełnosprawnościami oraz autobusów szkolnych. Po strefie będą mogły poruszać się także pojazdy zabytkowe, historyczne oraz specjalne, takie jak karawany czy pomoc drogowa. Zwolnieni z zasad obowiązujących w strefie będą też seniorzy po 70. roku życia.

Osoby mieszkające w Warszawie i płacące tam podatki będą zwolnione z wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania. Zasady SCT będą ich dotyczyć dopiero od stycznia 2028 roku. Wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 14 lat oraz pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata.

– Stolica stanowić będzie swoisty poligon doświadczalny dla praktycznego funkcjonowania polskich przepisów o SCT. Z doświadczeń Warszawy czerpać będą inne miasta, które również mają obowiązek wprowadzenia strefy, a także Ministerstwo Klimatu i Środowiska – odpowiadające za formalne ramy tego przedsięwzięcia – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

Obszar warszawskiej strefy to 37 kilometrów kwadratowych. Obejmować będzie większość Śródmieścia oraz fragmenty Woli, Pragi-Północ i Pragi-Południe. Ulice graniczne (np. Trasa Łazienkowska) znajdować się będą poza strefą.

Wybierasz się do Warszawy od 1 lipca? O tym musisz pamiętać

Do nowych wymogów będą musieli stosować się również turyści oraz osoby odwiedzające stolicę okazjonalnie. W przypadku wjazdu do strefy po 30 czerwca samochodem starszym niż przewidują to nowe regulacje, kierowcy będą musieli liczyć się z dodatkową opłatą.

- Wykroczeniem, karanym mandatem w wysokości 500 zł, jest wjazd do SCT bez uprawnień - podkreśla Łukasz Puchalski.

Nadzór nad przestrzeganiem zasad strefy będzie leżał w kompetencjach policji oraz stołecznej straży miejskiej. W ramach współpracy służb, do kontroli prowadzonych przez miasto, zostanie wykorzystany system przenośnych kamer. - To pilotaż z opcją rozbudowy i rozszerzenia - tłumaczy ZDM w Warszawie.

Urząd Miasta Warszawy przygotował specjalne centrum informacji o Strefie Czystego Transportu pod adresem SprawdzSCT.zdm.waw.pl. Na stronie znajduje się formularz, który umożliwia sprawdzenie, czy nasz samochód spełnia wymogi SCT. Wystarczy podać podstawowe informacje o pojeździe, takie jak rok produkcji i rodzaj paliwa.

Pierwsza Strefa Czystego Transportu na Śląsku będzie w Gliwicach?

Do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu - jako pierwsze w województwie śląskim - przygotowują się Gliwice. Na początku 2023 roku, blisko 180 tys. miasto stało się sygnatariuszem listu intencyjnego pomiędzy Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych oraz Międzynarodową Radą ds. Czystego Transportu. Podkreślano wówczas, że Strefy Czystego Transportu to w Polsce nowy instrument, którego wdrożenie wymaga wypracowania kompromisu pomiędzy ograniczeniem ruchu pojazdów a spodziewanym obniżeniem emisji spalin.

Gliwice przystąpiły również do trójstronnej umowy o współpracy pomiędzy Fundacją Promocji Pojazdów Elektrycznych oraz GZM-em, której celem stało się zacieśnienie współpracy w zakresie poprawy jakości powietrza w Gliwicach. Jak tłumaczy Maja Lamorska-Gorgol z Urzędu Miejskiego w Gliwicach, prace są obecnie na etapie wstępnych analiz.

- Na podstawie przeprowadzonej analizy oraz jej wyników, będzie można określić plan działania dotyczący wprowadzenia Strefy Czystego Transportu - wskazuje rozmówczyni.

Wcześniej zapowiadano, że wprowadzenie strefy w Gliwicach, poprzedzą nie tylko przeprowadzone analizy, ale i konsultacje z mieszkańcami. Wprowadzenie tego rozwiązania w województwie śląskim, może jednak zająć kilka najbliższych lat.

Kraków podjął już dalsze kroki

W lipcu 2025 roku, Strefa Czystego Transportu ma zostać wprowadzona również w Krakowie, choć pierwotnie zakładano, że stanie się to równolegle z Warszawą. Miasto tłumaczy, że odłożenie wejścia w życie uchwały wprowadzającej strefę, pozwoli na przeprowadzenie szeroko rozumianych konsultacji.

- Ich ważnym elementem będzie duża kampania informacyjno-edukacyjna. Będzie miała na celu zwiększenie świadomości mieszkańców Krakowa i okolic na temat wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego na ich zdrowie, a także przedstawienie korzyści, jakie może mieć wprowadzenie SCT w naszym mieście - przekazuje biuro prasowe miasta Kraków.

Według obecnych założeń, które będą poddane konsultacjom, nowa strefa czystego transportu ma obejmować cały Kraków, ale ma też umożliwiać przyjezdnym pozostawienie auta na parkingach "Parkuj i Jedź". Urzędnicy mają nadzieję, że wprowadzenie strefy pozwoli ograniczyć emisję tlenków azotu z transportu drogowego o około 30-40 proc. oraz znacząco ograniczyć emisję pyłów zawieszonych z transportu samochodowego w mieście, nawet o 80 proc.

Podobne rozwiązania od wielu lat funkcjonują już na zachodzie Europy. Wprowadzona w 2008 roku strefa, obejmuje centrum Berlina. Pojazdy muszą posiadać specjalne plakietki ekologiczne. Siedem lat później, podobne rozwiązanie wdrożono w stolicy Francji. W 2019 roku, Strefa Czystego Transportu została wprowadzona również w Londynie, obejmując większą część miasta. Pojazdy muszą spełniać rygorystyczne normy emisji, aby uniknąć opłat.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

STUDIO EURO 2024 ODC. 6

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni