"Sznycle" idą na emeryturę. Tramwaje Śląskie kończą planową eksploatację wozów typu E1

Tomasz Szymczyk
Tomasz Szymczyk
Tramwaje typu E1 dorobiły się u pasażerów kilku przezwisk. Nazywano je m.in. "sznyclami", "francikami" czy "wiedeńczykami"
Tramwaje typu E1 dorobiły się u pasażerów kilku przezwisk. Nazywano je m.in. "sznyclami", "francikami" czy "wiedeńczykami" tos
Udostępnij:
Dorobiły się u pasażerów kilku przezwisk. Nazywano je m.in. "sznyclami", "francikami" czy "wiedeńczykami", ale ich oficjalna nazwa jest zupełnie inna. W niedzielę 14 marca Tramwaje Śląskie kończą planową eksploatację tramwajów typu E1. Na stanie pozostaną tylko dwa wozy, które mają być używane w sytuacjach awaryjnych.

Wagony zwane "sznyclami" można było spotkać na takich liniach jak 1, 11 czy 26. Obecnie kursują tylko na ten ostatniej linii, łączącej Mysłowice z Sosnowcem. Zbudowano je w latach siedemdziesiątych w Austrii dla przewoźnika z Wiednia. Dziesięć lat temu kilka takich tramwajów kupiła spółka Tramwaje Śląskie SA.

- Był to zabieg opłacalny, gdyż zakup, transport i modernizacja tych wagonów kosztowały nas połowę tego, co musielibyśmy wydać na remont kapitalny mocno wysłużonych wagonów serii 105N, a wagony E1 służyły nam dzielnie przez niemal dziesięć lat – mówi Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie SA.

Po przyjeździe do Polski wagony przeszły mały remont w Zakładzie Usługowo-Remontowym Tramwajów Śląskich w Chorzowie-Batorym. Pomalowano je między innymi na kolor czerwony. W październiku 2011 roku pierwsze dwa wagony zadebiutowały na linii nr 26.

W Tramwajach Śląskich do dziś wspominają mało udany debiut, bo pierwszego dnia jazdy z pasażerami jeden wagon się wykoleił, a drugi zaliczył stłuczkę. W pewnym momencie tramwajowa spółka miała na stanie 24 takie wagony, które można było spotkać na liniach obsługiwanych przez zajezdnie w Gliwicach i Będzinie.

Zobacz koniecznie

Od pewnego czasu wagony typu E1 powoli jednak zmierzały w kierunku swojego końcowego przystanku.

– Zaczęliśmy stopniowo wycofywać te pojazdy, które trapiły poważne usterki, lub które miały kolizję i ich naprawa nie była już opłacalna. Wiedzieliśmy, że po dostawie nowych tramwajów, które kupiliśmy w ramach naszego drugiego projektu unijnego, przyjdzie czas na wycofanie „francików” z eksploatacji i ten czas właśnie nadszedł – mówi prezes Bolesław Knapik.

Z 15 kupionych w Wiedniu wagonów obecnie eksploatowane są zaledwie cztery – wszystkie w zajezdni będzińskiej. Ostatni raz na trasę linii nr 26 wagon E1 wyjedzie w niedzielę 14.03.2021 r. Od poniedziałku wagony typu E1 przejdą na zasłużoną emeryturę.

Nie przeocz

– Dwa wagony zostaną jednak z nami. Będziemy je traktować jako wagony historyczne, wykorzystując na przejazdy okazjonalne. Zawsze też mogą stanowić rezerwę w razie awarii wagonu serii 105N – podkreśla dyrektor Jacek Kaminiorz.

Tramwaje Śląskie SA przypominają, że E1 to wagon dwuczłonowy, którego pudło oparte jest na 2 wózkach napędowych i środkowym wózku tocznym, sterowany nastawnikiem z elektrycznym napędem uruchamianym ręcznym zadajnikiem jazdy. Pojemność wagonu wynosi 152 miejsca, w tym 34 miejsca siedzące. Wagony tego typu na torach w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przejechały ponad 10 milionów kilometrów.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Będzie 14. emerytura. Kiedy wypłata?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie