"Sznycle" już w sobotę wyjadą na tory Śląska i Zagłębia [ZDJĘCIA]

Justyna Toros
Sznycel, czyli wagon E1 z Wiednia. Do końca roku będziemy ich mieć 15, na razie są trzy
Sznycel, czyli wagon E1 z Wiednia. Do końca roku będziemy ich mieć 15, na razie są trzy Marzena Bugała
Udostępnij:
Mysłowiczanie w sobotę o godz. 4.07 będą mieć okazję, by po kilku miesiącach testów i prób (z nieplanowanym wykolejeniem włącznie!) pojechać do pracy "Sznyclem".

Będzinianie do 38-letniego sprowadzonego z Wiednia wagonu wsiądą cztery minuty wcześniej.

Najnowsze nabytki spółki Tramwaje Śląskie, na razie trzy, ruszają na tory. W sumie spółka kupiła 15 wagonów z Austrii. Wszystkie mają wyjechać na trasy do końca roku. Zadebiutują na trasie linii 26, między przystankami Mysłowice Dworzec PKP i Sosnowiec-Milowice (pierwsze kursy są z zajezdni w Będzinie).

- Będą obsługiwać linie podległe zajezdni w Gliwicach i Będzinie, przy czym nie będzie tak, że na jakiejś linii będą jeździć wyłącznie tramwaje z Wiednia - zapowiada Bolesław Knapik, wiceprezes Tramwajów Śląskich.

"Sznycel" to tramwaj typu E1. Pomieścić może 150 pasażerów. Do jakich tramwajów dołączy? W naszym regionie po torach jeździ najwięcej tramwajów typu 105N i jemu pochodnych (105N, 105Na, 105NT). Łącznie, w zajezdniach Tramwajów Śląskich jest takich wagonów prawie 300. Po modernizacji tramwaje te przemieniły się na typy 105N-2K i 105 2K. Pojedynczy wagon tramwaju 105N może pomieścić 125 pasażerów, w tym tylko 20 na miejscach siedzących.

Bardzo podobny jest tabor typu 111N. Powstał w Chorzowie w 1993 roku na specjalne zamówienie, w celu obsługi linii nr 4, kursującej między Zabrzem a Gliwicami. Zbudowano wtedy 4 wagony, które złączone tworzą tabor dwukierunkowy.

Oznacza to, że nie jest potrzebna zajezdnia, ani pętla, żeby pojechać w przeciwną stronę. Jeden wagon mieści 120 osób, w tym również jedynie 20 usiądzie. Na co dzień wagony kursują osobno na linii nr 4 lub 1 (Chebzie-Gliwice). Spinane są tylko w razie potrzeby, przydaje się to w czasie remontów.

OTO NOWI POSŁOWIE Z WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO

OTO NOWI SENATOROWIE Z WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO

WYBORY 2011: POWYBORCZE ANALIZY I KOMENTARZE CZYTAJCIE NA DZIENNIKZACHODNI.PL/WYBORY

Najnowszy tabor to wagony typu 116Nd, czyli "Karliki" z Alstomu. Choć mają już po 10 lat, to najnowocześniejsze tramwaje na Śląsku. Ich największa zaleta to niska podłoga, która umożliwia łatwe wejście osobom starszym i z wózkami. Jeden wagon jest w stanie pomieścić 205 osób, z czego aż 40 może usiąść. Tabor składa się z siedemnastu wagonów, spotkamy je na trasie po Katowicach czy Katowice-Bytom.

Po Katowicach i Sosnowcu jeździ 10 wagonów typu PT8, potocznie nazywanych "Helmutami". To 40-letnie wagony z Frankfurtu. Tramwaje Śląskie kupiły je w 2010. Ich zaletą jest to, że wagony mają drzwi z dwóch stron i na obu końcach znajdują się kabiny motorniczego. To też najbardziej pojemny tramwaj w regionie, pomieści bowiem aż 242 pasażerów, a 60 z nich będzie mogło zająć miejsca siedzące.

Dwa historyczne wagony jeżdżą po Bytomiu na specjalnej linii 38. Wagon nr 954 wyprodukowano w 1949 r., a o numerze 1118 pochodzi z 1951 r. Oba przeszły gruntowną modernizację 10 lat temu. Mieszczą 96 pasażerów, z czego 16 usiądzie na drewnianych ławkach. Ich konstrukcja wzorowana jest na niemieckich wagonach wojennych.

A naprawdę nowe tramwaje? Bolesław Knapik zapowiada, że w przyszłym roku spółka chce dokupić kolejne wagony typu E-1, na liście zakupów są też 4, dwukierunkowe "Helmuty". Dopiero w latach 2013-2014 planowany jest zakup zupełnie nowych 30 wagonów. Remont czeka też 75 używanych wagonów typu 105N.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Lenovo

Lenovo Legion 5-15ACH 15,6"/Ryzen7/16GB/512GB/NoOS (82JW008SPB)

6 499,00 zł4 399,00 zł-32%
miejsce #2

HP

HP 255 G8 15,6"/8GB/256GB/Win10 (2M9P2EA)

2 655,97 zł1 899,00 zł-29%
miejsce #3

ASUS

ASUS ROG Strix G15 G513IE-HN003 15,6"/Ryzen7/16GB/512GB/NoOS ...

6 334,80 zł4 699,00 zł-26%
miejsce #4

MSI

MSI Katana GF76 17,3"/i7/16GB/512GB/NoOS (11UD466XPL)

6 169,83 zł4 799,00 zł-22%
Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
pasażer
Jest to żenujące, ale też zwyczajnie po ludzku przykre, że sprowadzenie używanych, starych tramwajów urasta do rangi wydarzenia miesiąca... Niemcy czy Austriacy musieliby zapłacić za złomowanie, bo tam ich zdaniem jest miejsce tych wagonów, a Polak weźmie i jeszcze za to zapłaci! Pasażerom zaś wciśnie się kit, że to się opłaca. A przepraszam, kto zapłaci za parę lat za złomowanie tych tramwajów? Oddamy z powrotem czy przekażemy dalej na Wschód? To jest kukułcze jajo, a nasi się cieszą. Dlaczego inne miasta - mniejsze i z mniejszymi budżetami niż konurbacja śląsko-zagłębiowska potrafią lepiej zarządzać? Proszę redakcję o przypomnienie, ile w ostatnich latach NOWYCH tramwajów zakupiła Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław czy nawet Częstochowa! Mamy niby mniej środków? Oczywiście to jest bardzo wygodne tłumaczenie dla braku kompetencji... To skoro tak mało, to dlaczego inne miasta potrafią sięgać po projekty unijne warte kilkaset milionów na tramwaje i infrastrukturę, a u nas cieszymy się z małych kontrakcików? Na dodatek moim zdaniem dokonuje się oszustwa - np. na trasie Katowice Zawodzie - Rynek miała być zielona linia dla tramwajów. Działało to przez pierwsze kilka tygodni. Już nie działa. Znowu samochody mają pierwszeństwo. Mało tego tramwaje będą pozbawione pierwszeństwa w lewoskręcie z Warszawskiej w Dudy Gracza. Czy przypadkiem nie powinny być cofnięte pieniądze?
J
JERZY !!!
NOWOŚci !!!!!
H
Hans K.
"Będzinianie do 38-letniego sprowadzonego z Wiednia "
"nabytki spółki Tramwaje Śląskie, na razie trzy, ruszają na tory. W sumie spółka kupiła 15 wagonów z Austrii"

Szanowny Panie Redaktorze, Pan tam pewnie masz znajomych po dziennikarskim fachu i nie będzie trudno panu się dowiedzieć, czy np. w Pakistanie, Kenii albo w Indonezji nie chcą złomować jakichś 30 letnich tramwajów.

Spółka Tramwaje Śląskie z pewnością się ucieszy, gdy się okaże, że jest jakiś jeszcze pokolonialny szrot do zagospodarowania.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie