To prawdziwa maszyna do latania! Politechnika Śląska kupiła kolejny samolot szkoleniowy T2006MTecnam

Magdalena Grabowska
Magdalena Grabowska
Politechnika Śląska zakupiła kolejny samolot szkoleniowy T2006MTecnam. Hangar uczelni zaczyna powoli przypominać ten znany z kultowego filmu „Top Gun". - Baza pozwala na coraz lepsze poznawanie tajników pracy zawodowej, nie tylko, mówiąc przysłowiowo jak na filmach - przyznaje absolwentka Katarzyna Brzeska. Wszyscy są podekscytowani. W końcu studenci będą mieli do dyspozycji samolot, który ma zasięg ok. 5 godzin 30 min, a jego prędkość przelotowa wynosi 130 węzłów. - Spokojnie można z Katowic polecieć nim do Wiednia - zapewnia instruktorka Zuzanna Dobrowolska, wysiadając z samolotu. Maszyna jest warta ok. 3,5 mln zł.

Politechnika Śląska zakupiła kolejny samolot szkoleniowy T2006MTecnam. Uczelnia do tej pory posiadała samoloty AT3 do szkolenia podstawowego. - Brakowało nam samolotu wielosilnikowego. Zakup jest wyjściem naprzeciwko potrzebom ośrodka. Powszechnie używa się go w kraju do szkolenia do poziomu licencji zawodowej - wyjaśnia profesor Jarosław Kozuba.

Politechnika Śląska jest jedną z pięciu uczelni w całej Polsce, która oferuje kształcenie w zakresie lotnictwa. Daje duże możliwości.

- Baza, którą posiada Politechnika Śląska pozwala studentom na coraz to lepsze poznawanie tajników pracy zawodowej, nie tylko jak to wygląda, mówiąc przysłowiowo, na filmach - przyznaje absolwentka Katarzyna Brzeska.

Studenci nie ukrywają ekscytacji. Maszyna już wkrótce wyląduje na lotnisku Politechniki Śląskiej. - Studenci na pewno się ucieszą. Wcześniej szkolenie było tak realizowane, że byliśmy wysyłani do innych ośrodków, które po prostu posiadały tego typu samoloty. Teraz będzie na miejscu w Gliwicach, więc tylko na plus - mówi Maciej Liszka, który jest na czwartym roku Politechniki Śląskiej. Studiuje na Wydział Transportu i Inżynierii Lotniczej na specjalizacji Nawigacja Powietrzna.

„Rutyna zabija lotników"

Skąd pomysł na studiowanie na takim kierunku? - W liceum spróbowałem skoków spadochronowych i taka myśl mnie naszła, że może, zamiast skakać to spróbuję poprowadzić ten samolot. Nawet są takie żarty „po co skakać ze sprawnego samolotu”? - opowiada.

Teraz na studiach magisterskich latanie jest już dla niego rutyną. - Wsiadam i latam. Należy jednak mieć poczucie, że zawsze może się coś stać. Jest też takie powiedzenie, że rutyna zabija lotników. Trzeba na to uważać. Każdy lot jest inny, mimo że trasa jest ta sama, bo warunki się zmieniają z każdą chwilą.

Gliwice. Samolot T2006MTecnam wylądował na lotnisku Politechniki Śląskiej

W końcu nowy samolot T2006MTecnam ląduje. Wysiada z niego z niego instruktora Zuzanna Dobrowolska, która na co dzień uczy studentów.

Jak się latało?

- Bardzo przyjemnie. Tu nawet koleżanka może potwierdzić, dzisiaj nie rzucało - mówi nam z uśmiechem. - Tego typu samoloty wykorzystuje się na przykład do przewozu pasażerów. Niektórzy ludzie kupują prywatnie taki samolot. Ma on zasięg około 5 godzin 30 min. Prędkość przelotowa wynosi 130 węzłów. Z Katowic do takiego Wiednia spokojnie się doleci. Jeśli chodzi o spalanie około 30 litrów na godzinę oba silniki, oczywiście razem liczone. Pojemność 194 litry. Jest bardzo przyjemny do takiego prywatnego polatania czy przewozu pasażerów na krótsze dystanse - wyjaśnia.

Czym różni się nowy model od reszty samolotów, które ma uczelnia? - Autopilot. Jeśli mamy zautomatyzowaną część w fazie lotu, jest to ułatwienie, ale wymaga pewnej nauki, żeby nauczyć się nim operować. Dwa silniki. Jest to troszkę jak się można domyślić, inna bajka, w porównaniu z samolotu jednosilnikowego, ale to nie jest taki duży przeskok. Zostaje do opanowania w dalszym kierunku latania. Tutaj wszystkie procedury, jak zrobić podejście, jak ustawić minima, ale Garmin 1000 (zintegrowany system instrumentów pokładowych stosowany w wielu samolotach lotnictwa ogólnego - przyp. red.), który znajduje się w tym samolocie jest przyjazny użytkownikom - wyjaśnia.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wysokie dopłaty do węgla – kończy się termin składania wniosków

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie