UOKiK: Siedem dużych banków nieprawidłowo informowało swoich klientów o zmianach opłat. Decyzją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów banki będą musiały rozliczyć się z klientami, którzy mogą liczyć na zwrot pieniędzy. Sprawdź, czy jesteś klientem tych banków!

UOKiK: Banki muszą oddać pieniądze klientom

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził, jak banki zmieniają warunki umów z klientami i postanowił je zakwestionować. Problemem było to, że wysyłały one informacje o zmianach opłat w wewnętrznym systemie elektronicznej bankowości. Według Urzędu bank mógł dobrowolnie zmieniać treść swojej wiadomości, a nawet ją usunąć, co zadaniem UOKiK nie spełniało wymogu trwałego nośnika. Dodatkowo klient musiałby na bieżąco śledzić komunikaty, które dostaje w ramach serwisu, a wśród większości użytkowników jest to rzadkością.

Jak argumentuje Urząd: Sposób, w jaki instytucje finansowe przekazują informacje na trwałym nośniku, musi uwzględniać potrzeby i możliwości techniczne konsumentów, np. seniorów, wielu z nich nie ma komputerów. Ponadto urząd kwestionuje to, że banki nie informowały klientów, na podstawie jakich przepisów podwyższyły opłaty i z czego to wynika.

Banki po kontroli

Co po kontroli? Banki mają teraz zaproponować klientom aneksy, w których znajdą się postanowienia potwierdzające wysokość opłat i prowizji. Swoim konsumentom banki oddadzą nadpłaty oraz zaoferują przez określony czas niektóre usługi za darmo, np. wypłaty z bankomatu. Banki poinformują o tym klientów w osobnej korespondencji.

Decyzje UOKiK dotyczyły: Alior Banku, Banku Millennium, BZ WBK, Deutsche Banku, Idea Banku, Pekao SA i Plus Banku.

Jeśli jesteś klientem tych banków, zobacz, na co możesz liczyć Zobacz galerię

– Cieszę się, że kolejne banki dostosują swoje systemy do trwałego nośnika. Przedsiębiorcy sami rozpoczęli prace nad odpowiednią technologią. Zaproponowali także rekompensatę swoim klientom, ponieważ wprowadzili opłaty bez wymaganej prawem formy. Pozytywnie oceniam prace tych banków nad wdrożeniem zasad trwałego nośnika. Liczę, że w te ślady pójdą kolejne banki, przeciwko którym prowadzimy postępowania – powiedział Marek Niechciał, prezes UOKiK.

W toku pozostaje jeszcze 7 postępowań. Wcześniej UOKiK wydał decyzje dotyczące Euro Banku, Banku Handlowego, Banku Ochrony Środowiska, Credit Agricole.

UOKiK - Zasady zmieniania umów przez banki

Jak pisze UOKiK, banki mogą zmieniać umowy, ale musi się to odbywać z pewnymi zasadami:

  1. Umowa musi określać, kiedy i w jakich sytuacjach może do tego dojść, np. zmiana wskaźnika inflacji.
  2. Bank musi wskazać konsumentowi podstawę prawną, czyli konkretny punkt w umowie, i przywołać sytuacje, na podstawie których wprowadza podwyżkę.
  3. Informacje od banku, nowe regulaminy, tabele opłat, muszą zostać udostępnione na trwałym nośniku. Jest nim np. list w formie tradycyjnej lub elektronicznej, informacja zapisana na nośniku USB, CD, a także e-mail, o ile zawiera w sobie wszystkie niezbędne dane.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Zobacz najważniejsze wydarzenia minionego tygodnia w programie TyDZień