Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

UOKiK wyjaśnia sprawę dystrybucji sprzętu rowerowego znanych marek. Chodzi o niedozwolone praktyki

PW, UOKiK
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne https://pxhere.com
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada sprawę dystrybucji rowerów i sprzętu rowerowego pod kątem niedozwolonych praktyk. - Chodzi o popularne marki, takie jak: Merida, Trek czy Cannondale. Postępowania są prowadzone w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom - podkreśla. Wszczętych zostało pięć postępowań wyjaśniających.

Urząd zwraca uwagę, że prawo antymonopolowe zakazuje porozumień ograniczających konkurencję, m.in. przez przedsiębiorców działających na różnych szczeblach obrotu – np. pomiędzy producentem, wyłącznym dystrybutorem a sprzedawcami detalicznymi. Nie chodzi tylko o ustalanie cen, ale też zakazywanie lub ograniczanie partnerom handlowym sprzedaży przez internet. W ramach pięciu postępowań wyjaśniających, UOKiK sprawdza czy takich praktyk nie stosowali producenci i dystrybutorzy rowerów oraz akcesoriów rowerowych – AMP Polska, Merida Polska, Trek Bicycle Corporation, Cossack i Aspire Sports.

- Zaczynają się wakacje. Wiele osób z pewnością wykorzysta wolny czas na przejażdżki rowerowe. Niektórzy z nich będą chcieli kupić nowy sprzęt. Z naszych informacji wynika, że w przypadku kilku popularnych marek konsumenci mogą płacić więcej niż w warunkach konkurencji lub mieć ograniczony wybór sprzedawców – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.

Nie przegapcie

Możliwy tzw. dual pricing

Z informacji urzędu wynika, że w przypadku spółki AMP Polska, czyli dystrybutora wielu marek akcesoriów rowerowych, prowadzącego własny sklep internetowy i sprzedającego produkty innym detalistom, mogło dojść do tzw. dual pricing. Mowa o sytuacji, w której
sprzedawcy internetowi muszą płacić więcej za te same produkty, niż sprzedawcy w sklepach stacjonarnych.

- AMP Polska mogła stosować odrębny, mniej korzystny system rabatowania dla partnerów handlowych, którzy nie posiadają sklepu stacjonarnego i chcą sprzedawać tylko online. Ponadto mogła zakazywać im sprzedawania produktów na portalach aukcyjnych__ - podaje UOKiK.

Wobec Merida Polska, czyli wyłącznego dystrybutora producenta rowerów marki Merida, zachodzi podejrzenie, że spółka mogła w niedozwolony sposób wpływać na ceny stosowane przez sprzedawców w polskich sklepach. Urzędnicy zwracają uwagę, że
przedsiębiorca mógł odmawiać współpracy z partnerami, którzy sprzedają w internecie rowery taniej niż ceny sugerowane w aktualnej ofercie Merida Polska.

Zobaczcie koniecznie

Ograniczali sprzedaż online?

- W kolejnych trzech postępowaniach przyglądamy się praktykom spółek: Trek Bicycle Corporation, Cossack i Aspire Sports (m.in. rowery marki Cannondale). Urząd podejrzewa, że przedsiębiorcy mogli ograniczać możliwość sprzedaży online dystrybutorom, którzy prowadzili jednocześnie sklep internetowy i stacjonarny. Tym samym konsumenci mogli stracić możliwość nabycia rowerów na dogodnych dla siebie warunkach i po atrakcyjniejszej cenie - tłumaczy UOKiK, który zaznacza jednak, że postępowania wyjaśniające to wstępny etap działań urzędu. - Prowadzone są w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom. Obecnie trwa gromadzenie materiału dowodowego - dodaje urząd.

Przypomina też o programie pozyskiwania informacji od anonimowych sygnalistów, m.in. od byłych i obecnych pracowników firm naruszających prawo. W sprawie przekazania informacji o praktykach ograniczających konkurencję, można kontaktować się z UOKiK pod numerem telefonu 22 55 60 500 lub adresem [email protected]. Wszystkie dane na temat programu dla sygnalistów znajdują się na stronie konkurencja.uokik.gov.pl.

Jak produkowany jest prąd w Elektrowni w Rybniku?

Debata DZ: Jak walczyć ze smogiem?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo