Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Velostrada z Katowic do Zagłębia? Będzie audyt terenów. Otwarto też przetarg

tos/mat.prasowe
Ma powstać velostrada, czyli autostrada dla rowerów ma połączyć centrum Katowic z Dąbrową Górniczą
Ma powstać velostrada, czyli autostrada dla rowerów ma połączyć centrum Katowic z Dąbrową Górniczą KJ
Velostrada, czyli autostrada dla rowerów ma połączyć centrum Katowic z Dąbrową Górniczą. Zaangażowana w tworzenie tego projektu Górnośląsko-Zagłębiowska Metreopolia podpisała właśnie list intencyjny o współpracy z firmą Pragbud, właścicielem odcinków nieczynnych linii kolejowych, przez które może przebiegać przyszła Velostrada.

Szybka droga dla rowerów to projekt Metropolii. W przyszłości rowerzyści będą mogli się wygodnie przemieszczać od Katowic po Dąbrowę Górniczą. Ma to być szeroka trasa z systemem wjazdów i zjazdów, oddzielona od ruchu samochodów i pieszych. Będzie przebiegać przez nieczynne linie kolei przemysłowej.

– Rozważamy trzy warianty poprowadzenia Velostrady. Podstawowy liczy ponad 20 km, najdłuższy 32 km. Zanim jednak wybierzemy właściwe rozwiązanie, musimy ustalić stan prawny i faktyczny nieruchomości– mówi Paweł Krzyżak, zastępca dyrektora Departamentu Projektów i Inwestycji Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

List intencyjny między GZM a firmą Pragbud Sp. z o.o. zakłada współpracę nad ustaleniem statusu prawnego oraz stanu technicznego nieruchomości – gruntów oraz infrastruktury podczas audytu przebiegu zakładanej trasy. W praktyce właściciel gruntów może m.in. udostępnić niezbędną dokumentację oraz udzielać wyjaśnień podczas prac nad przygotowaniem koncepcji. Ponadto Metropolia i Pragbud wyraziły intencję podjęcia negocjacji związanych z nabyciem nieruchomości pod przyszły wariant Velostrady.

Przyszły audyt terenów poprzemysłowych znajdujących się w planowanych trzech wariantach przebiegu Velostrady obejmuje ponad 600 działek. Nieruchomości zlokalizowane są w Dąbrowie Górniczej, Czeladzi, Będzinie, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu, Katowicach i Mysłowicach.

– W ramach audytu zostaną zebrane takie informacje, jak szczegółowy opis nieruchomości, ich stan prawny, struktura właścicielska, zapisy w księgach wieczystych, prawo do pierwokupu czy obszary objęte ochroną. Przeprowadzenie wszystkich tych czynności jest konieczne, aby wybrać optymalny wariant dla koncepcji przyszłej Velostrady – tłumaczy Paweł Krzyżak.

Wykonawca, który zostanie wybrany w drodze przetargu, będzie miał cztery miesiące na przeprowadzenie audytu od momentu podpisania umowy. Na tym nie koniec, ponieważ Metropolia jest w kontakcie z innymi zarządcami terenów, które również mogą być wykorzystane pod przyszłą Velostradę.

W czwartek 19 grudnia 2019 roku otwarto oferty w postępowaniu przetargowym na wykonanie analizy koncepcji przebiegu drogi rowerowej Metropolia Wschód (Velostrada). Wpłynęło 5 ofert. Po rozstrzygnięciu postępowania, firma wyłoniona w przetargu będzie miała 7 miesięcy na realizację całości zlecenia. O dokładnym przebiegu Velostrady zadecydują wyniki przyszłej analizy w oparciu o wyznaczone przez Metropolię trzy warianty trasy. Każdy z nich zaczyna się w Katowicach-Zawodziu, w okolicach przecięcia się bulwarów Rawy z ul. Bohaterów Monte Cassino, a kończy w Dąbrowie Górniczej przy ul. Malinowe Górki koło zbiornika Pogoria III.

Nie przegapcie

Pierwszy wariant zakłada, że trasa ma liczyć ponad 20 km łącząc Katowice, Sosnowiec oraz Dąbrowę Górniczą. To plan minimum, zakładający wytyczenie trasy po dowolnym pod względem obecnego przeznaczenia i ukształtowania terenie. Możliwe jest w tej sytuacji jeszcze sprawdzenie dodatkowo możliwości przebiegu trasy przez Będzin lub Czeladź. Drugi wariant wymaga przygotowanie koncepcji przebiegu po śladzie nieczynnej linii kolejowej liczącej ok. 30 km, przebiegającej przez Dąbrowę Górniczą, Będzin, Czeladź, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Katowice i Mysłowice. Trzeci wariant także dotyczy wykorzystania nieczynnych linii kolejowych o długości 32 km, które przechodzą przez Dąbrowę Górniczą, Sosnowiec, Mysłowice oraz Katowice.

Jeśli uda się Velostradę między Katowicami a Dąbrową Górniczą zbudować, będzie to pierwsza taka trasa na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, ale nie pierwsza w województwie śląskim. Na terenie województwa pierwsze było Jaworzno, które poprowadziło trasę po śladzie m.in. rozebranej linii kolejowej między Osiedlem Stałym a centrum miasta.

Zobaczcie koniecznie

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera