Nasza Loteria

W Rybniku wyburzają budynki pod budowę Drogi Regionalnej Pszczyna-Racibórz. Z powierzchni zniknie ich 23. To m.in. domy i garaże

Piotr Chrobok
Piotr Chrobok
Po wyburzeniach, na trasie Drogi Pszczyna-Racibórz mają się rozpocząć prace ziemne.
Po wyburzeniach, na trasie Drogi Pszczyna-Racibórz mają się rozpocząć prace ziemne. Michał Koczy/UM Rybnik
W 2025 roku kierowcy mają jeździć całym rybnickim odcinkiem Drogi Regionalnej Pszczyna-Racibórz. Obecnie trwają prace związane z rozpoczęciem robót przy budowie ostatniego, 4-kilometrowego odcinka drogi. Pod jego budowę wyburzane są budynki. W sumie z powierzchni zniknie ich 23.

Wkrótce ruszy budowa ostatniego odcinka drogi Pszczyna-Racibórz w Rybniku

Budowa trasy łączącej Pszczynę z Raciborzem, jednocześnie będącą obwodnicą Rybnika jest uznawana za największą inwestycję drogową w historii miasta. W znacznej części jest ona gotowa. Przez Rybnik już od ponad 3 lat przebiega 10-kilometrowy odcinek drogi od granicy miasta z Żorami do ul. Wodzisławskiej w dzielnicy Niedobczyce.

Od samego początku zakładano jednak, że droga będzie przebiegać przez cały Rybnik, a jej bieg w mieście będzie kończył się w dzielnicy Niewiadom na granicy z Rydułtowami. Władze Rybnika chęć dokończenia Drogi Regionalnej "u siebie" deklarowały od razu po oddaniu do użytku pierwszej części trasy.

Przez długi czas nie udawało się jednak rozpocząć prac związanych z budową jej drugiej części. Przeszkodą były pieniądze. Wybudowanie 4-kilometrowego odcinka drogi pomiędzy Niedobczycami a Niewiadomiem ma bowiem pochłonąć bagatela ponad 268 milionów złotych!

Ostatecznie miastu udało się jednak dopiąć swego. Rybnik najpierw otrzymał dofinansowanie z programu Polski Ład w wysokości 165 mln zł, a następnie za zgodą radnych dokonano takich przesunięć w budżecie, żeby możliwe było wygospodarowanie kolejnych ponad 100 mln zł na budowę drogi.

Dzięki temu możliwe było podpisanie przed trzema miesiącami - w maju - umowy z wykonawcą - warszawską firmą Budimex S.A. - na dalszą budowę drogi. Jak podkreślały wówczas władze miasta, ich nieustępliwość w zrealizowaniu tej inwestycji wynika z jej istotnej roli zarówno dla Rybnika, jak i sąsiadujących z nim miast i gmin.

- Kolejny odcinek będzie miał strategiczne znaczenie dla całego Subregionu - z tej inwestycji skorzysta nie tylko Rybnik, ale powiat i okoliczne gminy - wskazywał przy okazji podpisania umowy Piotr Kuczera, prezydent Rybnika, dodając także, że rezygnacja z inwestycji oznaczałaby utratę dofinansowania i realne zagrożenie, że droga nigdy nie powstanie.

Obecnie teren, którym ma przebiegać droga jest już w rękach firmy odpowiedzialnej za jej budowę. Ta rozpoczęła już pierwsze prace z nią związane. Są to jednak roboty, które można uznać za porządkowe. Na razie wyburzane są budynki stojące "na drodze" trasy.

Najpierw trzeba wyburzyć 23 budynki. Ich rozbiórka już trwa

- Wyburzeniu podlega tam 9 budynków mieszkalnych oraz 14 obiektów towarzyszących - garaży, budynków gospodarczych czy też wiat - mówi Lucyna Tyl z Wydziału Marketingu i Mediów Urzędu Miasta Rybnika.

Jak informują w rybnickim magistracie, ten etap prac powinien zakończyć się wraz z końcem sierpnia. Później wykonawca ma przystąpić do prac ziemnych. - Ten moment będzie traktowany jako "wbicie pierwszej łopaty" na budowie - zapowiada Lucyna Tyl.

Równolegle do tych robót, mają być prowadzone prace archeologiczne i karczowanie terenów leśnych. Poprzedzić musi je jednak zgoda wojewody, który musi dać zielone światło na prace archeologiczne.

Cała droga Pszczyna-Racibórz w Rybniku ma być gotowa w 2025 roku. Jej koszt wyniesie 743 mln zł!

Dokładny termin ukończenia 4-kilometrowego odcinka Drogi Regionalnej Pszczyna-Racibórz jak na razie nie jest znany. Władze Rybnika deklarują jednak, że kierowcy będą mogli z niego korzystać w 2025 roku. Wyliczają także, że poza samymi 4 kilometrami jezdni, w ramach budowy ostatniej części drogi powstaną także: 4 mosty i 5 przepustów dla zwierząt. Dodatkowo wybudowane ma zostać także rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową oraz bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego

- Koszt dokończenia budowy drogi obejmuje również wykonanie oświetlenia, odwodnienia, przebudowę i budowę sieci uzbrojenia terenu, wykonanie elementów ograniczających negatywny wpływ inwestycji na środowisko np. ekrany akustyczne oraz nasadzenia zieleni - zaznacza Lucyna Tyl.

A ten szacowany jest na wspomniane 268 mln zł. W sumie cały liczący sobie 14 kilometrów odcinek trasy Pszczyna-Racibórz w Rybniku kosztować ma natomiast 743 mln zł. Blisko 60-proc. tej kwoty stanowią dofinansowania. Oprócz tych z programu Polski Ład, Rybnik uzyskał też wsparcie unijne w wysokości 290 mln zł, będącym historycznym - bo największym - w dziejach miasta.

od 12 lat
Wideo

Szymon Hołownia ma duże ego, większe ma tylko Lech Wałęsa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni