Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę budowy drugiej nitki drogi ekspresowej S1 od Podwarpia do Pyrzowic. Nie zostało nim konsorcjum, które zaoferowało najniższą cenę.

Drugą jezdnię drogi ekspresowej S1 Pyrzowice-Podwarpie zbuduje konsorcjum firm: Rubau Polska Sp. z o.o. i Construcciones Rubau S.A. z Hiszpanii, które zaoferowało wykonanie tej inwestycji za 121 769 949 zł. Zrobi to w czasie 20 miesięcy, licząc od daty zawarcia umowy. Do tego czasu nie będzie się wliczało okresów zimowych. Inwestycja będzie realizowana w formule „buduj”.
Jak mówił nam Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach, umowa z wykonawcą zostanie podpisana prawdopodobnie w pierwszym kwartale 2019 r. Druga jezdnia S1 ma być gotowa w 2022 roku.

Nie wygrała najtańsza oferta

Przypomnijmy. 20 kwietnia 2018 roku otwarto oferty w tym przetargu. Najtańszą złożyło konsorcjum firm Banimex i Azi Bud z Będzina i węgierskiej firmy Duna Aszfalt. Konsorcjum zaoferowało wybudowanie drugiego pasa na około 9-kilometrowym odcinku S1 za 107,2 mln zł. Druga najtańsza oferta za wykonanie tej inwestycji także pochodziła od międzynarodowego konsorcjum - Rubau Polska i Construcciones Rubau S.A. z Hiszpanii (127,7 mln zł). Trzecią najniższą ofertę także złożyło konsorcjum firm Mostostal Warszawa, Masfalt z Pruszkowa i Drogomex z Pruszkowa (121,9 mln zł).
W sumie oferty złożyło 16 firm i konsorcjów. 

Konsorcjum - Rubau Polska i Construcciones Rubau S.A. z Hiszpanii wybuduje drugą jezdnię drogi ekspresowej S1 na odcinku węzeł „Lotnisko” – Podwarpie o długości 9,722 km. Ma tam też powstać pięć wiaduktów i jeden most oraz urządzenia ochrony środowiska. Zostanie też przebudowana istniejąca infrastruktura techniczna drogi.
Trasa S1 od Podwarpia do węzła Pyrzowice to droga jednojezdniowa. Zwęża się do jednego pasa w każdym kierunku za węzłem Podwarpie. To też droga nazywana często przez kierowców „drogą śmierci”, bo właśnie na tym odcinku S1 dochodzi do bardzo tragicznych w skutkach wypadków drogowych.

To już drugi przetarg

Istniejący dziś odcinek S1 wybudowano w latach 2005 – 2006. Znajduje się między węzłami Podwarpie i drogą wojewódzką nr 913, natomiast w latach 2010 – 2012 wybudowany został dwujezdniowy odcinek drogi S1 od węzła Pyrzowice na autostradzie A1 do węzła Lotnisko (z węzłem Lotnisko) na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 913.
Obecny przetarg jest już drugim, ponieważ pierwszy, po wybraniu najkorzystniejszej oferty trzeba było unieważnić. Trwający ponad dwa lata poprzednie przetarg wygrało w ubiegłym roku konsorcjum firm Mostostal Warszawa SA i Acciona Construction SA z Hiszpanii. Wykonawca odmówił wówczas podpisania umowy z inwestorem. Powodem były przedłużające się procedury przetargowe, brak podwykonawców oraz zmiana uwarunkowań rynkowych. Konsorcjum wygrało przetarg oferując wykonanie inwestycji za 76,8 mln zł, podczas gdy kwota jaką na ten cel zarezerwowano w GDDKiA to ponad 161 mln zł. Gdyby udało się zrealizować przedsięwzięcie za tę cenę, byłyby to znaczne oszczędności dla budżetu państwa. Żadna z pozostałych firm, biorących udział w przetargu nie była, po rezygnacji zwycięskiego konsorcjum, zainteresowana przejęciem kontraktu po nim.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Zobacz najważniejsze wydarzenia minionego tygodnia w programie TyDZień

Piknik w Parku Śląskim pod hasłem "Łączymy pokolenia"