Wkrótce może dojść do fuzji w śląskiej zbrojeniówce

Monika Pacukiewicz, Michał Wroński
Transportery kołowe Rosomak powstają w siemianowickich Wojskowych Zakładach Mechanicznych
Transportery kołowe Rosomak powstają w siemianowickich Wojskowych Zakładach Mechanicznych Fot. Marzena Bugała
Czy Wojskowe Zakłady Mechaniczne w Siemianowicach Śląskich stracą samodzielność i zostaną włączone do grupy Bumar?

Możliwość taką zapowiedział podczas wczorajszej wizyty w Chorzowie minister obrony narodowej Bogdan Klich. Jak wyjaśnił aktualnie rozważane są dwa scenariusze. Pierwszy mówi o włączeniu siemianowickich zakładów do skupiającego 21 spółek zbrojeniowych Bumaru. Drugi pozwala WZM-mowi na zachowanie autonomii, ale pod warunkiem poprawy kooperacji z gliwickimi zakładami Bumar Łabędy.

- Wzajemna współpraca musi być lepsza. Musi spowodować, że program produkcji Rosomaka nie będzie napotykał na przeszkody - przestrzegał Klich.

O połączeniu obu położonych w naszym regionie zakładów zbrojeniowych mówiło się od lat.
Jak udało się nam dowiedzieć z początkiem maja propozycja ta ponownie padła w trakcie obrad sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Mimo tego w siemianowickich zakładach nie kryją zaskoczenia.
- Nie będziemy odnosić się do tych słów. Cokolwiek byśmy nie powiedzieli może to zostać źle odebrane - dyplomatycznie tłumaczył nam wczoraj Michał Runin, rzecznik WZM w Siemianowicach Śląskich.

Co skłoniło ministra Klicha do deklaracji o ewentualnej fuzji obu zakładów? Tego konkretnie nie wyjaśnił. Bez większego ryzyka można jednak przypuszczać, iż opinię o ich kiepskiej współpracy mogła wywołać sytuacja z początku tego roku, kiedy to siemianowickie Wojskowe Zakłady Mechaniczne - producent transporterów kołowych Rosomak - przez kilka miesięcy czekał na dostawę dziesięciu wież bojowych do tego pojazdu.

Wieże te zbudowane były właśnie w zakładach Bumar Łabędy. Ich odbiór wstrzymała jednak nie dyrekcja Wojskowych Zakładów Mechanicznych, ale polska armia, gdyż wojskowi eksperci podczas odbioru technicznego uznali, iż wieże zostały wykonane niezgodnie z umową. Poszło o systemy odpowiedzialne za ich napęd. Przedstawiciele Bumaru od samego początku zarzekali się, iż cała sprawa jest zwykłym nieporozumieniem.

- W napędach tych dziesięciu wież wprowadzone były pewne drobne zmiany. Nie zostały one jednak uwzględnione w dokumentacji i stąd całe zamieszanie - tłumaczyli.

Mimo tych zapewnień awantura z odbiorem wież do Rosomaków trwała trzy miesiące (jak tłumaczyli przedstawiciele koncernu zmiany w dokumentacji musiały zostać uzgodnione z dostawcą części). Na dodatek sprawa zbiegła się w czasie z napiętą sytuacją w zbrojeniówce.

Czekające na odbiór wieże stały się dla związkowców z gliwickiego Bumaru Łabędy dowodem na fatalną sytuacje ich zakładu i jednym z najczęściej powtarzanych argumentów przy krytyce władz resortu.
W tym roku siemianowicki WZM wyprodukuje 58 transporterów Rosomak. Głównym ich odbiorcą jest polski kontyngent wojskowy w Afganistanie.

Jak wczoraj zapowiedział minister Klich 13 wozów zostanie wysłanych do Afganistanu już w drugiej połowie czerwca - to pierwsza partia z 30 maszyn, jakie mają trafić tam w tym roku.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3