Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wraca zakaz dla ciężarówek. Tam nie wolno im wjechać w Dąbrowie Górniczej. Nowy projekt ma ulżyć mieszkańcom, kierowcy też się ucieszą

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Mieszkańcy Sławkowa i Dąbrowy Górniczej od dawna protestują przeciwko setkom tirów, które codziennie jadą dziś wąskimi, lokalnymi drogami do Euroterminala i stacji PKP LHS Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Mieszkańcy Sławkowa i Dąbrowy Górniczej od dawna protestują przeciwko setkom tirów, które codziennie jadą dziś wąskimi, lokalnymi drogami do Euroterminala i stacji PKP LHS Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski/Dariusz Nowak UM DG
Od 1 lutego duże ciężarówki i tiry znów nie mogą jeździć w Dąbrowie Górniczej ulicą Strzemieszycką do Euroterminala oraz stacji PKP LHS na Dębowej Górze. Takie pojazdy będą mogły tam jeździć tylko w określonych przypadkach, a tranzyt do Sławkowa na dwa miesiące zostanie przeniesiony na ulice tego miasta. Mieszkańcy Sławkowa i Dąbrowy Górniczej od lat protestują przeciwko tirom na wąskich, lokalnych ulicach. To ma się zmienić za kilka lat, kiedy powstanie nowy łącznik DK94 z Euroterminalem.

Od środy, 1 lutego, zakaz ruchu dla pojazdów o masie powyżej 7 ton obowiązuje od skrzyżowania z DW 790 do ul. Zakawie, czyli od posesji 41 do 330 przy ul. Strzemieszyckiej. Nie dotyczy autobusów miejskich, służb komunalnych oraz pojazdów dojeżdżających do nieruchomości na tym odcinku, na których prowadzona jest działalność gospodarcza. Odstępstwem będzie także dojazd od ul. Strzemieszyckiej do firm przy ul. Rudnej, Rodzinnej i Ciołkowizna. Na przypadki łamania zakazu powinna reagować policja.

W czasie, kiedy ul. Strzemieszycka będzie wyłączona z ruchu ciężarowego, TIRY jeżdżące do Euroterminalu będą mogły legalnie docierać tam od strony Sławkowa, m.in. ul. Hrubieszowską. W kwietniu ruch ciężkich pojazdów ponownie dopuszczony będzie w dąbrowskich Strzemieszycach.

W lipcu 2020 r. samorządowcy z Dąbrowy Górniczej, Sławkowa i powiatu ustalili, że od sierpnia, co dwa miesiące, będą wprowadzane naprzemiennie ograniczenia dla ruchy ciężarówek – raz w rejonie ul. Strzemieszyckiej, następnie na ul. Hrubieszowskiej w Sławkowie. Takie tymczasowe rozwiązanie jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców Sławkowa i Strzemieszyc, zapewnia jednocześnie równomierne rozłożenie uciążliwości związanych z ruchem tirów, dojeżdżających do terminali przeładunkowych.

Wszyscy czekają na nową drogę, która połączy DK94 ze Sławkowem

Setki ciężkich samochodów, które dziś codziennie jadą wąskimi ulicami po odbiór towarów z terminali przeładunkowych to prawdziwe utrapienie. Sławkowianie skarżą się, że nie można m.in. bezpiecznie przejść przez ulicę, jechać na rowerze, a do tego niektórym od tego ruchu popękały ściany domów. Były protesty, blokowanie dróg, także w sąsiedniej Dąbrowie Górniczej, gdzie tam również tiry mkną wąskimi drogami dzielnicy Strzemieszyce Wielkie. Aż w końcu udało się przekonać decydentów, że ten nowy łącznik, z dala od domów, chodników, miejskich ulic, jest po prostu najlepszym i jedynym tak naprawdę dobrym wyjściem z całej tej kłopotliwej sytuacji.

Przełom nastąpił jesienią 2022 roku. W połowie października potwierdzona została informacja o tym, że samorząd Sławkowa w powiecie będzińskim otrzyma 250 mln zł dofinansowania na budowę bardzo ważnego dla mieszkańców łącznika między drogą krajową nr 94, a Euroterminalem i stacją PKP LHS.

Pozyskane na budowę łącznika fundusze pochodzą z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Pozwolą one rozwiązać jeden z najpoważniejszych z problemów mieszkańców Sławkowa, szczególnie rejonu ulic: Groniec, Niwa, Hrubieszowska, Kołdaczka i Wrocławska. Z drugiej strony realizacja inwestycji będzie też miała duży wpływ na przyśpieszenie rozwoju gospodarczego Sławkowa.

Jak wyglądać będzie harmonogram całej inwestycji?

To przedsięwzięcie skomplikowane i kilkuetapowe. Jak informuje sławkowski samorząd obecnie urząd miasta prowadzi działania związane z zamówieniem usługi pierwszych, wstępnych prac projektowych. Prace te będą realizowane w pierwszej połowie 2023 roku przez wyłonioną przez UM Sławków firmę zewnętrzną. Zostanie wtedy ustalony ostatecznie szczegółowy przebieg nowego układu drogowego według planu przedstawionego na mapie.

Pod koniec 2023 roku zostanie przeprowadzone postępowanie przetargowe, którego wyłoni głównego wykonawcę prac projektowych i budowlanych. Lata 2024-2025 upłyną na pracach związanych ze szczegółowym projektowaniem i uzyskaniem wszystkich niezbędnych pozwoleń administracyjnych. W latach 2026-2027 planowane jest przeprowadzenie prac budowlanych.

- W najbliższych pięciu latach czeka nas bardzo dużo pracy i wyzwań. Jestem jednak przekonany, że wraz z moim zespołem i pozyskanymi przeze mnie ważnymi partnerami zrealizujemy tą strategiczną inwestycję dla rozwoju Sławkowa – podkreśla Rafał Adamczyk.

Jak będzie wyglądał łącznik? Gdzie powstanie?

W ramach inwestycji planuje się budowę na terenie Sławkowa jezdni z dwoma pasami ruchu dla połączenia drogi krajowej nr 94 z Euroterminalem z dojazdem do stacji PKP LHS Sławków. Konieczna będzie budowa węzła na DK94 oraz czterech obiektów inżynierskich dla przejścia nowej drogi przez istniejące linie kolejowe. Dodatkowo powstaną niezbędne skrzyżowania łącznika z istniejącymi drogami.

W ramach inwestycji zostaną także przebudowane dwa istniejące już odcinki dróg, czyli droga dojazdowa do bramy głównej Euroterminala na ul. Groniec i ul. Szerokotorowa prowadząca do stacji PKP LHS. Zaplanowane będą także inne niezbędne elementy infrastruktury drogowej, pieszej, rowerowej, odwodnienie, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska. Ostateczny zakres inwestycji będzie uzależniony od ofert cenowych przedstawionych w przetargu zainteresowanych wykonawców.

650 mln zł dla województwa śląskiego

W ramach piątej edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych prawie 650 mln zł trafi do woj. śląskiego, z czego około 400 mln zł zostanie przekazane do Zagłębia na poprawę funkcjonowania stref przemysłowych, w tym budowę łączników do nich. Pieniądze dostanie też Częstochowa.

Dzięki pozyskanym funduszom będzie możliwa realizacja czterech inwestycji drogowych. Jak podaje wojewoda śląski z puli 650 mln zł 250 mln zł trafi do Częstochowy na rozbudowę węzła drogowego Al. Wojska Polskiego DK-1 wraz z nowym przebiegiem DK-46 w Częstochowie. 100 mln zł dostanie Jaworznicki Obszar Gospodarczy na rozbudowę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej i gospodarkę wodami deszczowymi w strategicznej strefie przemysłowej miasta. 48 mln zł zostanie natomiast przekazane Dąbrowie Górniczej, pieniądze te mają sfinansować kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego w Tucznawie. Inwestycja w Sławkowie – o wartości 250 mln zł – jest jednak najbardziej wyczekiwana.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera