Wybory samorządowe 2018. Kompetencje sejmików wojewódzkich i zarządu województwa

MJ
Wybory samorządowe 2018. Kompetencje sejmików wojewódzkich i zarządu województwa
Wybory samorządowe 2018. Kompetencje sejmików wojewódzkich i zarządu województwa Lucyna Nenow / Polska Press
Udostępnij:
Wybory samorządowe 2018. Idąc do urn 21 października na jednej z kart do głosowania znajdziemy kandydatów do sejmików wojewódzkich. Wielu wyborców zapewne zastanawia się, jakie są kompetencje tego organu. Co sejmik wojewódzki może, a co nie. Które działania radnych wojewódzkich organu mają wpływ na życie obywateli? Poznaj kompetencje sejmiku wojewódzkiego i zarządu województwa.

Ile trwa kadencja sejmiku województwa?

Dotychczas kadencja sejmiku wojewódzkiego trwała 4 lata, jednak wraz ze zmianami, jakie wprowadziło Prawo i Sprawiedliwość, jego kadencja została wydłużona do 5 lat. Zatem kolejny raz radnych sejmiku wojewódzkiego ze swojego regionu wybierzemy dopiero w 2023 roku. Zmiana we władzach w wyjątkowych przypadkach może jednak nastąpić szybciej, ponieważ wyborcy mają możliwość odwołania sejmiku w drodze referendum wojewódzkiego.

Kompetencje sejmiku wojewódzkiego

Sejmik województwa jest organem stanowiącym oraz kontrolnym województwa. W jego skład wchodzą radni wybrani w wyborach bezpośrednich. Jest ich trzydziestu w województwach, w których liczba mieszkańców nie przekracza 2 milinów osób. Każde kolejne 500 tysięcy mieszkańców to 3 radnych.

Jak stanowi ustawa o samorządzie ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, do wyłącznej właściwości sejmiku województwa należy między innymi:

  • Stanowienie aktów prawa miejscowego, w szczególności statutu województwa, zasad gospodarowania mieniem wojewódzkim oraz zasad i trybu korzystania z wojewódzkich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej
  • Uchwalanie strategii rozwoju województwa
  • Uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego
  • Uchwalanie budżetu województwa
  • Rozpatrywanie raportu o stanie województwa oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia zarządowi województwa wotum zaufania z tego tytułu
  • Uchwalanie, w granicach określonych ustawami, przepisów dotyczących podatków i opłat lokalnych
  • Podejmowanie uchwał w sprawie powierzenia zadań samorządu województwa innym jednostkom samorządu terytorialnego
  • Podejmowanie uchwał w sprawie uczestnictwa w międzynarodowych zrzeszeniach regionalnych i innych formach współpracy regionalnej
  • Wybór i odwołanie zarządu województwa oraz ustalanie wynagrodzenia marszałka województwa
  • Podejmowanie uchwał w sprawie tworzenia stowarzyszeń i fundacji oraz ich rozwiązywania, a także przystępowania do nich lub występowania z nich
  • Sejmik województwa kontroluje działalność zarządu województwa oraz wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. W tym celu powoływana jest komisja rewizyjna

Uchwały podejmowane przez sejmik województwa zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu sejmiku. Głosowanie może być jawne bądź jawne imienne, chyba że przepisy stanowią inaczej.

Spośród radnych sejmiku wojewódzkiego wyznaczany jest przewodniczący oraz maksymalnie trzech wiceprzewodniczących. Przewodniczący organizuje prace sejmiku oraz prowadzi jego obrady.

Sejmik wojewódzki a zarząd województwa

Organ wykonawczy samorządu wojewódzkiego to zarząd województwa. W jego skład wchodzi 5 osób:

  • marszałek (przewodniczący)
  • wicemarszałek bądź dwóch wicemarszałków
  • pozostali członkowie

Kompetencje zarządu województwa:

  • Zarząd województwa wykonuje zadania należące do samorządu województwa, niezastrzeżone na rzecz sejmiku województwa i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych
  • Wykonuje uchwały sejmiku województwa
  • Przygotowuje projekt i wykonuje budżet województwa
  • Przygotowuje projekt strategii rozwoju województwa i innych strategii rozwoju, planu zagospodarowania przestrzennego, regionalnych programów operacyjnych, programów służących realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności oraz ich wykonywanie
  • Organizuje współpracę ze strukturami samorządu regionalnego w innych krajach i z międzynarodowymi zrzeszeniami regionalnymi

Zarząd województwa ponadto co roku do dnia 31 maja przedstawia sejmikowi województwa raport o stanie województwa.Obejmuje on podsumowanie działalności zarządu województwa w roku poprzednim, w szczególności realizację polityk, programów i strategii, uchwał sejmiku województwa i budżetu obywatelskiego. Nad raportem prowadzona jest debata.

Uchwały zarządu województwa zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu zarządu w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. W przypadku równej liczby głosów rozstrzygająca jest decyzja marszałka

Marszałek Województwa

Głównym zadaniem marszałka województwa jest organizacja prac zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego. Ponadto kieruje on bieżącymi sprawami województwa oraz reprezentuje województwo na zewnątrz. Jest on wybierany bezwzględną większością głosów przez sejmik wojewódzki. Marszałek (podobnie jak wicemarszałkowie oraz reszta członków zarządu) nie musi wchodzić w skład sejmiku.

Wpisz miejscowość i sprawdź wyniki wyborów

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

II tura wyborów w niedzielę, 4.11.2018

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie