Chcą wydobyć węgiel spod szybu
Jastrzębska Spółka Węglowa zdecydowała o wyburzeniu szybu Krywałd z powodów ekonomicznych, organizacyjnych i logistycznych. 15 lipca, po 62-latach konstrukcja zniknęła z powierzchni ziemi. Jak zapewniają w spółce, nie wpłynie to negatywnie na pracę kopalni Knurów-Szczygłowice. Jego zadania z powodzeniem przejął zmodernizowany szyb Foch II.
ZOBACZCIE ZDJĘCIA
Najważniejszym argumentem, który zdecydował o likwidacji szybu Krywałd, były złoża węgla koksowego znajdujące się w obrębie jego filara ochronnego.
- W filarze szybu Krywałd udokumentowano około 13 mln ton węgla zasobów bilansowych, z tego około 6,8 mln ton przewidzianych jest do eksploatacji. Szyb zlokalizowany był w środku parceli eksploatacyjnej i dzieli ją na dwie części. Diametralnie skracało to wybiegi ścian, zmniejszając ich walory ekonomicznej opłacalności. Uwolnienie zasobów z filaru może zwiększyć nawet trzykrotnie możliwości wykorzystania tamtejszych zasobów – powiedział Leszek Palarz, główny inżynier BHP i szkolenia w KWK Knurów - Szczygłowice.
Nie przeocz
Prace rozbiórkowe obiektów budowlanych szybu Krywałd rozpoczęły się na początku lipca, zgodnie z planem zaakceptowanym przez dyrektora Specjalistycznego Urzędu Górniczego. Najpierw wyburzono budynku maszyny wyciągowej i nadszybia. Równolegle zabezpieczono zasyp na rurze szybowej.
Rozbiórkę szybowej wieży wyciągowej przeprowadzono metodą mechaniczną przy użyciu liny ciągniętej przez ciężki sprzęt budowlany. Wcześniej podcięto konstrukcje zastrzału i słupów trzonowych, aby wymusić kierunek zachodni przewracania wieży szybowej. Cała operacja zakończyła się pełnym sukcesem, a metalowa konstrukcja wieży upadła dokładnie w planowanym obszarze.
Musisz to wiedzieć
Szyb Krywałd - 62 lata historii
Szyb Krywałd został zgłębiony w 1958 roku do ponad 450 metrów. W tym samym roku postawiono jednozastrzałową wieżę szybową. Przez wiele lat pełnił rolę szybu wydechowego, a w ostatnich latach - po likwidacji stacji wentylatorów głównych przy szybie Krywałd - zmienił funkcję na wdechowy.
Był wykorzystywany do jazdy ludzi oraz transport materiałów i elementów długich zarówno dla Ruchu Knurów, jak i Szczygłowice.
Zobacz koniecznie
Bądź na bieżąco i obserwuj
Strefa Biznesu: Takie plany mają pracodawcy. Co czeka rynek pracy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?