Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Złote maski czekają na kolejnych artystów. Ruszył nabór do jednego z najbardziej prestiżowych konkursów

Magdalena Grabowska
Magdalena Grabowska
Złote maski czekają na kolejnych artystów. Ruszył nabór do jednego z najbardziej prestiżowych konkursów w regionie.
Złote maski czekają na kolejnych artystów. Ruszył nabór do jednego z najbardziej prestiżowych konkursów w regionie. Karina Trojok
Złote maski czekają na kolejnych artystów. Ruszył nabór do jednego z najbardziej prestiżowych konkursów w regionie. Nagrody są przyznane twórcom najciekawszych wydarzeń teatralnych województwa śląskiego. Zgłoszenia spektakli będą przyjmowane do 30 listopada 2022.

Corocznie, z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru, przyznawana jest nagroda teatralna Złote Maski w województwie śląskim za szczególne osiągnięcia artystyczne w zakresie sztuki teatralnej. Nagroda ma długą tradycję; od 1967 r. Złotymi Maskami nagradzały artystów teatru regionalne media oraz wojewodowie czterech województw - katowickiego, bielskiego, częstochowskiego i opolskiego. Od 1999 roku opiekę nad nagrodą przejęło Województwo Śląskie.

Złote Maski przyznaje Zarząd Województwa Śląskiego na podstawie propozycji komisji złożonej z ekspertów w dziedzinie teatru. Ocenie podlegają spektakle premierowe zrealizowane na terenie województwa śląskiego w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia roku poprzedzającego przyznanie nagrody.

Złote Maski przyznawane są w 11 kategoriach:

  • spektakl roku – nagroda dla instytucji,
  • spektakl dla młodych widzów – nagroda dla instytucji,
  • aktorstwo za rolę kobiecą w spektaklach dramatycznych,
  • aktorstwo za rolę męską w spektaklach dramatycznych,
  • aktorstwo za rolę w teatrach lalkowych,
  • aktorstwo za rolę wokalno-aktorską,
  • aktorstwo za rolę drugoplanową,
  • reżyseria,
  • scenografia,
  • choreografia/ruch sceniczny,
  • nagroda specjalna.

Złote maski 2021. Spektaklem roku została „Sól ziemi czarnej"

Na czele listy nagrodzonych w 2021 roku znalazła się Opera Śląska i jej baletowy fresk „Sól ziemi czarnej”, w reżyserii i choreografii Artura Żymełki. Wielu widzów obawiało się przed premierą, czy twórcom uda się przełożyć na język gestu tak sugestywne słowa i obrazy, jakie wielu zapamiętało z filmu i noweli Kazimierza Kutza. Okazało się to nie tylko możliwe, ale wręcz inspirujące dla zespołu bytomskiej sceny, który niczego nie ujmując pierwowzorowi, stworzył nową artystyczną jakość. Poezja ruchu i muzyki okazała się fantastycznym nośnikiem uniwersalnego pytania o istotę ludzkiej godności. To spektakl roku.

Aktorzy – ogniwo bezcenne
W kategorii „rola kobieca” triumfowała Aleksandra Maj, która zdobyła Złotą Maskę za role w spektaklach Teatru Miejskiego w Gliwicach: Solange w „Pokojówkach” Jeana Geneta, w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego oraz Agnes w „Całym życiu” Joanny Oparek, w reżyserii autorki. Te dwie, tak różnie zbudowane, postacie pokazują wachlarz możliwości aktorki, która od kilku sezonów zaskakuje widzów kolejnymi wcieleniami.

Za najlepszą rolę męską roku 2021, Kapituła uznała kreację Przemysława Kosińskiego w roli Tugattiego w spektaklu „Krum” Hanocha Lewina, w reżyserii Małgorzaty Warsickiej, w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Jego Tugatti to kwintesencja ludzkich lęków, zrodzonych przez samotność, nadchodzącą śmierć, poczucie niespełnienia i nieśmiałą nadzieję, że „może jeszcze nie teraz”, że tyle zostało jeszcze do zrozumienia…

Nagroda za „rolę wokalno-aktorską” też powędrowała do Teatru Polskiego, a otrzymał ją duet: Tomasz Lorek za rolę Boyda oraz Rafał Sawicki za rolę Jeda w spektaklu „The Big Bang, czyli Wielki Wybuch” Boyda Grahama, w reżyserii Tomasza Dutkiewicza. Dodajmy duet, znany z wszechstronnych możliwości, który i tym razem zaprezentował się brawurowo.

Wielowymiarowe aktorstwo zaprezentował Jacek Mikołajczyk, laureat w kategorii „rola w teatrach lalkowych”. Otrzymał ją za rolę w „Złodzieju czasu” Waldemara Wolańskiego, w reżyserii autora oraz za rolę w spektaklu „Noniek” Marty Guśniowskiej, w reżyserii Bernardy Anny Bieleni w Teatrze Dzieci Zagłębia w Będzinie.

A ponieważ teatr „każdą rolą stoi”, to przyznano i Złotą Maskę za „rolę drugoplanową”. Otrzymał ją Wiesław Sławik za rolę Opy w spektaklu „Nikaj” Zbigniewa Rokity, w reżyserii Roberta Talarczyka, w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu.

Twórcze interpretacje
Jędrzej Piaskowski uhonorowany został Złotą Maską za reżyserię spektaklu „Komedia. Wujaszek Wania” Antona Czechowa w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu. Jego interpretacja klasycznego dramatu - choć oparta na paradoksie i łamiąca sceniczne tradycje - okazała się niesłychanie wierna tekstowi, z którego reżyser wydobył wiele niedomówień i wiele prawdy o ludziach, skazujących się na życie w świecie pozorów.

Agata Skwarczyńska otrzymała nagrodę za scenografię do spektaklu „Krum”, w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, zaś Anna Piotrowska za choreografię spektaklu „Gemini tryptyk” oraz „Policzalni” w Bytomskim Teatrze Tańca i Ruchu Rozbark. Najlepszym spektaklem dla młodych widzów jury uznało przedstawienie pt. „Noniek” Marty Guśniowskiej w Teatrze Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie. Nagrodę specjalną przyznano Przemysławowi Pilarskiemu za tekst do spektaklu „Dziki Wschód”, zrealizowanego w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego, w Teatrze Miejskim w Gliwicach.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera