35 dni urlopu dla wszystkich. Rewolucja w prawie pracy. Zmiany w urlopach ucieszą pracowników. Znamy propozycje związków i rządu

Monika Chruścińska-Dragan
Monika Chruścińska-Dragan

Wideo

Zobacz galerię (6 zdjęć)
Zmiany w prawie pracy 2020 oznaczają poważne konsekwencje dla pracodawców i pracowników. Wyższa płaca minimalna i wyższy ZUS to najbardziej znane zmiany w prawie pracy 2020. Ministerstwo Rozwoju, związki zawodowe oraz organizacje pracodawców chciałyby stworzyć program aktywizacji osób starszych. Zaproponowały juz szereg rozwiązań, które mogą wywołać prawdziwą rewolucję na rynku pracy. Ministerstwo Rozwoju - wprowadzenie do nowego kodeksu pracy elastycznych kontraktów, a zniesienie ochrony przedemerytalnej. Resort zamierza także dać możliwość dorabiania do wcześniejszej emerytury bez ograniczeń, nawet w niedzielę. Swoje postulaty w ramach prac Rady Dialogu Społecznego zgłosili też związkowcy. Chcą zrównać urlopy wypoczynkowe i wydłużyć je do... 35 dni!

Rewolucja w prawie pracy. 35 dni urlopu dla wszystkich

Gdy mowa o zmianie przepisów prawa pracy najczęściej wymienia się te, które weszły w życie wraz z 2020 rokiem. Są to m.in.:

  • podniesienie płacy minimalnej (podwyżka o 350 złotych netto w porównaniu z 2019)
  • wprowadzenie zmian w zakresie urlopów macierzyńskich i rodzicielskich (od tego roku część urlopu macierzyńskiego, na odpowiednich zasadach, przysługuje już nie tylko matce i ojcu dziecka, ale także jego najbliższej rodzinie - babci, dziadkowi czy rodzeństwu matki).

Nie przegap

To nie koniec zmian w prawie pracy 2020. Resort ma pomysły dla osób po pięćdziesiątce

Tymczasem w rządzie trwają prace nad stworzeniem programu, który miałby zachęcić Polaków w wieku 50 plus do dłuższej pracy. Resort rozwoju proponuje takie zmiany w prawie pracy 2020 dla osób 50 plus:

  • dorabianie bez ograniczeń do wcześniejszej emerytury
  • wprowadzenie elastycznych kontraktów dla starszych pracowników
  • obniżenie dla nich składek ZUS.

Najbardziej kontrowersyjny wydaje się jednak pomysł zniesienia ochrony przedemerytalnej. Choć to dopiero koncepcje i nie zostały one jeszcze poddane procesowi legislacyjnemu, to przyjrzeliśmy się im bliżej.

Ochrona przedemerytalna
Objęci są nią obecnie pracownicy, którym do emerytury brakuje mniej niż cztery lata. Jedna z koncepcji wysuniętych podczas przeprowadzonych przez Ministerstwo Rozwoju konsultacji zakłada zniesienie ochrony przedemerytalnej w sytuacji, gdy wydajność pracownika spadłaby do poziomu poniżej 80 proc. produktywności z okresu przed nabyciem ochrony.

Zobacz koniecznie

Elastyczny kontrakt
Propozycja zakłada, że zatrudniony na takiej podstawie sam miałby deklarować pracodawcy, w jakich godzinach jest dostępny i czekałby aż ten zleci mu wykonanie obowiązków. Dzięki takiemu rozwiązaniu - zdaniem wnioskodawców - osoby starsze mogłyby bez problemu łączyć pracę np. z opieką nad wnukami. Związki zawodowe obawiają się jednak, że w praktyce to firmy, a nie pracownicy, narzucaliby godziny pracy osobom starszym.

Praca a wcześniejsza emerytura
Obecnie osoby przebywające na wcześniejszej emeryturze mogą dorobić maksymalnie 3 452,20 zł. Jeśli przekroczą kwotę - Zakład Ubezpieczeń Społecznych pomniejszy im wypłatę emerytury. Gdyby zarobili ponad 6 411,10 zł – zawiesi wypłatę świadczenia. Po ewentualnej zmianie przepisów - mogliby pracować bez ograniczeń.

Praca w niedziele niehandlowe
Dziś za ladą w niedziele niehandlowe mogą stawać tylko właściciele sklepów. Jedna z wysuniętych propozycji zezwalałaby pracownikom powyżej 50. roku życia bez ograniczeń handlować.

Obniżenie składek ZUS dla pracowników po "pięćdziesiątce"
Obniżenie kosztów pracowniczych ma zachęcić pracodawców do zatrudniania osób starszych. Związkowcy jednak przypominają, że niższe stawki to w przyszłości niższa emerytura.

Urlop na godziny
Koncepcja przewiduje, że starsi pracownicy mogliby wybierać urlop na godziny, aby móc na przykład swobodnie wyjść na umówioną wizytę u lekarza.

Łatwiejsze zakładanie firm
Polacy po pięćdziesiątce zakładający własne działalności mogliby liczyć na niższy podatki i składki ZUS.

Uzależnienie pensji od wydajności
To jedna z bardziej kontrowersyjnych koncepcji. Zakłada bowiem, że pracodawca mógłby zróżnicować starszym pracownikom pensje dostosowując je do ich wydajności.

35 dni urlopu wypoczynkowego dla wszystkich

Jest też pomysł, który znajdzie wśród pracowników niejednego zwolennika. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych w ramach prac Rady Dialogu Społecznego wysunęło propozycję nie tylko zrównania urlopu wypoczynkowego, ale też wydłużenia go do 35 dni.

Związkowcy tłumaczą, że jesteśmy jednym z najbardziej zapracowanych narodów. Obecnie urlop wypoczynkowy w Polsce zależny jest od stażu pracy. Do 26 dni urlopu mają prawo tylko pracownicy z 10-letnim stażem pracy (do którego wliczają się też studia). Pozostali mogą liczyć tylko na 20 dni wolnego.

OPZZ chce również, aby pracownicy pracujący dłużej niż osiem godzin dziennie otrzymali dodatkową przerwę 15-minutową.
Z kolei osobom po pięćdziesiątce pracodawca mógłby zlecić pracę w nadgodzinach lub godzinach nocnych tylko za zgodą pracownika.

Związkowcy chcieliby także wprowadzić dedykowaną dla tych pracowników tzw. umowę mentorską, której celem byłoby nagradzanie pracowników za przekazywanie wiedzy, doświadczenia oraz umiejętności innym pracownikom.

"W ten sposób stworzono by środowisko pracy, które pozwoliłoby pracownikom wszystkich pokoleń i w każdym wieku na wspólną pracę, wspierającą współpracę i solidarność międzypokoleniową. Nie ulega jednak wątpliwości, iż dobrze zorganizowany proces mentoringu musi uwzględniać w miarę precyzyjnie obowiązki i uprawnienia mentora w ramach jego obowiązków pracowniczych czy też szkolenia dotyczące mentoringu" - przeczytamy na stronie OPZZ.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 50

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krakers

Ja i tak mam od wielu lat aż 36 dni urlopu. 26 dni wypoczynkowego i 10 dni zdrowotnego i wszystko zgodnie z kodeksem pracy.

G
Gość
17 stycznia, 01:56, Gość:

Najbardziej kontrowersyjny wydaje mi się pomysł zniesienia ochrony przedemerytalnej jeśli wydajność pracownika spadłaby poniżej 80 proc. produktywności z okresu przed nabyciem prawa do ochrony. To brzmi jak próba uprzedmiotowienia pracownika, który przypuszczalnie po 30 latach ciężkiej pracy przy taśmie w systemie trzy zmianowym zestarzeje się, straci dawne zdrowie i siły co jest nieuniknione zostanie potraktowany jak zużyta maszyna którą pracodawca może uciszając sumienie przepisami spokojnie wymienić na nowy model. Takie przepisy posłużą pracodawcom do pozbywania się z pracy osób 50 plus - zawsze można będzie powiedzieć że czyjaś produktywność spadła Czy są opracowane normy wydajności dla każdej profesji w każdym przedziale wiekowym? Dla lekarzy, pielęgniarek, położnych, nauczycieli, katechetów, dyrektorów, prezesów, prawników, inżynierów i urzędników skarbówki , techników rtg czy to będzie dotyczyć tylko pracowników fizycznych? Zakłady nie kierują się takimi normami ani w zatrudnianiu ani w zwalnianiu, często nie istnieje nawet równy podział pracy na równorzędnych stanowiskach a dyrektor czy przełożony nie ma zielonego pojęcia na czym polega praca podwładnego i czym jest on obciążony dodatkowo poza tym co ma w zakresie obowiązków. Oceniany pozytywnie jest często ten pracownik który stwarza lepsze wrażenie, nawet pozorne a nie ten który jest lepszy w pracy. Jak więc Ministerstwo i Związki będą oceniać tę produktywność jeśli dotąd w połowie przypadków zazwyczaj nikt się nią nie przejmował? Są stanowiska na których przełożeni grają godzinami na komputerze, wyjeżdżają z pracy kilka godzin wcześniej pod pozorem zebrań lub konferencji, robią sobie przerwy znacznie dłuższe niż 15 minut, śpią w pracy, oglądają telewizję albo siedzą i jedzą - czy w związku z tym że tacy pracownicy nie ukończyli 50 roku życia będą dalej na budżetowej posadzie ponad jakąkolwiek normą swojej rzeczywistej produktywności? Prawo pracy powinno być przemyślane i sprawiedliwe dla wszystkich tak samo - nie tylko dla pracowników 50 plus.

No i uwaga: zwalniamy " powolnych staruszków" przed osiągnięciem wieku emerytalnego i (hurrra!) nie musimy mu płacić odprawy emerytalnej.

G
Gość
16 stycznia, 8:30, Gość:

Uważam że dodatkowy urlop powinien się należeć osobom które mają dzieci. Ja mam 3 i mam duży problem żeby wystarczylo 26 dni, bo są wakacje, ferie, przerwy świąteczne, poza tym lekarze w większości są rano i na wszystko muszę brać urlop. Rok jest długi a tylko 26 dni. Mam co prawda 2 dni opieki na dziecko ale to są tylko 2 dni na troje dzieci. Powinno być tak że 2 dni na jedno dziecko. Chociaż to i tak za mało 😡

19 stycznia, 10:47, Blanka:

To raczej Twój problem. Dostajesz 500 zorganizuj dla dzieci opiekę 1500*12 =18000 rocznie. Za takie pieniądze można wysłać dzieci na kolonie lub ferie za które i tak płacą podatnicy.

21 stycznia, 7:32, Gość:

Nie mająć dzieci powinno się płacić większe składki na ZUS ,w końcu na twoją emeryturę muszą pracować moje dzieci które muszę wychować.

Pewnie że zapłacę więcej. O ile ty mi wcześniej zapłacisz za swoje dzieci. xD Bo jaka jest różnica? Taka, że ja płacę teraz, a twoje dzieci niekoniecznie będą na mnie pracować - albo padnie system emerytalny, albo uciekną za granicę, albo będą zwykłymi nierobami.

G
Gość
16 stycznia, 8:30, Gość:

Uważam że dodatkowy urlop powinien się należeć osobom które mają dzieci. Ja mam 3 i mam duży problem żeby wystarczylo 26 dni, bo są wakacje, ferie, przerwy świąteczne, poza tym lekarze w większości są rano i na wszystko muszę brać urlop. Rok jest długi a tylko 26 dni. Mam co prawda 2 dni opieki na dziecko ale to są tylko 2 dni na troje dzieci. Powinno być tak że 2 dni na jedno dziecko. Chociaż to i tak za mało 😡

16 stycznia, 12:27, Gość:

Jak masz 3 dzieci to stać Cię na pójście na urlop bezpłatny albo rzuć pracę.

Wszyscy chcieliby pieniądze zarabiać i w domach na dupie siedzieć. Tragedia

16 stycznia, 12:51, ola:

a kto na to zarobi

16 stycznia, 13:12, Gość:

pewnie, każdy by tak chciał :D nie przekonują mnie dzieci i uważam, że to nie fair, że dostajecie 500 , jakieś dodatkowe dni urlopowe, emerytury za wychowanie - kiedy będą jakieś ulgi i dopłaty dla singli, którzy muszą radzić sobie ze wszystkim sami? nie jest to wszystko sprawiedliwe.

Nie mam ochoty oddawać swoich składek na rodziny z dziećmi.

16 stycznia, 17:46, Iwona:

Przepraszam ,a emeryture to sobie sam wypracujesz bo przeciez jak nie bedzie dzieci czyli przyszlych pracownikow to kto bedzie pracowal

16 stycznia, 20:36, Gość:

Właśnie sobie ją wypracowuję. Nie należą mi się ulgi , nie korzystam z jakichkolwiek dofinansowan, ani programow dopłat. Każdą złotówkę mam oskładkowaną i opodatkowaną. Nie można dyskryminowac ludzi ze względu na wiek, kolor skory, a także ze względu na posiadanie lub nie posiadamie dzieci. W pracy nagradza się za pracę, a za ciężką pracę należy się urlop i wynagrodzenie. Za pracę, a nie za wychowywanie dzieci...

16 stycznia, 20:55, Gość:

Bardzo dobrze powiedziane. Piątka ode mnie

21 stycznia, 7:41, Gość:

Dodatkowy urlop tylko dla rodziców!! W każdym zachodnim kraju ulgi i dodatki należą sie jak masz dzieci ,bo te dzieci będą pracować na wasze emerytury i przyszłość tego kraju. Ile ty sam jesteś w stanie odłożyć na swoją emeryturę? nawet jeżeli to jesteś wśród nielicznych .Wybierasz wygodne życie to sobie patrz na starość tak to powinno wyglądać!

Co ty bredzisz? W DE już oficjalnie się mówi, że osoby urodzone po 1979 nie mają co liczyć na emeryturę i muszą się martwić we własnym zakresie. Te dzieci co teraz rosną nie będą zatem zarabiać na moją emeryturę, bo albo emigrują, albo będą bezrobotne, albo system emerytalny padnie, bo odkładając całe życie zostanie mi wyliczona emerytura 1100zł. I tak, osobiście jestem w stanie zebrać więcej pieniędzy niż będąc okradanym przez zus i przez państwo na socjal (bo 500 to jest socjal) twoich dzieci.

G
Gość
16 stycznia, 8:30, Gość:

Uważam że dodatkowy urlop powinien się należeć osobom które mają dzieci. Ja mam 3 i mam duży problem żeby wystarczylo 26 dni, bo są wakacje, ferie, przerwy świąteczne, poza tym lekarze w większości są rano i na wszystko muszę brać urlop. Rok jest długi a tylko 26 dni. Mam co prawda 2 dni opieki na dziecko ale to są tylko 2 dni na troje dzieci. Powinno być tak że 2 dni na jedno dziecko. Chociaż to i tak za mało 😡

19 stycznia, 10:47, Blanka:

To raczej Twój problem. Dostajesz 500 zorganizuj dla dzieci opiekę 1500*12 =18000 rocznie. Za takie pieniądze można wysłać dzieci na kolonie lub ferie za które i tak płacą podatnicy.

21 stycznia, 4:23, Gość:

Masz całkowita rację, Blanka.

22 stycznia, 11:00, Gość:

Nie macie racji Blanka!!! Kobieta pracuje wychowuje dzieci i na pewno jest wzorową matką. Rozumiem ją doskonale i popieram , ale to mogą zrozumieć tylko matki pracujące zawodowo i wychowujące dzieci. Negatywne wpisy pochodzą pewnie od osób niepracujących. zazdrosnych o zaradność mamy 3 dzieci 😘

A co mnie interesuje twój potrójny życiowy pech? Nie dość, że utrzymuję twoje dzieci to jeszcze mam płacić za twój dodatkowy urlop?

G
Gość
16 stycznia, 8:30, Gość:

Uważam że dodatkowy urlop powinien się należeć osobom które mają dzieci. Ja mam 3 i mam duży problem żeby wystarczylo 26 dni, bo są wakacje, ferie, przerwy świąteczne, poza tym lekarze w większości są rano i na wszystko muszę brać urlop. Rok jest długi a tylko 26 dni. Mam co prawda 2 dni opieki na dziecko ale to są tylko 2 dni na troje dzieci. Powinno być tak że 2 dni na jedno dziecko. Chociaż to i tak za mało 😡

19 stycznia, 10:47, Blanka:

To raczej Twój problem. Dostajesz 500 zorganizuj dla dzieci opiekę 1500*12 =18000 rocznie. Za takie pieniądze można wysłać dzieci na kolonie lub ferie za które i tak płacą podatnicy.

21 stycznia, 4:23, Gość:

Masz całkowita rację, Blanka.

Nie macie racji Blanka!!! Kobieta pracuje wychowuje dzieci i na pewno jest wzorową matką. Rozumiem ją doskonale i popieram , ale to mogą zrozumieć tylko matki pracujące zawodowo i wychowujące dzieci. Negatywne wpisy pochodzą pewnie od osób niepracujących. zazdrosnych o zaradność mamy 3 dzieci 😘

G
Gość
16 stycznia, 8:30, Gość:

Uważam że dodatkowy urlop powinien się należeć osobom które mają dzieci. Ja mam 3 i mam duży problem żeby wystarczylo 26 dni, bo są wakacje, ferie, przerwy świąteczne, poza tym lekarze w większości są rano i na wszystko muszę brać urlop. Rok jest długi a tylko 26 dni. Mam co prawda 2 dni opieki na dziecko ale to są tylko 2 dni na troje dzieci. Powinno być tak że 2 dni na jedno dziecko. Chociaż to i tak za mało 😡

16 stycznia, 12:27, Gość:

Jak masz 3 dzieci to stać Cię na pójście na urlop bezpłatny albo rzuć pracę.

Wszyscy chcieliby pieniądze zarabiać i w domach na dupie siedzieć. Tragedia

16 stycznia, 12:51, ola:

a kto na to zarobi

16 stycznia, 13:12, Gość:

pewnie, każdy by tak chciał :D nie przekonują mnie dzieci i uważam, że to nie fair, że dostajecie 500 , jakieś dodatkowe dni urlopowe, emerytury za wychowanie - kiedy będą jakieś ulgi i dopłaty dla singli, którzy muszą radzić sobie ze wszystkim sami? nie jest to wszystko sprawiedliwe.

Nie mam ochoty oddawać swoich składek na rodziny z dziećmi.

16 stycznia, 17:46, Iwona:

Przepraszam ,a emeryture to sobie sam wypracujesz bo przeciez jak nie bedzie dzieci czyli przyszlych pracownikow to kto bedzie pracowal

16 stycznia, 20:36, Gość:

Właśnie sobie ją wypracowuję. Nie należą mi się ulgi , nie korzystam z jakichkolwiek dofinansowan, ani programow dopłat. Każdą złotówkę mam oskładkowaną i opodatkowaną. Nie można dyskryminowac ludzi ze względu na wiek, kolor skory, a także ze względu na posiadanie lub nie posiadamie dzieci. W pracy nagradza się za pracę, a za ciężką pracę należy się urlop i wynagrodzenie. Za pracę, a nie za wychowywanie dzieci...

16 stycznia, 20:55, Gość:

Bardzo dobrze powiedziane. Piątka ode mnie

Dodatkowy urlop tylko dla rodziców!! W każdym zachodnim kraju ulgi i dodatki należą sie jak masz dzieci ,bo te dzieci będą pracować na wasze emerytury i przyszłość tego kraju. Ile ty sam jesteś w stanie odłożyć na swoją emeryturę? nawet jeżeli to jesteś wśród nielicznych .Wybierasz wygodne życie to sobie patrz na starość tak to powinno wyglądać!

G
Gość
16 stycznia, 8:30, Gość:

Uważam że dodatkowy urlop powinien się należeć osobom które mają dzieci. Ja mam 3 i mam duży problem żeby wystarczylo 26 dni, bo są wakacje, ferie, przerwy świąteczne, poza tym lekarze w większości są rano i na wszystko muszę brać urlop. Rok jest długi a tylko 26 dni. Mam co prawda 2 dni opieki na dziecko ale to są tylko 2 dni na troje dzieci. Powinno być tak że 2 dni na jedno dziecko. Chociaż to i tak za mało 😡

19 stycznia, 10:47, Blanka:

To raczej Twój problem. Dostajesz 500 zorganizuj dla dzieci opiekę 1500*12 =18000 rocznie. Za takie pieniądze można wysłać dzieci na kolonie lub ferie za które i tak płacą podatnicy.

Nie mająć dzieci powinno się płacić większe składki na ZUS ,w końcu na twoją emeryturę muszą pracować moje dzieci które muszę wychować.

G
Gość
16 stycznia, 21:30, Gość:

20 dni urlopu na każde dziecko! A jak dzieci mają dzieci, to na nie też!

Idąc za ciosem- 100 dni urlopu!!!

G
Gość
16 stycznia, 8:30, Gość:

Uważam że dodatkowy urlop powinien się należeć osobom które mają dzieci. Ja mam 3 i mam duży problem żeby wystarczylo 26 dni, bo są wakacje, ferie, przerwy świąteczne, poza tym lekarze w większości są rano i na wszystko muszę brać urlop. Rok jest długi a tylko 26 dni. Mam co prawda 2 dni opieki na dziecko ale to są tylko 2 dni na troje dzieci. Powinno być tak że 2 dni na jedno dziecko. Chociaż to i tak za mało 😡

19 stycznia, 10:47, Blanka:

To raczej Twój problem. Dostajesz 500 zorganizuj dla dzieci opiekę 1500*12 =18000 rocznie. Za takie pieniądze można wysłać dzieci na kolonie lub ferie za które i tak płacą podatnicy.

Masz całkowita rację, Blanka.

G
Gość

Chyba najgorsze jest znów obnizenie składek na ZUS osoby młode nie znajdą pracy bo kazdy bedzie wolał emeryta

b
banda viynkszo niz za PZPR

zoboczymy

siora mo 52 lata od 15 roku w ciastkarni szkoła

od 18r do dzis ino nocki robota w ciastkarni lub piekarni

ledwo dycho

OTTAKE NIY VALCZYŁA,,,,

doczeko 20 filara emerytury-hihi

a damy w biurach bedom puszczac gazy a my płacic klimatyczne

nauczyciele o biedronki podniesli płace

B
Blanka
16 stycznia, 8:30, Gość:

Uważam że dodatkowy urlop powinien się należeć osobom które mają dzieci. Ja mam 3 i mam duży problem żeby wystarczylo 26 dni, bo są wakacje, ferie, przerwy świąteczne, poza tym lekarze w większości są rano i na wszystko muszę brać urlop. Rok jest długi a tylko 26 dni. Mam co prawda 2 dni opieki na dziecko ale to są tylko 2 dni na troje dzieci. Powinno być tak że 2 dni na jedno dziecko. Chociaż to i tak za mało 😡

To raczej Twój problem. Dostajesz 500 zorganizuj dla dzieci opiekę 1500*12 =18000 rocznie. Za takie pieniądze można wysłać dzieci na kolonie lub ferie za które i tak płacą podatnicy.

s
sebi

kpina! na urlop trzeba sobie zapracować, nie powinno być tak, że młody po szkole przychodzi i na starcie ma tyle samo, co inny, który ma już co nie co przepracowane, skandal

E
EA-68

Takiego steku bzdur to nawet komuchy w PRLu by nie wymyśliły. Zwykła próba podniesienia wieku emerytalnego tylko przez komin.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3