Aktorka Kamilla Baar zamknięta w przezroczystej klatce na Rynku w Katowicach. O co tu chodzi? To część festiwalu Open The Door

Katarzyna Pachelska
Katarzyna Pachelska

Wideo

Udostępnij:
Przezroczysty kontener ustawiono przed Teatrem Śląskim na Rynku w Katowicach. W czwartek, 24 września, o godz. 6 weszła do tej "klatki" znana aktorka, pochodząca z Tychów Kamilla Baar. Przechodzący przez rynek mieszkańcy mogli ją podglądać aż przez 24 godziny. Ta instalacja to część rozpoczynającego się 24.09 4-dniowego Festiwalu Open The Door, organizowanego przez Teatr Śląski.

Międzynarodowy Festiwal Open The Door to 4-dniowa impreza, zaczynająca się 24 września, na którą składają się 24 wydarzenia. Do Katowic przyjechali goście z Polski, Czech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii. Trzecią już edycję festiwalu organizuje Teatr Śląski im. Wyspiańskiego.

Zobacz, jak Kamilla Baar daje się podglądać przechodniom, zamknięta w przezroczystej klatce.

Festiwal, który oddaje głos wykluczonym i pomijanym

Jedyne stałe od początku kryteria festiwalu to sztuka i jakość artystyczna. Festiwalu w Katowicach, na Śląsku, najpewniej jedynego w tej części Europy, który oddaje głos wykluczonym i pomijanym, podczas którego mówi się głośno o tym, co boli, co wzrusza, co porusza. Festiwalu, który nie dzieli sztuki na gatunki: w programie obok teatru dramatycznego jest 24-godzinny performans, obok nowej sztuki cyrkowej – spektakle zupełnie pozbawione słów, a obok klasyki – odważny eksperyment. Festiwalu, który nie dzieli artystów ze względu na ich narodowość, życiorysy, ukończone szkoły i życiowe doświadczenia. Festiwalu, którego nie ma bez Was – ludzi, którzy – mimo przeszkód – zawsze znajdą pretekst, by wyjść z domu, przyjść do teatru, spotkać się z artystami - mówi Robert Talarczyk, dyrektor artystyczny festiwalu Open The Door

Na program imprezy składają się nie tylko spektakle, ale pokazy filmów, spotkania, performance czy słuchowiska.

Kamilla Baar dała się zamknąć w przezroczystej klatce na 24 godziny

W tym roku festiwal wychodzi z teatru, na katowicki Rynek. Tam w klatce-kontenerze z pleksi, dała się zamknąć na 24 godziny znana aktorka Kamilla Baar, pochodząca z Tychów. Przechodnie mogą ją podglądać.

Nie przeocz

Kamilla Baar skończyła Akademię Teatralną w Warszawie. Występuje w Teatrze Narodowym w Warszawie. Jest znana z takich filmów jak "Vinci", "Służby specjalne" oraz seriali: "Hotel 52", "Na dobre i na złe", "Druga szansa", "Echo serca".

To premiera performance'u Katarzyny Borkowskiej pt. "Czułość. Jestem. 24 h.", zrealizowany z Fundacją Teatru Śląskiego „Wyspiański" oraz artystycznym kolektywem w składzie: Teatr Śląski, Teatr Mały w Tychach, Galeria La Squadra, Galeria Katowicka. Performance zaczął się o godz. 6 24 września, a zakończy o tej samej godzinie 25 września.

To trwająca 24 godziny instalacja Katarzyny Borkowskiej z udziałem Kamilli Baar, inspirowana mitem o Orfeuszu i Eurydyce oraz książką „Cienie. Eurydyka mówi” Elfride Jelinek. Studium kobiety będącej pod nieustanną presją i kontrolą, zniewolonej oceniającym spojrzeniem. Zamknięta w szklanej klatce ze strzegącym jej, ale jednocześnie zagrażającym jej wężem, przez dobę będzie poddawana ciągłej obserwacji przypadkowej publiczności. Projekt artystek przesycony jest różnorodną symboliką, a odosobnienie i kontrola, której podda się aktorka, budzi mocne skojarzenia z czasami powszechnej izolacji.

W Katowicach będzie można się spotykać, rozmawiać i wzruszać się

Było ryzyko, że festiwalu nie będzie, że będzie czekał na inne, lepsze czasy. Wymyślając ten festiwal kilka lat temu, wiedziałem, że choć scena powinna wszystkich traktować równo, to jednak rzeczywistość pokazała, że często nie jest łaskawa dla pewnych twórców i projektów artystycznych. Chciałem, by festiwal dotyczył wprost wielu wykluczeń, na jakie jesteśmy skazani lub jakie fundujemy innym. Pandemia tylko spotęgowała pewne lęki i zagrożenia – nagle nikt nie był już uprzywilejowany, a artyści z dnia na dzień przymusowo przestali dla swoich odbiorców istnieć - mówi Robert Talarczyk, dyrektor artystyczny festiwalu Open The Door

Musisz to wiedzieć

- Na szczęście w sierpniu nasz teatr znów otworzył swoje drzwi - dodaje Talarczyk. - Stęsknieni obecności na scenie i widowni, złaknieni reakcji ludzi, wsłuchani w ich opowieści oraz odczucia, działamy. Działa też festiwal – ta artystyczna machina, która wprawia w ruch dziesiątki ludzi, którzy w Katowicach na kilka dni będą się spotykać, rozmawiać, wzruszać, śmiać się, zapominając o otaczającej rzeczywistości na rzecz zatracenia w światach wykreowanych w spektaklach, filmach, performansach, słuchowiskach, w wirtualnej rzeczywistości - ma nadzieję dyrektor festiwalu Open The Door.

PROGRAM FESTIWALU OPEN THE DOOR 2020

SPEKTAKLE

Głośniej nie znaczy wyraźniej (Louder is not always clearer)
Mr and Mrs Clark (Wielka Brytania, 2017)
czas trwania 70’ + spotkanie z twórcami
spektakl grany w języku angielskim | tłumaczony na język polski | tłumaczony na język migowy (PJM)

Przewrotne przedstawienie, które przełamuje klisze związane z postrzeganiem osób głuchych i niedosłyszących, w dużej mierze osobista opowieść o potrzebie integracji i funkcjonowania na równych prawach w świecie słyszących. „Louder is not always clearer” to historia o mężczyźnie, który jest nauczycielem, właśnie został ojcem, jest zapalonym kibicem piłki nożnej, jest artystą i jest głuchy. Dla widzów słyszących to pełen szczerości monodram osoby głuchej, dla widzów niesłyszących to dobrze znana im opowieść o nieporozumieniach między dwoma światami, dla całej widowni to pełen humoru i ciepła spektakl o akceptacji i potrzebie wzajemnego szacunku. W monodramie z 2017 roku Johny Cotsen obnaża przed nami słabość i delikatność pewnego siebie, towarzyskiego, otwartego mężczyzny. W świecie słyszących Jonny jest inny. Ale to my decydujemy o tym, co ta inność znaczy.

Mr & Mrs Clark to działająca w południowej Walii od 2002 roku grupa twórców, którzy realizują spektakle teatralne, taneczne oraz projekty site-specific. Chętnie sięgają po aktualne tematy i badają nowe pomysły. Ich pracę i artystyczne podejście cechuje artystyczna oraz społeczna otwartość i wrażliwość. W swoje projekty często wplatają zabawne elementy, by poprzez tworzenie swobodnej, nieco happeningowej atmosfery osiągać tym pełniejsze porozumienie z widzem.

Po pokazie odbędzie się spotkanie z twórcami, które poprowadzą Dagmara Stanosz oraz Michał Justycki (Muzeum Śląskie w Katowicach).

występuje J. Cotsen
reżyseria G. Clark
scenariusz i opracowanie G. Clark, J. Cotsen
ruch sceniczny C. Bennett
dźwięk Ch. Young
projekcje J. Lizalde
światło M. Palser
bilety: 20/10/5 zł

Popytka | Weronika Fibich (Szczecin, 2019)
Popytka – ukryty wymiar (Polska, 2020)
spektakl + pokaz filmu dokumentalnego
czas trwania 60’ (spektakl) oraz 23’ (film) + spotkanie z twórcami

Heda, Madina, Milana – Czeczenki, którym udało się pokonać tysiące kilometrów, wyzwań i przeszkód, by przedostać się z północnego Kaukazu do Polski. Trzy kobiety, dla których wojny wypowiedziane Czeczenom przez Rosjan były doświadczeniem osobistym, wymuszającym opuszczenie własnego kraju i wyruszenie w drogę. To one są bohaterkami „Popytki” – projektu społeczno-teatralnego. Jakie historie zapamiętały, a o jakich wolałyby zapomnieć? „Popytka” nie opowiada nam wyczerpująco historii ich losów, nie kreśli dramatycznej narracji. Reżyserka spektaklu powoli, mozolnie dociera do swoich bohaterek: z okruchów, delikatnymi gestami, symbolami odbudowuje elementy ich przeszłości. Jednocześnie dotkliwie pokazuje nam, jak mało wiemy i jak mało chcemy zrozumieć.

Weronika Fibich pracuje na pograniczu sztuk performatywnych, reportażu i dokumentu. Reżyserka akcji teatralnych i performatywnych, artystka interdyscyplinarna, twórczyni filmów dokumentalnych. Od 1998 roku związana z działającym w Szczecinie Ośrodkiem Teatralnym Kana. Najczęściej podejmowanym przez nią tematami są pojęcia pogranicza, wykluczenia, pamięci i tożsamości.

W ramach festiwalu zaprezentowany zostanie także film dokumentalny „Popytka – ukryty wymiar” (2020), który opowiada o pracy nad projektem. Po spektaklu oraz filmie odbędzie się spotkanie z twórcami.

SPEKTAKL
występują H. Debirova, M. Goytamirova, M. Hulia, M. Mazalieva
reżyseria W. Fibich
współpraca twórcza i merytoryczna M. Hulia
dramaturgia P. Skorupska
muzyka A. Sosen Klimaszewski
światło T. Grygier, P. Stachowczyk
głos i nagrania audio P. Stachowczyk

FILM
opowiedziały M. Hulia, H. Debirova, M. Goytamirova, M. Mazalieva
pomysł i realizacja W. Fibich, A. Ptaszyński
zdjęcia, montaż A. Ptaszyński
muzyka A. Sosen Klimaszewski, P. Zakrocki
opieka merytoryczna i promocja M.Hulia

bilety 20/10/5 zł

Spokój! (Calma!)
Guillem Albà (Hiszpania, 2019)
czas trwania 60’
spektakl bez słów polecany widzom dorosłym oraz młodszej publiczności

„Calma!” to brawurowe komiczne przedstawienie łączące artystyczne szaleństwo z zabawą i wyjątkową energią zawierające poważny przekaz dotyczący współczesnego społeczeństwa. Tematem spektaklu jest przerażające tempo, w jakim żyjemy i nieustannie towarzyszący nam stres. Guillem Albà – sam, bez słów, językiem gestu i obrazu opowiada o tym, co definiuje każdy dzień naszego życia – o pośpiechu, pędzie, biegu. I o tym, czego, biegnąc, nie zauważamy i co tracimy. Czy jest nadzieja na to, by zwolnić?

Guillem Albà to hiszpański artysta tworzący wybuchową mieszankę klaunady, poezji, sztuki lalkarskiej i plastyki. Jest też autorem i reżyserem swoich projektów. Studiował rozmaite techniki i style teatralne. Niezwykle ceni sobie międzyludzkie spotkania, wierząc, że sztuka może być uniwersalnym, łączącym ludzi doświadczeniem. Prezentował swoje spektakle m.in. w Hiszpanii, Francji, Rumunii, Portugalii, Holandii, Szwecji i w Chinach. Obecność artysty na festiwalu jest możliwa dzięki wsparciu z programu Acción Cultural Española (AC/E) – Programme for the Internationalisation of Spanish Culture (PICE).

Bilety: 20/10/5 zł

reżyseria i wykonanie G. Albà
kreacja A. Serrat, M. Angelet, A. Martínez, G. Albà
muzyka P. Pascual
dramaturgia A.Serrat, M. Angelet
lalki A. Martínez
scenografia L’Estaquirot Teatre, A. Casas, X. Arbonés
kostiumy I. N. Fernandez
ruch sceniczny A. Peya
światło G. Gil

Ślepcy
Teatr KTO (Kraków, 2010)
czas trwania 60’
widowisko plenerowe

Monumentalne widowisko plenerowe inspirowane bestselerem portugalskiego noblisty Jose Saramago „Miasto ślepców”. Historia miasta, którego mieszkańcy nagle z niewiadomych powodów zaczynają tracić wzrok. Dziś, za sprawą zagrożenia koronawirusem, spektakl nabrał nowego wymiaru. Wypowiadane w spektaklu statystyki ofiar brzmią boleśnie znajomo. Postaci w ochronnych kombinezonach też dobrze znamy z wiadomości. 10 lat po premierze, w roku, w którym pandemia zatrzymała świat, spektakl stanowi jeszcze bardziej dotkliwe zwierciadło, w którym odbijają się współczesne mechanizmy nieracjonalnych wyborów, strachu, nieuczciwości i dezinformacji.

Teatr KTO powstał w 1977 roku. Od tego czasu gościł w ponad 250 miastach w przeszło 40 krajach na 5 kontynentach. Swoje spektakle prezentował m.in. w Brazylii, Chinach, Iranie, Japonii, Kanadzie, Kolumbii, Korei Południowej, Kostaryce, Meksyku, Tunezji, USA i niemal we wszystkich krajach Europy. Światowa renoma Teatru KTO to także liczne międzynarodowe projekty. Do najważniejszych zaliczyć należy m.in. spektakl „Operacja Opera” przygotowany z Norweską Narodową Operą w Oslo oraz instalację teatralną „Uchodźcy” zrealizowaną w Lipsku z okazji 20. rocznicy upadku Muru Berlińskiego dla 120-tysięcznej widowni.

występują S. Bendykowski, K. Bondaronek, B.Cieniawa/J.Joniec, A. Kopański, P. Lasyk, P. Monsiel, J. Orzechowska, M. Orzyłowski/M. Kmiecik, Sz. Pater, A. Plewiński, G. Srebrny-Rosa, J. Wójcik, M. Zoń
scenariusz, reżyseria, opracowanie muzyczne J. Zoń
scenografia J. Jaśko-Sroka
kostiumy Z. de Ines, J. Jaśko-Sroka
choreografia E. Makohon

wstęp wolny (obowiązują bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie teatru)

Virtual Ritual
Jan Mocek (Czechy, 2019)
czas trwania 60’ + spotkanie z twórcami
spektakl prezentowany w języku angielskim z napisami w języku polskim

Oryginalny projekt nawiązujący do gry komputerowej oferujący widzom doświadczenie wirtualnego miasta i społeczeństwa. Spektakl stawia pytania, czym jest nowoczesne miasto, jakie relacje łączą miasto – twór urbanistyczny i miasto – społeczność, ale dotyka też zagadnienia relacji między tym, co rzeczywiste, a tym, co wirtualne, wymyślone przez nas. Urbanista Osamu Okamura, YouTuber Atlet, fotografka i graczka Adéla Vosičková zapraszają nas do świata gry oprowadzają nas po nim niczym przewodnicy. W drugiej części przedstawienia akcja przenosi się na zewnątrz teatru. Podobnie jak wcześniej, oglądamy nagranie – teraz jednak scenerią działań jest miasto, które znamy. Twórcy przed pokazem w Katowicach odwiedzili miasto, by nagrać część materiałów video w stolicy Górnego Śląska, które będą częścią spektaklu na Festiwalu „Open The Door”.

Projekty Jana Mocka sytuują się na pograniczu teatru i sztuk wizualnych. Artysta porusza współczesne zagadnienia z całą ich złożonością i niejednoznacznością, oferując widzowi intelektualne, ale też zmysłowe doświadczenie. Jego spektakle były prezentowane zarówno na czeskich, jak i zagranicznych festiwalach, np. na Fast Forward Dresden, Use the City Košice, Sumberge Digital Arts festiwal w Bristolu, 4+4 Days in Motion Prague.

występują O. Okamura, A. Vosicková, O. Pokorný (Atlet)
koncepcja, reżyseria i scenografia J. Mocek
współpraca artystyczna I. Andreeva, S. Lotker, T. Švehlová
światło P. Sedlák
dźwięk L. Šterba
video O. Pokorný (Atlet), J. Mocek
zdjęcia A. Vosicková
kopordukcja Teatr Archa, SixHouses
Bilety: 20/5 zł

PREMIERA ONLINE

Black. Medytacja w wirtualnej rzeczywistości.
Teatr Śląski (Katowice, 2020) link dostępny na teatrslaski.art.pl
czas trwania ok 40’

Realizacja teatralna stworzona w całości w technologii VR według koncepcji Krzysztofa Garbaczewskiego. Całość jest inspirowana powieścią „Germinal” E. Zoli i stanowi artystyczny prolog do premiery scenicznej, która w 2021 roku zostanie pokazana na katowickiej scenie. Garbaczewski wykorzystuje w swojej pracy VR/AR/AI i inne nowe technologie (virtual/augmented reality, artificial inteligence), tworząc eksperymenty z grą na żywo w wirtualnej rzeczywistości. W zaprojektowanej i wygenerowanej komputerowo przestrzeni spotykają się na cyberpróbach aktorzy, reżyser i inni twórcy, których efekt pracy na żywo mogą w finale oglądać użytkownicy w sieci.

Krzysztof Garbaczewski – reżyser teatralny i autor adaptacji, na podstawie których tworzy przedstawienia często nazywane ze względu na formę teatralnymi instalacjami. Charakterystyczna dla niego kolażowa stylistyka, stosowanie projekcji wideo i bezpośrednich transmisji stanowią o autorskim języku teatralnym artysty. W minionym roku Galeria Arsenał w jego rodzinnym Białymstoku poświęciła jego twórczości autorską wystawę „Badania terenowe”.

obsada T. Mechowicki, M. Piotrowski, P. Smagała, I. Szostak
koncepcja, reżyseria, przestrzeń K. Garbaczewski
3D / programming K. Motyka, A. Koszulińska, M. Korsak, S. Krysiak
video / programming S. Stępień
muzyka J. Duszyński, B. Zaskórski

PERFORMANCE

Czułość. Jestem. 24 h.
Katarzyna Borkowska | Fundacja Teatru Śląskiego „Wyspiański" oraz artystyczny kolektyw w składzie: Teatr Śląski, Teatr Mały w Tychach, Galeria La Squadra, Galeria Katowicka (prapremiera, Polska, 2020)
czas trwania: 24 godziny (od godz. 6.00 24 września do godz. 6.00 25 września)

Trwająca 24 godziny instalacja Katarzyny Borkowskiej z udziałem Kamilli Baar, inspirowana mitem o Orfeuszu i Eurydyce oraz książką „Cienie. Eurydyka mówi” Elfride Jelinek. Studium kobiety będącej pod nieustanną presją i kontrolą, zniewolonej oceniającym spojrzeniem. Zamknięta w szklanej klatce ze strzegącym jej, ale jednocześnie zagrażającym jej wężem, przez dobę będzie poddawana ciągłej obserwacji przypadkowej publiczności. Projekt artystek przesycony jest różnorodną symboliką, a odosobnienie i kontrola, której podda się aktorka, budzi mocne skojarzenia z czasami powszechnej izolacji.

„Jelinek szepcze do nas, Eurydyk, głosem Eckharta Tolle: Cierpienie zostaje zniszczone w chwili uwolnienia się od namiętności, chęci posiadania, eskalacji pragnień.
Być może po jej śladach pójdziemy wszystkie… Obłaskawimy same siebie” – pisze Katarzyna Borkowska we fragmencie opisu dotyczącego jej najnowszej pracy, której premiera odbędzie się w Katowicach.

główna rola K. Baar
koncept K. Borkowska
reżyseria K. Borkowska, B. Baar
operator I. Połaniewicz (Gifted)
producent B. Baar (Highnoon.pl)
kostiumy K. Borkowska
montaż offline B. Baar (Highnoon.pl)
kolor-korekcja M. Kowalski (Highnoon.pl)
udźwiękowienie K. Sołdacki (Uchostudio)
typografia P.Królikowski (Highnoon.pl)
podziękowania Uchostudio, Fastmedia, J. Michalak, F.
Kozłowski, M. Cieplucha, M. Cioch, Highnoon.pl, Noon.Pictures

wstęp wolny

SŁUCHOWISKO

Staś i Zła Noga (słuchowisko)
Teatr Śląski (Katowice, 2020)
czas trwania: 60’
słuchowisko dla młodych słuchaczy 10+

Niezwykłe doświadczenie w całkowitej ciemności. Zapraszamy na śląską premierę słuchowiska na podstawie obsypanego nagrodami spektaklu „Staś i Zła Noga” w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego, która odbędzie się w Ważnym Miejscu – katowickiej przestrzeni tworzonej przez osoby niewidome. Premiera słuchowiska odbyła się latem w 2020 roku w Kielcach podczas Wakacyjnego Festiwalu Sztuki dla Dzieci Hurra! ART!

„Staś i Zła Noga” to opowieść o kilkunastoletnim chłopcu z niepełnosprawnością, którego samotnie wychowuje Mama. O ich zmaganiach z codzienną rzeczywistością, przezwyciężaniu przeciwności i poszukiwaniu przyjaciół. Wszystko to podszyte solidną dawką ironicznego humoru, bo przecież ta historia to znacznie więcej. Mama walczy z systemem, Staś trenuje zdolności telepatyczne, a Zła Noga marzy, by zostać kosmonautką. Jak potoczą się ich historie?

występują K. Błaszczyńska, D. Kobiela, M. Rolnicki
tekst T. „Spell” Grządziela
adaptacja K. Błaszczyńska
dźwiękowa adaptacja spektaklu, edycja dźwięku K. Kiczek
reżyseria B. Błaszczyński
muzyka J. Adamiak
realizacja nagrań, miks, mastering K. Kurek
koordynacja produkcji słuchowiska D. Gumkowska

bilety 1 zł

FILMY

Bez tytułu (Untitled)
Austria, Niemcy, 2017
czas trwania 105’
seans za napisami po polsku

Po raz pierwszy w programie festiwalu wprowadzamy sekcję filmową z wyselekcjonowanymi tytułami z kraju i zagranicy. Cykl powstał we współpracy z Instytucją Filmową „Silesia Film” i prowadzonym przez nią kinem studyjnym Światowid.

Ostatni film Michaela Glawoggera „Bez tytułu” został dokończony dwa i pół roku po jego tragicznej śmierci przez Monikę Willi, jego wieloletnią montażystkę, która zmontowała nakręcony materiał, kierując się notatkami reżysera powstałymi podczas kręcenia zdjęć. Glawogger w 2013 roku postanowił uciec od rutyny i udać się w roczną podróż bez żadnego z góry założonego planu. Ruszył na południe, do krajów, które pojawiają się w naszej świadomości tylko jako paski sensacyjnych newsów o kolejnych klęskach żywiołowych, wojnach, falach głodu lub politycznego chaosu. Przez ekran płyną, wdzierając się w podświadomość, hipnotyczne obrazy będące śladem zapisu podróży przez Włochy, Bałkany, kraje Maghrebu i Saharę, aż po wschodnie wybrzeże Afryki. To trwająca ponad cztery miesiące, wiodąca z północy na południe, droga przez kolejne kręgi piekła, przez krzywe odbicia jeszcze sytej i bezpiecznej Europy.

występują m.in. B. Minichmayr, F. Shaw, R.A. Townsend
reżyseria M. Glawogger/M. Willi

Blask (Hikari)
Japonia, Francja, 2017
czas trwania 102’
seans z napisami po polsku

Po raz pierwszy w programie festiwalu wprowadzamy sekcję filmową z wyselekcjonowanymi tytułami z kraju i zagranicy. Cykl powstał we współpracy z Instytucją Filmową „Silesia Film” i prowadzonym przez nią kinem studyjnym Światowid.

„Blask” to najnowszy film autorki kinowego przeboju „Kwiat wiśni i czerwona fasola". To romantyczne, ale i spełnione artystycznie „kino o kinie”, czyli japoński melodramat rozgrywany w środowisku filmowców. Misako z niekłamaną pasją opisuje przedmioty, uczucia i świat wokół nich. Jest audiodeskryptorką – tworzy napisy do filmów, przekazywane następnie drogą słuchową widzom niewidomym lub słabowidzącym. Podczas jednej z projekcji dziewczyna spotyka słynnego fotografa, Masayę, którego wzrok nieodwracalnie się pogarsza. Między mężczyzną, który traci światło, a kobietą, która je ściga, wybucha płomienne uczucie...

występują m.in. A. Misaki, M. Nagase, T. Fuji, M. Kanno, M. Koichi
scenariusz i reżyseria N. Kawase

bilety 13 zł

Dumni i wściekli (Pride)
Wielka Brytania, 2014
czas trwania 120’
audiodeskrypcja | napisy dla Głuchych

Po raz pierwszy w programie festiwalu wprowadzamy sekcję filmową z wyselekcjonowanymi tytułami z kraju i zagranicy. Cykl powstał we współpracy z Instytucją Filmową „Silesia Film” i prowadzonym przez nią kinem studyjnym Światowid.

Co łączy ludzi, których wszystko różni? Konserwatywne, górnicze miasteczko, z którego ucieka, kto może. Kiedyś spokojne, teraz targane strajkami lat 80. Kiedy poczucie wrogości wobec wszystkiego, co obce, osiąga apogeum, niespodziewanie przyjeżdżają tu kolorowym busem geje i lesbijki ze stolicy z propozycją współpracy i pomocy.

„Dumni i wściekli” to oparta na faktach historia, która stała się jednym z największych brytyjskich przebojów kinowych. Komedia produkcji BBC Films, której światowa premiera miała miejsce w Cannes, w tradycji takich hitów jak „Dziewczyny z kalendarza”, z udziałem plejady gwiazd m.in Billa Nighy („To tylko miłość”), Imeldy Staunton (seria „Harry Potter”), Andrew Scotta (Jim Moriarty w serialu „Sherlock”) i Dominica Westa („300″).

występują m.in. B. Nighy, I. Staunton, D. West, P. Considine, A. Scott
reżyseria M. Warchus

bilety 13 zł

Ikar. Legenda Mietka Kosza
Polska, 2019
czas trwania 122’ + spotkanie po seansie
audiodeskrypcja | napisy dla Głuchych | pętla indukcyjna | spotkanie tłumaczone na język migowy (PJM)

Po raz pierwszy w programie festiwalu wprowadzamy sekcję filmową z wyselekcjonowanymi tytułami z kraju i zagranicy. Cykl powstał we współpracy z Instytucją Filmową „Silesia Film” i prowadzonym przez nią kinem studyjnym Światowid. Po seansie odbędzie się rozmowa, którą poprowadzi filmoznawczyni Justyna Margielewska. Spotkanie będzie tłumaczone na język migowy.

”Ikar. Legenda Mietka Kosza" to inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia niewidomego geniusza fortepianu. Mietek (Dawid Ogrodnik) jako dziecko traci wzrok. Jego matka (Jowita Budnik) oddaje go pod opiekę sióstr zakonnych w Laskach. W ośrodku dla niewidomych chłopiec odkrywa, że muzyka może stać się dla niego sposobem, by na nowo widzieć i opowiadać świat. Mietek zostaje świetnym pianistą klasycznym, jednak gdy odkrywa jazz, ma już tylko jeden cel: zostać najlepszym pianistą jazzowym w Polsce. Odnosi coraz większe sukcesy, a w jego życiu niespodziewanie pojawia się charyzmatyczna wokalistka Zuza (Justyna Wasilewska). To spotkanie zmieni jego życie.

występują m.in. D. Ogrodnik, J. Wasilewska, P. Adamczyk
reżyseria M. Pieprzyca

bilety 13 zł

Łowcy czarownic (Zlogonje)
Serbia, Macedonia, 2018
czas trwania 86’
seans przyjazny sensorycznie | pętla indukcyjna | dubbing

Po raz pierwszy w programie festiwalu wprowadzamy sekcję filmową z wyselekcjonowanymi tytułami z kraju i zagranicy. Cykl powstał we współpracy z Instytucją Filmową „Silesia Film” i prowadzonym przez nią kinem studyjnym Światowid.

„Łowcy czarownic” to oryginalna propozycja kina familijnego. Dwójka przyjaciół, nieśmiały Jovan i niepokorna Milica, tworzą misterny plan, by odnaleźć wiedźmę i zdjąć zły urok rzucony na tatę dziewczynki. A to dopiero początek przygód. Główny bohater „Łowców czarownic”, to 10-letni Jovan, który nocą jest odważnym superbohaterem potrafiącym latać, a za dnia – niepewnym siebie chłopcem, dla którego z racji niepełnosprawności proste czynności często bywają wyzwaniem. Jovan niemal każde popołudnie spędza na sali rehabilitacyjnej. Jego życie zmienia się, gdy do klasy dołącza nowa koleżanka – Milica. Dziewczynka ma inny problem, jej rodzice postanowili się rozstać, a ojciec związał się z… wiedźmą! Dwójka przyjaciół postanawia połączyć siły i działać!

występują m.in. S. Mahmuti, M. Milavic
reżyseria R. Miljković
bilety 13 zł

Pogawędki o drzewach to zbrodnia (Talking About The Trees)
Francja, Sudan, Niemcy, Czad, Katar, 2019
czas trwania 93’
audiodeskrypcja | pętla indukcyjna

Po raz pierwszy w programie festiwalu wprowadzamy sekcję filmową z wyselekcjonowanymi tytułami z kraju i zagranicy. Cykl powstał we współpracy z Instytucją Filmową „Silesia Film” i prowadzonym przez nią kinem studyjnym Światowid.

Ibrahim, Manar, Soliman i Eltayeb to członkowie sudańskiego klubu filmowego, którzy postanowili odrestaurować nieczynne kino pod Chartumem. Łączy ich nie tylko żarliwa chęć przywrócenia dawnych zasobów filmowych i ponownego zainteresowania sudańskim kinem, ale także to, że wszyscy kształcili się w zagranicznych szkołach filmowych. Ich młodzieńcze filmy, z których wiele zostało zakazanych lub zaginęło, odzwierciedlają wpływ zarówno radzieckiej szkoły montażu, jak i francuskiej Nowej Fali.

Dziś spotykają się i rozmawiają o przeszłości, o prześladowaniach, a nawet torturach wobec opozycyjnych artystów. Czytają listy napisane na obczyźnie i marzą o Sudanie, w którym istniałaby wolność słowa i artystycznego wyrazu. Jednak w kraju zdominowanym przez islamistów, którzy cenzurują każdą formę sztuki, otwarcie kina okazuje się niezwykle skomplikowane.

występują m.in. M. Al Hilo, S. Ibrahim, A. Mahdi
reżyseria S. Gasmelbari
bilety 13 zł

Słynny najazd niedźwiedzi na Sycylię (La fameuse invasion des ours en Sicile)
Włochy, 2019
czas trwania 82’
seans przyjazny sensorycznie | pętla indukcyjna | dubbing

Po raz pierwszy w programie festiwalu wprowadzamy sekcję filmową z wyselekcjonowanymi tytułami z kraju i zagranicy, także dla młodszej widowni. Cykl powstał we współpracy z Instytucją Filmową „Silesia Film” i prowadzonym przez nią kinem studyjnym Światowid.

Początkiem niezwykłej przygody sycylijskich niedźwiedzi jest zaginięcie królewskiego syna. Targany tęsknotą Leoncjo, władca niedźwiedzi, wyrusza wraz z poddanymi do krainy człowieka w poszukiwaniu księcia. Dobre intencje władcy zostają jednak mylnie odebrane przez ludzi, którzy – kierowani żądzą władzy i chciwością – atakują przybyszów. Czy te dwa światy da się ze sobą pogodzić? W krainie pełnej magicznych postaci, gdzie wszystko jest możliwe, zaczyna się walka o miłość, wpływy i władzę.

„Słynny najazd niedźwiedzi na Sycylię” to animowana baśń o istnieniu odmiennych od siebie światów, poszukiwaniu tożsamości oraz potędze miłości i władzy. Film miał swoją premierę w Cannes, został też zauważony na festiwalach w Sevilli i Annecy. W polskiej wersji językowej postaciom głosów użyczyli m.in. Andrzej Chyra i Roman Gutek.

reżyseria L. Mattotti
bilety 13 zł

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE

DOBRY MATERIAŁ – na podstawie „Kopciucha” Janusza Głowackiego
Studenci III roku arteterapii Uniwersytetu Śląskiego we współpracy z Teatrem Śląskim, 2020
czas trwania 75’

Impulsem do realizacji spektaklu były zajęcia prowadzone przez Roberta Talarczyka i Zbigniewa Wróbla ze studentami II roku arteterapii Uniwersytetu Śląskiego. Program obejmuje zwykle dramę, działania warsztatowe, praktyczne zajęcia na scenie. W tym jednak przypadku praca warsztatowa nabierała coraz bardziej poważnego charakteru, stała się źródłem refleksji na temat wykluczenia, aż wreszcie zaangażowani w nią studenci zaproponowali realizację spektaklu. Podczas Festiwalu zobaczymy rezultaty tych działań. Przedstawienie powstało na podstawie „Kopciucha” Janusza Głowackiego.

Iskra człowieczeństwa może tlić się w najciemniejszym miejscu piekła. Pytanie, czy ma szansę tam przetrwać. Na ile środowisko determinuje, kim jesteś? Na ile możesz to zmienić? O czym tak naprawdę decydujesz? Ile ostatecznie wytrzymasz? Młodzi ludzie w zderzeniu z kultowym tekstem Janusza Głowackiego. W więziennym kontekście dostrzegli aż zbyt wiele analogii do codzienności.
występują studentki III roku arteterapii: M. Lukasek, N. Skorupka, A. Kuczek, D. Kuźmiak, M. Kempa, studentki Szkoły Aktorskiej Teatru Śląskiego: A. Curyło, O. Matuszek oraz A. Machel
reżyseria: Z. Wróbel

DOWN THE ROAD. ZESPÓŁ W TRASIE – spotkanie z uczestnikami programu

Telewizyjny program „Down the road. Zespół w trasie” opowiada o młodych ludziach z zespołem Downa, którzy wraz z Przemkiem Kossakowskim ruszają w podróż po świecie. Mierzą się ze stereotypami, które często określają ich jako niesamodzielnych i wymagających opieki. Pierwszy sezon programu odniósł ogromny sukces, stacja przygotowała w związku z tym kontynuację.
Podczas 3. Międzynarodowego Festiwalu „Open The Door” będziemy mogli spotkać się z uczestnikami programu, porozmawiać o ich doświadczeniach, o tej niezwykłej przygodzie, która często wymagała od nich przełamywania własnych ograniczeń i niepewności. Dowiedzieć się, czy program przyczynił się do jakichkolwiek zmian w ich życiu. W spotkaniu wezmą udział wybrani uczestnicy programu, a całość poprowadzi Patrycja Bartoszak-Kempa, która pracowała na planie „Down The Road. Zespół w trasie”.

udział biorą K. Hirsztritt, G. Brandt, A. Kociołek, A. Mandryga, D. Kasińska, M. Milka
prowadzenie P. Bartoszak-Kempa

SZTUKA ŁĄCZENIA 2020 – seminarium

Muzeum Śląskie w Katowicach, 2020
tłumaczenie na język migowy (PJM)

Zachęcamy do udziału w spotkaniu i dyskusji pt. „Sztuka łączenia” organizowanych przez Muzeum Śląskie w Katowicach, które od początku partneruje wydarzeniom Międzynarodowego Festiwalu „Open The Door”. Tegoroczna „Sztuka łączenia” będzie poświęcona tematyce projektowania uniwersalnego oraz komunikacji między osobami słyszącymi i niesłyszącymi.

Wydarzenie odbędzie się 25 września w formie studyjnego spotkania dostępnego dla publiczności online. Zaproszono do udziału Głuchych nauczycieli i artystów oraz studentów Wydziału Projektowego Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Studenci zaprezentują projekty graficzne wykonane przy współpracy z osobami Głuchymi. Prezentacja prac będzie okazją do rozmowy na temat dostępności, integracji, ale również inspiracji, jakie niesie za sobą poznanie świata Głuchych. Do dyskusji na temat projektowania uniwersalnego włączą się również Głusi artyści wizualni.
W spotkaniu będzie można uczestniczyć online od godziny 10.00 do 14.00, link umożliwiający dostęp do kanału wideo będzie dostępny na stronie Muzeum Śląskiego w dniu wydarzenia. Wydarzenie będzie tłumaczenie na polski język migowy.

MIEJSCA WYDARZEŃ
Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego w Katowicach
Duża Scena Rynek 10
Scena Kameralna Warszawska 2
Scena w Malarni Teatralna 2a
Scena w Galerii 3 Maja 30, Galeria Katowicka, poziom +2
plac przed Teatrem Rynek 10
parking Uniwersytetu Śląskiego Bankowa 12 (wejście od Moniuszki)
Ważne Miejsce Mikołowska 44

BILETY
Rezerwacja biletów w Biurze Obsługi Widzów
tel. +48 32 258 89 67 online www.teatrslaski.art.pl

Kasa biletowa Rynek 10, tel. +48 32 259 93 60
poniedziałek godz. 10–18 (przerwa 13.00–13.30)
wtorek–sobota godz. 10–19 (przerwa 13.00–13.30)
niedziela na 2 godziny przed wydarzeniem
Bilety/wejściówki można kupić/odebrać także w miejscach prezentacji na godzinę przed wydarzeniem.

ZASADY UCZESTNICTWA W WYDARZENIACH FESTIWALOWYCH
Kup bilet – najlepiej online. Jeśli musisz zrobić to w kasie, nie czekaj na ostatni moment i zaplanuj to z odpowiednim wyprzedzeniem, by zdążyć na rozpoczęcie wydarzenia. Liczbę biletów/wejściówek dostosowaliśmy do miejsca pokazu według obowiązujących wytycznych i standardów sanitarnych.
Zabierz z domu maseczkę lub przyłbicę – zakrycie nosa i ust jest obowiązkowe podczas całej imprezy w miejscu pokazu (dotyczy to także pokazów plenerowych). Jeżeli o tym zapomnisz, odbiór maseczki jest możliwy w naszej Kasie Biletowej.
Wypełnij przed rozpoczęciem wydarzenia obowiązkowe oświadczenie z danymi, które pozwoli nam oraz służbom sanitarnym na szybki kontakt z Tobą w razie potrzeby.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
beeee

ale drewno....

Dodaj ogłoszenie