Autostrada A1 pod Częstochową bez pieniędzy na dokończenie budowy. Ministerstwo Infrastruktury musi interweniować. Brakuje 220 mln zł

Anna DziedzicZaktualizowano 
Budowa autostrady A1 pod Częstochową: 220 mln zł to ogromna kwota, bez której Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie ma już pola manewru. GDDKiA
Nie obejdzie się bez dodatkowych pieniędzy – mówią nieoficjalnie drogowcy o planowanym dokończeniu częstochowskiego odcinka autostrady A1. Chodzi o odcinek F, który do kwietnia 2019 roku budowało konsorcjum włoskich firm w którym liderem była firma Salini. Po wyrzuceniu firmy z placu budowy i otwarciu ofert firm chcących dokończyć budowę tego odcinka, okazało się, że w budżecie GDDKiA zabraknie na ten cel co najmniej 220 mln złotych. Czy ministerstwo dopłaci do budowy A1?

Budowa autostrady A1 pod Częstochową

220 mln zł to ogromna kwota, bez której Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie ma już pola manewru. Nowy przetarg na dokończenie budowy A1 w okolicach Częstochowy też nie wchodzi w grę, bo inwestor chcąc właśnie uniknąć długotrwałego postępowania przetargowego i w ramach wykonania prac zabezpieczających na placu budowy opuszczonym przez Salini postanowił wybrać wykonawcę tych prac w drodze negocjacji. Nie spodziewano się jednak tak wysokich cen złożonych przez oferentów.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA Z BUDOWY AUTOSTRADY

- Spodziewaliśmy się wyższych cen, ale te oferty nieco nas zaskoczyły – przyznaje Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. – Obecnie analizujemy te oferty i możliwości zrealizowania inwestycji – dodaje.

Wiadomo, że wykonawca, który będzie realizował tę inwestycję będzie musiał wziąć pod uwagę wiele dodatkowych ryzyk. Będzie działał pod presją czasu, bo nie od dziś wiadomo, że ambicją ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka jest sprawienie, by cały budowany od 2015 roku odcinek autostrady A1 był przejezdny do końca roku.

Nie przegapcie

Wiadomo też, że trzy pierwsze odcinki od Pyrzowic do węzła Blachownia będą gotowe już w połowie roku. GDDKiA planuje otwarcie dla ruchu tej 38-kilometrowej trasy w połowie lipca. Budują je firmy Strabag i Berger Bau.

Autostrada A1 pod Częstochową bez pieniędzy na dokończenie b...

To jedyny odcinek A1, na którym nie ma nawierzchni

Problemem pozostaje jednak wciąż niedokończona przez Salini autostradowa obwodnica Częstochowy. Patrząc na ostatnie zdjęcia tej inwestycji z drona, to jedyny odcinek budowanej od czterech lat autostrady, na którym nie ma jeszcze nawierzchni. Jej położenie, byłoby jednym z elementów prac zabezpieczających, które będzie miał zrealizować wybrany bez przetargu wykonawca. Jednak, by do tego doszło, potrzebnych jest dodatkowych 220 milionów złotych.

Zobaczcie koniecznie

Nieoficjalnie wiemy, że w ciągu najbliższych dni do Ministerstwa Infrastruktury GDDKiA prawdopodobnie złoży wniosek o zwiększenie budżetu na dokończenie budowy A1 pod Częstochową.

Tylko w ten sposób istnieje szansa na uzyskanie przejezdności na całym, 57-km odcinku A1 od Pyrzowic do węzła Rząsawa pod Częstochową.

Czy ministerstwo da więcej pieniędzy na dokończenie A1?

Co zrobi Ministerstwo Infrastruktury, jeśli na biurko ministra trafi wniosek dyrektora GDDKiA o „dorzucenie” dodatkowych pieniędzy na budowę A1 w Częstochowie?

Zapytaliśmy o to. Niestety wczoraj przez cały dzień nie uzyskaliśmy odpowiedzi. Jeśli nadejdzie, natychmiast o tym poinformujemy.

Jak produkowany jest prąd w Elektrowni w Rybniku?

Debata DZ: Jak walczyć ze smogiem?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Zaskoczyło ich, że oferenci wycenili tak drogo. Paranoja. Robią z nas baranów a nasze społeczeństwo to łyka.

S
Sg76

Niestety skończyło się ELDORADO dla zagranicznych firm, które i tak budował polskimi rękami, tylko czy wypłacili podwykonawców pieniądze zanim się zwinęli.

G
Gość
2019-06-20T00:08:08 02:00, po szmal do ryżego!:

Zgłoście sprawę ryżemu,temu od zielonej wyspy,on wam nie odmówi. Nie takie sprawy rozwiązywał! Najlepiej poszło mu ze szmalem tych, którzy oszczędzali w OFE!

Kilka minut i 150 mld poszło, nie wiadomo na co!Wszystkie budowy opłaci, wały przeciwpowodziowe już zbudował!

Jakbyś miał ze dwie komórki obyś wiedział, że pieniądze zostały przeksięgowane i dalej są, albo może były, bo za dobrej zmiany znika wszystko. Ale tego, że dobra zmiana zajumała ci wszystko, i jeszcze wzięła od tego haracz, tego ta jedyna komórka już nie zarejestrowała.

G
Gość

Liczyli że następna firma wykona im po kosztach sprzed iluś tam lat. A materiały podrożały, niektóre nawet 2 czy 3 krotnie. Wzrosła też płaca minimalna. Włosi wiedzieli, że to nie pójdzie tak dalej. A za dobre słowo nie będą pracować. Niech zajmą u Rydzyka.

G
GW

Pisowska sprawność budowania!!!

j
janko_emigrant

Ile można budować jedną autostradę? Żeby było ich z 10, a tu mamy praktycznie tylko dwie, z czego jedna w remoncie od wieków płyty, a drugiej nie mogą dokończyć.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3