Budowa autostrady A1 zostanie dokończona. Jest dodatkowe 400 mln zł z Ministerstwa Infrastruktury. W sierpniu podpisanie umowy z konsorcjum

Bartłomiej Romanek
Bartłomiej Romanek
Dokończenie inwestycji jest możliwe, bo minister infrastruktury wydał zgodę na zwiększenie wartości kosztorysowej budowy autostrady A1 od Pyrzowic do końca obwodnicy Częstochowy (odcinek „F” Rząsawa - Blachownia) o niespełna 400 mln zł. GDDKiA
Konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z Wrocławia wraz partnerami: Budimex S.A z Warszawy oraz BUDPOL Sp. z o.o. z Częstochowy prawdopodobnie dokończy budowę odcinka F autostrady A1, czyli tzw. autostradową obwodnicę miasta. Zdaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, konsorcjum złożyło najlepszą ofertę w trybie negocjacji, a podpisanie umowy powinno nastąpić jeszcze w sierpniu 2019 roku.

Dokończenie inwestycji jest możliwe, bo minister infrastruktury wydał zgodę na zwiększenie wartości kosztorysowej budowy autostrady A1 od Pyrzowic do końca obwodnicy Częstochowy (odcinek „F” Rząsawa - Blachownia) o niespełna 400 mln zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miałaby bowiem problemy z wyłonieniem wykonawcy ze względu na oferty wyższe niż zarezerwowane środki.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Pod koniec kwietnia GDDKiA zerwała umowę z z głównym wykonawcą odcinka F, firmą Salini Polska, która odwołała się do Krajowej Izby Odwoławczej. KIO oddaliła odwołanie.

GDDKiA zaprosiła do negocjacji w sumie osiem firm. sześć firm będących Generalnymi Wykonawcami trasy A1 w Polsce, tj.: Budimex, Berger Bau, Strabag, Pol-Aqua, Mirbud i Intercor oraz dwóch głównych podwykonawców odcinka F autostrady A1, czyli firmy Bud-Pol i Lemar.

Nie przegapcie

Od 13 do 24 maja 2019 r., równolegle do trwających negocjacji przeprowadzono inwentaryzację placu budowy oraz przygotowano dokumentację przetargową.

Budowa autostrady A1 zostanie dokończona. Jest dodatkowe 400...

- Dzięki oparciu procedury wyboru Wykonawcy na trybie negocjacji bez ogłoszenia, na co pozwalają i co regulują przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest jeszcze przed końcem sierpnia. Ma to pozwolić na realizację pilnych prac zabezpieczających już wykonanego zakresu inwestycji - informowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Te plany mogło jednak storpedować otwarcie ofert, które odbyło się 13 czerwca 2019 roku. Kosztorys inwestycji wynosił 290 milionów zł, a według naszych informacji złożone przez trzy podmioty oferty wynosiły 434, 514 i 676 milionów zł.

- Obecnie analizujemy oferty. Wszystkie trzy przekraczają znacząco zakładany kosztorys. W sytuacjach, kiedy oferty przekraczają kosztorys i zarazem uznajemy po analizie że wysokość kwot wynika z obiektywnych uwarunkowań rynkowych wówczas możemy wystąpić o zwiększenie kwoty do Ministerstwa Infrastruktury albo unieważnić przetarg. W opcji zwiększenia budżetu podpisujemy umowę z wybranym wykonawca, który przedstawił najkorzystniejsza ofertę - tłumaczył Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA.

Autostrada A1 pod Częstochową bez pieniędzy na dokończenie b...

Wszystko wskazuje jednak na to, że zgodnie z planami drogowców, umowę na dokończenie A1 uda się jednak podpisać umowę zgodnie z planem w sierpniu 2019 roku. Stało się to możliwe, dzięki decyzji ministerstwa infrastruktury o zwiększeniu puli środków na to zadanie.

"Z uwagi na kluczowe położenie tego odcinka A1 i jego strategiczną rolę w układzie komunikacyjnym całej południowej Polski, Minister Infrastruktury zaakceptował wzrost wartości zadania, kierując się przede wszystkim względami społecznym i gospodarczymi. Analizy ekonomiczne wykazały, że roczne straty społeczne, wynikające z opóźnienia budowy A1, są szacowane na ok. 225 mln zł. Pomimo wzrostu wartości kontraktu, kwota na jego realizację jedynie o ok. 13% przekroczy kosztorys GDDKiA z 2015 roku"

- tłumaczy resort infrastruktury.

Budowa autostrady A1. Zobaczcie niesamowite zdjęcia z drona....

Minister Infrastruktury zobowiązał GDDKiA do intensyfikacji działań i podjęcia wszelkich środków prawnych w celu odzyskania należnych stronie publicznej środków, pochodzących z kar umownych za odstąpienie od umowy z przyczyn leżących po stronie wykonawcy oraz gwarancji bankowych.

- Dzięki oparciu procedury wyboru wykonawcy na trybie negocjacji bez ogłoszenia, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, rozpoczęcie prac budowlanych możliwe będzie jeszcze przed końcem sierpnia. Pozwoli to na realizację pilnych prac zabezpieczających już wykonanego zakresu inwestycji.

W wyniku prowadzonych negocjacji najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z Wrocławia wraz partnerami: Budimex S.A z Warszawy oraz BUDPOL Sp. z o.o. z Częstochowy, oferując wykonanie przedmiotu umowy za 434 402 991,17 złotych oraz deklarując skrócenie terminu realizacji o 1 miesiąc i przedłużając okres gwarancji jakości nawierzchni z betonu cementowego o 5 lat - informuje GDDKiA.

Zgodnie z założonym harmonogramem (przy braku odwołań) w sierpniu podpisana zostanie umowa z wykonawcą. Prace zabezpieczające planowane są do zakończenia najpóźniej 15 listopada 2019 r. Przed dopuszczeniem do ruchu konieczne będzie jeszcze wyłonienie wykonawcy na dokończenie robót.

Zobaczcie koniecznie

Jarosław Kaczyński w Katowicach o nowych wyzwaniach polityki społecznej

Wideo

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
J23
Strabag i Bx już wiercą w nawierzchni, chudych betonach - na pewno droga GDdkia nie będzie puszczenia ruchu na koniec roku, chyba ze jeszcze więcej dopłacicie. Wartość kontraktu końcowa pewnie skoczy o kolejne 200 mln, ale sukces będzie. Proponuje sprawdzić kosztorysy czy BX-Sg nie zrobiły inżynierii cenowej bo wam kolejne mln dołożą.
C
Czołobitny
...zlituj siem zlituj, prosimy ciem Panie (ministrze)! Bo ty Panie wszechmogący autostrade nam zbudujesz, aby my - plebs pospolity mogli ciem wielbić na wieki wieków!
S
S. Wawelski
A zasdza wzdluz tej te samej autostrady te km kwadratowe lasow cco wycieli ?
G
Gość
Współczuję mieszkańcom Woźnik i Gniazdowa. Będą mieć tak samo jak w Mierzęcicach.
G
Gość
2019-07-08T12:05:00 02:00, taka prawda:

nic się nie zlitował tylko są wybory na jesień

to kasa się sypie

Wybory powinny być kilka razy w roku. To byśmy się wtedy obietnic nasłuchali!

Y
Y
2019-07-08T14:14:20 02:00, Olo:

Łaskawy pan minister przed wyborami. Komu zabierze?

Spoko. Po wyborach się znowu wstrzyma

G
Gość
jakaś pechowa ta autostrada wszak już Tusk obiecywał ją całą na Euro 2012
z
zak1953
Co ma litość do wykonania planu robót drogowych? Myślę, że minister powinien trafić przed trybunał, za uchybienia
O
Olo
Łaskawy pan minister przed wyborami. Komu zabierze?
W
WALEC
to teraz pisDOLONY ministrze powiedz ile kosztuje 1 km. drogi , bo jak do tej pory to ani 1m autostrady za waszego NIErządu nie powstało
i
inż.
O ilę się nie mylę do listopada mają być wykonane prace zabezpieczające a nie zakończenie budowy. To dwie różne rzeczy. Pytanie czy to celowe wprowadzanie w błąd czy wynik głupoty urzędniczej. Musi i tak zostać ogłoszony przetarg na dokończenie robót bo gdyby nie to oznaczało by to, iż aktualny przetarg nie był na wykonanie robót zabezpieczających a na dokończenie budowy. A ja już dzisiaj się założę o grubą kasę że do grudnia i tak nie będzie przejezdności dwoma jezdniami.
G
GW
Ooo...!!! Jakie ludzkie panisko!!! Zlitował się Pan minister!!! Lud śpiewa hosanna!!! ;))) Dzięki Ci, litościwy ministrze!!!
t
taka prawda
nic się nie zlitował tylko są wybory na jesień

to kasa się sypie
Dodaj ogłoszenie