Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

CPK wyłoniło firmy, które zaprojektują linię kolejową pomiędzy Katowicami a Ostrawą. Zajmą się tym dwa przedsiębiorstwa z Korei Południowej

Piotr Chrobok
Piotr Chrobok
Zwycięzcami przetargu na budowę linii Katowice-Ostrawa zostały firmy: Korea National Railway oraz Dohwa Engineering.
Zwycięzcami przetargu na budowę linii Katowice-Ostrawa zostały firmy: Korea National Railway oraz Dohwa Engineering. arc.
Oferta złożona przez firmy: Korea National Railway oraz Dohwa Engineering z Korei Południowej została wybrana przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny jako najkorzystniejsza do stworzenia projektu linii kolejowej Katowice-Ostrawa. CPK na jej zaprojektowanie planuje wydać 134 miliony złotych.

CPK wyłoniło firmy, które zaprojektują linię kolejową pomiędzy Katowicami a Ostrawą. Zajmą się tym dwa przedsiębiorstwa z Korei Południowej

Dokładne terminy rozpoczęcia prac nie są jeszcze znane, ale wiadomo już, kto będzie za nie odpowiadał. Mowa o stworzeniu projektu 70-kilometrowej linii kolejowej łączącej Katowice z Ostrawą, będącej częścią linii do Centralnego Portu Komunikacyjnego w podwarszawskim Baranowie. Wyłonienie wykonawcy ogłosiła odpowiedzialna za nią spółka CPK. Będą nim dwie firmy z Korei Południowej.

- Przetarg na zaprojektowanie linii wygrało konsorcjum dwóch firm. Pierwszą z nich jest Korea National Railway (KNR). Drugi z podmiotów konsorcjum to Dohwa Engineering - informuje Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.

Jak przekonują przedstawiciele spółki, oba przedsiębiorstwa mają spore doświadczenie w zakresie projektowania linii kolejowej. KNR, czyli południowokoreańska firma państwowa miała już nawet pracować dla CPK.

- Korea National Railway realizowała projekty budowy kolei, usługi doradztwa technicznego i studia wykonalności, w tym w zakresie Kolei Dużych Prędkości - przypominają w CPK.

Również druga firma - Dohwa Engineering - nie jest na kolejowym rynku nowicjuszem.

- Firma ma na swoim koncie ponad 7 tys. projektów w kraju i na świecie - przekazują w spółce.

Koszt projektu linii kolejowej Katowice-Ostrawa to 134 miliony złotych!

CPK na stworzenie projektu linii kolejowej z Katowic do Ostrawy zamierza przeznaczyć 134 miliony złotych. W spółce podkreślają, że jest to jedna z najistotniejszych linii w kontekście całego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, a nawet w szerszej perspektywie.

- Ten odcinek stanowi ważny element unijnej transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) łącząc Katowice, Warszawę czy Kraków z Brnem, Pragą, Bratysławą, Wiedniem i Budapesztem - zauważa Konrad Majszyk, dodając, że dzięki niemu wzrośnie znaczenie Górnego Śląska na europejskiej arenie. - Dzięki nowej linii kolejowej, będącej elementem kolei Grupy Wyszehradzkiej V4, Górny Śląsk stanie się ważnym węzłem transportowym w całym regionie Trójmorza - zaznacza rzecznik prasowy spółki.

Przedstawiciele CPK wskazują też na korzyści, jakie ze stworzenia linii mają popłynąć do - ok. 3,6 miliona - mieszkańców Górnego Śląska, zwłaszcza Jastrzębia-Zdroju, czyli miasta, które od kilkudziesięciu lat nie ma dostępu do kolei.

- Projekt zapewni włączenie do sieci kolejowej miasta Jastrzębie-Zdrój, a także nowe, znacznie szybsze połączenia regionalne z Rybnika, Żor i Wodzisławia Śląskiego do Katowic. To cywilizacyjny skok, który zniweluje wykluczenie komunikacyjne tej części Śląska - zwracają uwagę władze spółki CPK.

Oprócz linii na Śląsku, powstają projekty 340 km innych linii kolejowych

Projekt linii kolejowej na Śląsku nie jest jedynym, który znalazł swojego wykonawcę w zakresie projektu. Jak przekazuje CPK, obecnie realizowane są projekty dla 340 kilometrów pięciu innych linii kolejowych. To linie na trasach Warszawa-Łódź oraz Łódź-Wrocław.

- Pierwszy z nich opracowują Biuro Projektów "Metroprojekt" oraz konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika. Z kolei linię Łódź-Sieradz projektuje firma Egis, Sieradz-Kępno trafiła do konsorcjum BBF i IDOM. Projekt trasy od Kępna do Czernicy Wrocławskiej przygotowuje konsorcjum MGGP i Voessing Polska, a za odcinek Czernica Wrocławska-Wrocław odpowiada Systra - wylicza zaangażowane w prace przedsiębiorstwa, Konrad Majszyk.

Poza tymi liniami, dla których powstają już projekty, dla dwóch innych wyłonione są warianty inwestorskie. Te wyłoniono dla tras Łętownia-Rzeszów i Sieradz-Poznań. W sumie w ramach CPK ma powstać ok. 2000 kilometrów nowych linii kolejowych, na których pociągi mają się poruszać z prędkością 250 km/h, przez co przejazd do Warszawy dla największych miast w Polsce ma zajmować nie więcej niż 2,5 godziny.

CPK będzie gotowy w 2028 roku. Dłużej potrwa budowa poszczególnych linii kolejowych

Inwestycje związane z budową nowych linii kolejowych mają być realizowane do 2035 roku. Sam Centralny Port Komunikacyjny ma ruszyć natomiast w roku 2028. Jak zapowiadają władze CPK, port tylko w pierwszym etapie swojej działalności ma być gotowy na obsługę nawet 40 milionów osób rocznie.

Nie przeocz

Zobacz także

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera