MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Częstochowa. Polski autobus wodorowy będzie woził testowo pasażerów MPK

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Polski autobus wodorowy będzie woził testowo pasażerów w Częstochowie
Polski autobus wodorowy będzie woził testowo pasażerów w Częstochowie Piotr Ciastek
Do 26 lipca mają potrwać testowe jazdy polskim autobusem wodorowym w Częstochowie. Takie autobusy zamówił już Rybnik. W przyszłości, jak mają nadzieję władze Częstochowy, również i po Jasną Górą mają pojawić się nowoczesne egzemplarze tego typu autobusów.

W piątek, 21 lipca w samo południe, Częstochowa zaprezentowała pierwszy wodorowy autobus, który będzie testowo jeździł ulicami miasta. Ma to być krok w kierunku niskoemisyjnego transportu w Częstochowie.

– W programie "Lepsza komunikacja w Częstochowie" dbamy o miejskie drogi, ścieżki rowerowe, ale i o transport publiczny – by był jak najbardziej bezpieczny, funkcjonalny, użyteczny, ale i ekologiczny – mówi prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. – Jesteśmy na bieżąco z nowościami w komunikacji, a jej przyszłością ma być m.in. autobus wodorowy. Dlatego przez kilka dni taki autobus będzie kursował po Częstochowie. Dowiemy się, co pasażerkom i pasażerom się w nim podoba, co można poprawić. Pracownicy MPK sprawdzą natomiast, jak spisuje się pod względem technicznym.

W prezentacji NesoBusa, oprócz prezydenta Częstochowy, wzięli udział jego zastępca Piotr Grzybowski oraz prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Mariusz Sikora. Spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy reprezentowali prezes zarządu Maciej Nietopiel oraz dyrektor Departamentu Produkcji Tomasz Jasłowski.

- Jest to całkowicie polska myśl techniczna, w tym sensie że został zaprojektowany przez polskich inżynierów. Oczywiście część podzespołów wyprodukowano za granicą, ale generalnie autobus jest produkowany w Polsce. W bardzo szybkim czasie został wdrożony, uzyskał homologację i wszedł do sprzedaży w niemal rekordowym czasie niespełna 2 lat. Podpisaliśmy już pierwszy kontrakt na dostawę 20 autobusów do Rybnika. Uczestniczymy w kolejnych przetargach - mówił podczas prezentacji Maciej Nietopiel.

Dyrektor Maciej Nietopiel podziękował miastu za możliwość prezentacji pojazdu, stwierdzając, że świadczy to o bardzo racjonalnym podejściu władz samorządowych do kwestii transportu zbiorowego i perspektywicznego celu, jakim jest zeroemisyjność.

Wodorowy autobus na pełnym tankowaniu przejedzie do 450 km, a jego zatankowanie trwa 15 minut. Średnie spalanie, potwierdzone testami, wynosi 8,5 kg wodoru na 100 km, co jest według dyrektora Nietopiela bardzo dobrym wynikiem.

Z kolei prezes MPK krótko scharakteryzował obecną flotę miejskiego przewoźnika ze względu na typ napędu, zwracając uwagę na te nowatorskie rozwiązania, z których korzysta Częstochowa. Chodzi m.in. o tzw. ,,hybrydę”. – To gazowo-elektryczny autobus – tłumaczył prezes Mariusz Sikora. – Z tego, co wiem, nigdzie na świecie poza Częstochową nie jest użytkowany. Mamy też 16 autobusów elektrycznych oraz autobusy napędzane wyłącznie gazem ziemnym. Różnorodność naszej floty jest więc duża. Mamy nadzieję, że kiedyś uda nam się pozyskać także autobusy wodorowe.

Częstochowa nie ma jednak jedynie pozytywnych doświadczeń z nowinkami technologicznymi. Przypomnijmy, że częstochowskie MPK zdobyło kilka lat temu 66 mln złotych na 40 autobusów (25 krótkich i 15 przegubowych) w ramach realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska programu „zielonych“ inwestycji „Gazela”. Warunkiem było jednak osiągnięcie efektu ekologicznego. Niestety w 2017 roku z powodu awarii autobusy gazowo-elektryczne zostały wycofane z eksploatacji. Ostatecznie na mocy ugody miasto nie musiało zwracać dotacji, ale było zobowiązane uzyskać tzw. efekt ekologiczny w czym pomogły m.in. zakupy nowych autobusów elektrycznych.

Polski autobus wodorowy

NesoBus to nowa marka autobusów należąca do grupy spółek Grupa Polsat Plus i ZE PAK. Pojazd stworzyli inżynierowie ze Świdnika przy współpracy z partnerami z całego świata. Autobus zasilany jest zielonym wodorem. Jego konstrukcja jest pomyślana od podstaw jako wodorowa (czyli nie jest modyfikacją np. autobusu spalinowego). Pojazd ma własną „minielektrownię” – wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Wodór ze zbiornika łączy się z tlenem z powietrza, wytwarzając energię zasilającą silnik elektryczny. Nie ma procesu spalania – z rury wydechowej wydostaje się para wodna. NesoBus ma zasięg do 450 km. Może jeździć bez tankowania przez 2 dni. Samo tankowanie trwa zaledwie kwadrans. Pojazd ma 12 m długości, mieści do 93 pasażerów. Jego wygląd – na zewnątrz i od środka – zaprojektowała współpracująca stale z branżą automotive włoska firma Torino Design.

Miasto jest też po pierwszych ustaleniach w sprawie porozumienia z firmą PAK-PCE Stacje. Jego efektem miałoby być powstanie w Częstochowie jednej z pierwszych w kraju stacji tankowania wodorem samochodów – prywatnych oraz tych należących do taboru miejskiego. Do dyspozycji kierujących oddana byłaby w ten sposób kolejna opcja zasilania napędu pojazdów. Miasto podkreśla zatem swoją przynależność do grona ośrodków otwartych na wszelkie technologie określane jako green – a cieszą się one przychylnością instytucji decydujących o podziale środków europejskich na rozwiązania w transporcie.

Testy potrwają od 22 do 26 lipca. Wnioski z nich będą nieocenione, gdyby samorząd zdecydował się uzupełnić swoją ofertę transportu zbiorowego o takie pojazdy. Ich specyfikacja może bowiem być modyfikowana przez producenta na potrzeby konkretnych miast.

Nie przeocz

Zobacz także

od 12 lat
Wideo

Nowy pistolet MPS z Fabryki Broni "Łucznik"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera