- Ciekawi jesteśmy, na jakich warunkach będzie się odbywać przekazanie gruntów miejskich spółdzielni Lokator, mając na względzie to, po jakich cenach miasto sprzedaje grunty. Mamy nadzieję, że warunki przekazania tych gruntów Lokatorowi będą transparentne i każdy z mieszkańców Dąbrowy Górniczej będzie się mógł zapoznać z tymi warunkami - podkreślają mieszkańcy bloków należących do SM Lokator.
Obecnie pozostał jeszcze do uregulowania stan terenowo-prawny pojedynczych budynków, które znajdują się przy ul. Chopina 32, Reymonta 14 i 16, Majewskiego 339A oraz cały kompleks budynków na jednym z najmłodszych osiedli, Mydlice Południowe, przy ul. Dąbskiego.
- Spółdzielnia, realizując postanowienia ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w celu ustanowienia odrębnej własności lokali na rzecz członków, musi być właścicielem lub użytkownikiem wieczystym gruntów. W związku z tym, że obecnie gmina jest gotowa do przekazania naszej spółdzielni gruntów przy ulicy Dąbskiego, zaistniały właśnie przesłanki do realizacji takiego wniosku - informuje Józef Drygała, zastępca prezesa zarządu ds. zarządzania zasobami Spółdzielni Mieszkanoowej Lokator.
Pierwszy wniosek w sprawie przejęcia gruntów miejskich Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokator złożyła już w 1994 roku. Budynki przy ul. Dąbskiego zostały wybudowane przez spółdzielnię w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia na gruntach o nieuregulowanym stanie prawnym, na podstawie wydanych decyzji administracyjnych o ich oddaniu w użytkowanie.
Jak dowiedzieliśmy się w SM Lokator po przeprowadzonej obecnie regulacji terenowo-prawnej budynki te są posadowione na gruntach należących w części do gminy Dąbrowa Górnicza, a w pozostałej części do Skarbu Państwa. - Zgodnie z ustawą o księgach wieczystych i hipotece ujawnienie budynków w księdze wieczystej jest możliwe tylko w przypadku jednolitego stanu prawnego gruntów. W celu ujednolicenia stanu prawnego omawianych gruntów spółdzielnia na podstawie art. 35 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wystąpiła z wnioskiem o ich przekazanie spółdzielni na własność przy udzieleniu 90 procent bonifikaty. W części dotyczącej Skarbu Państwa wniosek został złożony do wojewody śląskiego, a w części dotyczącej gruntów gminnych do prezydenta miasta Dąbrowa Górnicza - wyjaśnia Józef Drygała, zastępca prezesa zarządu ds. zarządzania zasobami Spółdzielni Mieszkaniowej Lokator. W przypadku pozytywnych decyzji powyższych organów spółdzielnia, będąc właścicielem gruntów może przystąpić do ich scalenia, wydzielenia nieruchomości i podjęcia uchwał umożliwiających przeniesienie odrębnej własności lokali na członków.
- Cena gruntu zostanie obliczona przez gminę na podstawie operatu szacunkowego, sporządzonego przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego. W dacie sporządzenia aktów notarialnych przekazania gruntów na własność spółdzielni cenę za ich przejęcie zarówno od gminy, jak i Skarbu Państwa zapłaci spółdzielnia. Przy przenoszeniu lokalu na odrębną własność koszty poniesione na wykup gruntów zostaną spółdzielni zwrócone przez członka, zgodnie z wyliczonym udziałem w nieruchomości - informuje Józef Drygała. W zależności od terminu przejęcia gruntów, przebiegu prac związanych z geodezyjnym wydzieleniem nieruchomości, a także przebiegu postępowania wieczysto-księgowego, pierwsze uchwały dotyczące ustanowienia prawa odrębnej własności lokali w kompleksie budynków przy ul. Dąbskiego powinny być wyłożone do wiadomości członków spółdzielni w drugim półroczu 2016 roku.
A co na to wszystko miasto? - To zagadnienie regulują: art. 208 ust.2 i 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami z 21 sierpnia 1997r. (tekst jednolity Dz. U. 2015r. poz.782 ze zm), art. 35 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z 15 grudnia 2000r. (tekst jednolity Dz.U.2015.201 ze zm). W zależności od przesłanek wynikających z tych artykułów odbywa się to nieodpłatnie lub odpłatnie - informuje Joanna Wartak, naczelnik wydziału gospodarki nieruchomościami w UM. - Cenę nieruchomości ustala się na podstawie jej wartości, która określona jest przez rzeczoznawcę majątkowego w operacie szacunkowym. Spółdzielniom mieszkaniowym przekazuje się nieruchomości w drodze bezprzetargowej i jej cenę ustala się w wysokości równej jej wartości. Przekazywanie nieruchomości spółdzielni mieszkaniowej ma na celu uporządkowanie spraw dotyczących gruntów, na których w latach ubiegłych wybudowane zostały budynki spółdzielcze i doprowadzenie stanu posiadania spółdzielni do zgodności ze stanem faktycznym istniejącym na gruncie oraz z danymi zawartymi w ewidencji gruntów i budynków, a także wpisami w księgach wieczystych. W dalszej kolejności umożliwienie podjęcia przez spółdzielnie czynności wynikających z ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Powyższa regulacja dotyczy enklaw nieruchomości - dodaje.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?