MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza stawia na ronda. Wybuduje ich sześć, a na głównych drogach w mieście będzie ich 10. A jak przebiega przebudowa dróg?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Nowe rondo powstanie też przy targowisku miejskim, na skrzyżowaniu al. Majakowskiego, ul. Piłsudskiego i PoniatowskiegoZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Nowe rondo powstanie też przy targowisku miejskim, na skrzyżowaniu al. Majakowskiego, ul. Piłsudskiego i PoniatowskiegoZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
Dąbrowa Górnicza stawia na ronda. Na głównych ulicach, prowadzących przez miasto pojawi się ich siedem, a licząc z tymi, które już są będzie ich dziesięć. Przebudowa całego układu komunikacyjnego w mieście ma się zakończyć w 2023 roku, więc sprawdziliśmy też, jak przebiegają dziś prac i co jeszcze zostało do zrobienia, by jeździło się nam szybciej, wygodniej i bezpieczniej.

Nowe ronda w Dąbrowie Górniczej: ruch ma być bardziej płynny

W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa wszystkich głównych dróg, prowadzących przez miasto: ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego. Jednocześnie Tramwaje Śląskie modernizują na tym prawie 5-kilometrowym odcinku całe torowisko. Zostało ono już wymienione na nowe, trwają prace przy montażu trakcji i budowie wspólnych przystanków autobusowo-tramwajowych. Składy tramwajowe mają się natomiast pojawić w mieście ponownie we wrześniu.

Przy okazji przebudowy całego układu komunikacyjnego miasto postanowiło zamienić dotychczasowe skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ronda. Od granicy z Będzinem aż do ronda Budowniczych Huty Katowice takich nowych rond będzie sześć.

Nowe ronda powstają na skrzyżowaniach ulic:

  • ul. Sobieskiego i ul. Chopina
  • ul. Królowej Jadwigi i ul. Wojska Polskiego
  • ul. Królowej Jadwigi, al. Piłsudskiego, ul. Poniatowskiego i ul. Majakowskiego
  • al. Piłsudskiego i ul. Granicznej
  • al. Piłsudskiego i ul. Morcinka i ul. Leśnej
  • al. Piłsudskiego i ul. Tysiąclecia

Wcześniej nowe rondo powstało też w ciągu ulicy Sobieskiego przy Powiatowym Urzędzie Pracy, gdzie wybudowana została nowa droga, będąca tak zwaną obwodnicą śródmieścia. Do tego trzeba też doliczyć rondo w centrum na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego, Kościuszki oraz następne w kolejności rondo na skrzyżowaniu ul. Królowej Jadwigi i al. Róż. Ostatnie rondo, to rondo Budowniczych Huty Katowice, które przez długie lata było rondem tylko z nazwy, a obowiązywała tam zupełnie inna organizacja ruchu.

– Zdecydowaliśmy się na takie rozwiązania, bo ronda w miejscu klasycznych skrzyżowań to najlepszy sposób na usprawnienie i upłynnienie ruchu – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Jak dodaje, w niektórych miejscach, np. przy targowisku miejskim, będzie możliwość regulacji ruchu pieszych przy pomocy sygnalizatorów świetlnych. Zlikwidowane zostaną przejścia podziemne na Adamieckiego, na Redenie i przy Damelu. W ich rejonie będzie można korzystać z przejść w poziomie jezdni. Inwestycja obejmuje także remont chodników i budowę dróg rowerowych.

Inwestycje w Dąbrowie Górniczej: co aktualnie dzieje się w mieście?

W ramach Zadania 2.5 (od pętli tramwajowej przy PUP do alei Róż) i 2.6 (od al. Róż do ronda Budowniczych Huty Katowice) zostanie przebudowany ciąg komunikacyjny w ulicach: Jana III Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Józefa Piłsudskiego wraz z linią tramwajową, znajdująca się w pasie rozdzielającym. Przebudowywane są chodniki i obiekty inżynieryjne, budowane są drogi dla rowerów.

Wykonywana jest już część rond: Morcinka, Tysiąclecia, Merkury, Graniczna. W ramach wprowadzonych tymczasowych organizacji ruchu przystanki autobusowe zostały przeniesione, tak aby znaleźć się w pobliżu dotychczasowych lokalizacji. Pasażerowie korzystają z komunikacji autobusowej.

- Przywrócenie komunikacji tramwajowo-autobusowej i uruchomienie wspólnych przystanków planuje się na ostatni tydzień sierpnia lub pierwszy tydzień września. Na wybranych odcinkach będą kontynuowane roboty drogowe, w tym brukarskie, co może powodować lokalne utrudnienia w dostępie do infrastruktury komunikacyjnej – informuje Piotr Purzyński, p.o. rzecznika prasowe Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Inwestycje w Dąbrowie Górniczej: co już zostało wykonane w ramach przebudowy?

W ramach przebudowy układu komunikacyjnego od ul. Sobieskiego do Kasprzaka udało się już wykonać sporo prac, ale wiele z nich wymaga jeszcze dokończenia.

Na odcinku od al. Róż do ul. Kasprzaka (zadanie 2.6) tak wygląda zaawansowanie prac:

  • Przebudowa kanalizacji deszczowej – zaawansowanie 75%,
  • Korpus drogowy - warstwa ulepszonego podłoża i podbudowa pomocnicza z mieszanki mineralno-cementowo- emulsyjnej – zaawansowanie 65%,
  • Podbudowa z betonu asfaltowego – zaawansowanie 55%
  • Warstwa wiążąca – zaawansowanie 50%
  • Warstwa ścieralna – zaawansowanie 20%
  • Chodniki – zaawansowanie 30%
  • Ścieżki Rowerowe – zaawansowanie 40%
  • Przebudowa i rozbiórka przejść podziemnych – zaawansowanie 60%
  • Elektryka i teletechnika – zaawansowanie 70%

Na odcinku od pętli tramwajowej do al. Róż (zadanie 2.5) tak wygląda zaawansowanie prac:

  • Przebudowa kanalizacji deszczowej – zaawansowanie 50%,
  • Korpus drogowy - warstwa ulepszonego podłoża i podbudowa pomocnicza z mieszanki mineralno-cementowo- emulsyjnej – zaawansowanie 60%,
  • Korpus drogowy - Podbudowa z betonu asfaltowego – zaawansowanie 50%
  • Korpus drogowy - Warstwa wiążąca – zaawansowanie 50%
  • Chodniki – zaawansowanie 35%
  • Przebudowa i rozbiórka przejść podziemnych – zaawansowanie 60%
  • Elektryka i teletechnika – zaawansowanie 60%

https://s-pt.ppstatic.pl/g/panel/edytor/cytat.gif

Przebudowa Dąbrowy Górniczej: jak poruszać się po mieście?

Ruch samochodowy aktualnie jest prowadzony jedną jezdnią dwukierunkowo naprzemiennie. Umożliwia to prowadzenie robót na zamkniętej jezdni i utrzymanie ruchu na drugiej. Przejazd z jednej jezdni na drugą odbywa się poprzez przejazdy wykonane w pasie rozdzielającym. Przejazd w obrębie przebudowywanego ciągu komunikacyjnego jest utrzymany na całości budowy. Brak jest dodatkowych objazdów, kierujących ruch bypassami. Wszystkie prace mają się zakończyć w 2023 roku.

Przebudowa Dąbrowy Górniczej: ile kosztuje cała inwestycja?

Jak się okazuje zmienił się koszty prac w ramach części miejskiej całej inwestycji (osobne koszty ponoszą Tramwaje Śląskie). Początkowa wartość zadania 2.5 (od pętli tramwajowej przy PUP do al. Róż) wynosiła – 36 mln 583 tys. 85,50 zł netto.

- Szacowana końcowa wartość zadania po wprowadzeniu niezbędnych zmian wyniesie natomiast 34 mln 814 tys. 27,60 zł netto – informuje Piotr Purzyński.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku drugiej części tej ogromnej inwestycji. Początkowa wartość zadania 2.6 (od al. Róż do ronda Budowniczych Huty Katowice) wynosiła - 43 mln 377 tys. 777,43 zł netto. Po wprowadzeniu niezbędnych zmian i poprawek szacowana końcowa wartość zadania ma wynieść 59 mln 832 tys. 107,66 zł netto.

Projekt współfinansowany jest z funduszy budżetu UE (w ramach RPO WSL na lata 2014-2020). Kwota dofinansowania zgodnie z zawartą umową to 87 mln 833 tys. 468,20 zł.

Nie przeocz

Zobacz także

od 7 lat
Wideo

Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera