Droga Wojewódzka 929 w Świerklanach przebudowana i oficjalnie otwarta po remoncie. Prace trwały około 1,5 roku i kosztowały 56,5 mln zł

Piotr Chrobok
Piotr Chrobok
Remont czterokilometrowego odcinka DW 929 w Świerklanach kosztował ponad 56,5 mln zł.
Remont czterokilometrowego odcinka DW 929 w Świerklanach kosztował ponad 56,5 mln zł. Piotr Chrobok
Udostępnij:
Już oficjalnie zakończył się remont czterech kilometrów Drogi Wojewódzkiej 929 przebiegającej przez Świerklany. Droga łącząca Rybnik z autostradą A1 ma być komfortowa, a zwłaszcza bezpieczna. Wcześniej stan DW 929 w Świerklanach był wręcz katastrofalny. Również bezpieczeństwo pozostawiało wiele do życzenia.

Droga Wojewódzka 929 w Świerklanach przebudowana i oficjalnie otwarta po remoncie

Po około półtorej roku oficjalnie zakończono remont czterokilometrowego odcinka Drogi Wojewódzkiej 929 w Świerklanach. Chociaż po całej trasie przebudowywanego fragmentu kierowcy mogą bez przeszkód jeździć już od listopada, to wszelkie konieczne odbiory, oficjalnie kończące remont odbyły się w ostatnich dniach.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

- Ta droga została gruntownie przebudowana. Można powiedzieć, że została rozebrana i wybudowana od nowa. Nie było tutaj chodników, ciągów rowerowych. Teraz zostały wybudowane. Poprawi się na pewno bezpieczeństwo i funkcja tej drogi. Myślę, że mieszkańcy będą zadowoleni z tych rozwiązań - mówi Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Jak dodaje Tabor, komfort związany z przebudową drogi będą odczuwać nie tylko podróżujący nią, ale też mieszkający w jej pobliżu. - Zastosowano tu nawierzchnię o obniżonej emisji hałasu, jest to rozwiązanie dające obniżenie hałasu od 3 do 5 decybeli - przyznaje Tabor, zaznaczając, że to tak, jakby przy drodze postawić ekrany dźwiękochłonne.

Chociaż wyremontowany odcinek nie powala na kolana swoją długością, to jak wszyscy zgodnie podkreślają, jest on jednym z ważniejszych z punktu widzenia lokalnego.

- To najkrótsza droga z Rybnika do autostrady A1 i bardzo się cieszymy, że możemy takie inwestycje w nowych technologiach realizować - zaznacza Wojciech Kałuża, wicemarszałek województwa śląskiego.

Tymczasem, jak się okazuje niewiele brakowało, a do remontu DW 929 w ogóle by nie doszło. Jak zauważa Michał Woś, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, plany przebudowy drogi miały trafić do szuflady i pozostać w niej na długie lata. O tym, że stało się inaczej zadecydował między innymi upór Tomasza Pieczki, wójta gminy Świerklany.

Ten z drogowej inwestycji w swojej gminie nie krył zadowolenia. Tym bardziej, że zyskają na niej sami mieszkańcy. - Dla mieszkańców to jest przede wszystkim bezpieczeństwo i poprawa komfortu jazdy - zaznacza Tomasz Pieczka, podkreślając, że słowa Michała Wosia o długiej batalii dotyczącej drogi nie były przesadne. - O tę drogę jako Urząd Gminy zabiegaliśmy od zeszłej kadencji - dodał Pieczka.

Umowę na remont świerklańskiego odcinka DW 929 podpisano w czerwcu 2020 roku. W przetargu wyłoniono firmę Eurovia Polska S.A. Bielany Wrocławskie, która niewiele później przystąpiła do prac. W Świerklanach było co robić, bo zanim ruszył remont, sam zarządca drogi oceniał jej stan w większości jako "krytyczny".

- Nawierzchnia jest zdeformowana. W wielu miejscach odwodnienie drogi nie działa sprawnie, co skutkuje zalewaniem drogi, powstawaniem przełomów i zapadania się jezdni - wyliczali w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Nie tylko to było jednak przyczynkiem do remontu drogi. Z powodu braku między innymi odpowiedniego oświetlenia drogi i segregacji ruchu drogowego, czyli poboczy, przejść dla pieszych, jak również chodników, które jeśli były, to w złym stanie technicznym na DW 929 w Świerklanach było niezwykle niebezpiecznie. Dochodziło do groźnych wypadków, w tym również śmiertelnych.

Szacuje się, że przebudowa drogi pozwoli na jej użytkowanie bez konieczności kolejnego remontu przez długie lata. Wykonano ją bowiem w technologii nawierzchni długowiecznej. Tak naprawdę wszystko zależy jednak od eksploatacji górniczej odbywającej się kilkaset metrów niżej, pod powierzchnią drogi.

- Z uwagi na eksploatację górniczą byłbym ostrożny w deklarowaniu pięćdziesięciu lat (tyle według szacunków powinna wytrzymać droga wybudowana w technologii długowiecznej - przyp. red). Wszystko będzie zależało od działalności kopalni - wskazuje Zbigniew Tabor.

Wyremontowany odcinek Drogi Wojewódzkiej w Świerklanach to piąta zrealizowana w tym roku drogowa inwestycja z pieniędzy województwa. Tylko w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy na rzecz dróg woj. śląskie przeznaczyło pięćset milionów złotych.

Jak wyliczył marszałek Jakub Chełstowski w ostatnich trzech latach (2019-2021) na drogi w województwie przeznaczono 1,3 miliarda złotych. To znacznie więcej niż jeszcze przed kilku laty, gdyż w latach 2014-2018 nakłady na rzecz dróg wyniosły 694 miliony.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska elektromobilność w liczbach

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie