Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga Wojewódzka 929 w Świerklanach przebudowana i oficjalnie otwarta po remoncie. Prace trwały około 1,5 roku i kosztowały 56,5 mln zł

Piotr Chrobok
Piotr Chrobok
Remont czterokilometrowego odcinka DW 929 w Świerklanach kosztował ponad 56,5 mln zł.
Remont czterokilometrowego odcinka DW 929 w Świerklanach kosztował ponad 56,5 mln zł. Piotr Chrobok
Już oficjalnie zakończył się remont czterech kilometrów Drogi Wojewódzkiej 929 przebiegającej przez Świerklany. Droga łącząca Rybnik z autostradą A1 ma być komfortowa, a zwłaszcza bezpieczna. Wcześniej stan DW 929 w Świerklanach był wręcz katastrofalny. Również bezpieczeństwo pozostawiało wiele do życzenia.

Droga Wojewódzka 929 w Świerklanach przebudowana i oficjalnie otwarta po remoncie

Po około półtorej roku oficjalnie zakończono remont czterokilometrowego odcinka Drogi Wojewódzkiej 929 w Świerklanach. Chociaż po całej trasie przebudowywanego fragmentu kierowcy mogą bez przeszkód jeździć już od listopada, to wszelkie konieczne odbiory, oficjalnie kończące remont odbyły się w ostatnich dniach.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

- Ta droga została gruntownie przebudowana. Można powiedzieć, że została rozebrana i wybudowana od nowa. Nie było tutaj chodników, ciągów rowerowych. Teraz zostały wybudowane. Poprawi się na pewno bezpieczeństwo i funkcja tej drogi. Myślę, że mieszkańcy będą zadowoleni z tych rozwiązań - mówi Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Jak dodaje Tabor, komfort związany z przebudową drogi będą odczuwać nie tylko podróżujący nią, ale też mieszkający w jej pobliżu. - Zastosowano tu nawierzchnię o obniżonej emisji hałasu, jest to rozwiązanie dające obniżenie hałasu od 3 do 5 decybeli - przyznaje Tabor, zaznaczając, że to tak, jakby przy drodze postawić ekrany dźwiękochłonne.

Chociaż wyremontowany odcinek nie powala na kolana swoją długością, to jak wszyscy zgodnie podkreślają, jest on jednym z ważniejszych z punktu widzenia lokalnego.

- To najkrótsza droga z Rybnika do autostrady A1 i bardzo się cieszymy, że możemy takie inwestycje w nowych technologiach realizować - zaznacza Wojciech Kałuża, wicemarszałek województwa śląskiego.

Tymczasem, jak się okazuje niewiele brakowało, a do remontu DW 929 w ogóle by nie doszło. Jak zauważa Michał Woś, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, plany przebudowy drogi miały trafić do szuflady i pozostać w niej na długie lata. O tym, że stało się inaczej zadecydował między innymi upór Tomasza Pieczki, wójta gminy Świerklany.

Ten z drogowej inwestycji w swojej gminie nie krył zadowolenia. Tym bardziej, że zyskają na niej sami mieszkańcy. - Dla mieszkańców to jest przede wszystkim bezpieczeństwo i poprawa komfortu jazdy - zaznacza Tomasz Pieczka, podkreślając, że słowa Michała Wosia o długiej batalii dotyczącej drogi nie były przesadne. - O tę drogę jako Urząd Gminy zabiegaliśmy od zeszłej kadencji - dodał Pieczka.

Umowę na remont świerklańskiego odcinka DW 929 podpisano w czerwcu 2020 roku. W przetargu wyłoniono firmę Eurovia Polska S.A. Bielany Wrocławskie, która niewiele później przystąpiła do prac. W Świerklanach było co robić, bo zanim ruszył remont, sam zarządca drogi oceniał jej stan w większości jako "krytyczny".

- Nawierzchnia jest zdeformowana. W wielu miejscach odwodnienie drogi nie działa sprawnie, co skutkuje zalewaniem drogi, powstawaniem przełomów i zapadania się jezdni - wyliczali w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Nie tylko to było jednak przyczynkiem do remontu drogi. Z powodu braku między innymi odpowiedniego oświetlenia drogi i segregacji ruchu drogowego, czyli poboczy, przejść dla pieszych, jak również chodników, które jeśli były, to w złym stanie technicznym na DW 929 w Świerklanach było niezwykle niebezpiecznie. Dochodziło do groźnych wypadków, w tym również śmiertelnych.

Szacuje się, że przebudowa drogi pozwoli na jej użytkowanie bez konieczności kolejnego remontu przez długie lata. Wykonano ją bowiem w technologii nawierzchni długowiecznej. Tak naprawdę wszystko zależy jednak od eksploatacji górniczej odbywającej się kilkaset metrów niżej, pod powierzchnią drogi.

- Z uwagi na eksploatację górniczą byłbym ostrożny w deklarowaniu pięćdziesięciu lat (tyle według szacunków powinna wytrzymać droga wybudowana w technologii długowiecznej - przyp. red). Wszystko będzie zależało od działalności kopalni - wskazuje Zbigniew Tabor.

Wyremontowany odcinek Drogi Wojewódzkiej w Świerklanach to piąta zrealizowana w tym roku drogowa inwestycja z pieniędzy województwa. Tylko w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy na rzecz dróg woj. śląskie przeznaczyło pięćset milionów złotych.

Jak wyliczył marszałek Jakub Chełstowski w ostatnich trzech latach (2019-2021) na drogi w województwie przeznaczono 1,3 miliarda złotych. To znacznie więcej niż jeszcze przed kilku laty, gdyż w latach 2014-2018 nakłady na rzecz dróg wyniosły 694 miliony.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera